۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 4672

داروخانه، ملجا جان مردم در مقابل کرونا

دکتر علی ابراهیمی، داروساز و مسئول واحد داروخانه بیمارستان تامین‌اجتماعی شهید رحیمی بیرجند
داروخانه، ملجا جان مردم در مقابل کرونا

شیوع کرونا در جهان، داروخانه‌ها را محور توجه مردم قرار داد؛ تامین مایحتاج ضروری برای مقابله با ویروس کرونا مانند ماسک و انواع مواد ضدعفونی کننده، این مراکز را با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه کرد.

داروخانه‌ها که همواره به عنوان پیشقراولان درمان دوشادوش کادر پزشکی ایفای نقش می‌کنند، در هنگامه کرونا با مسئولیت مضاعف، پاسخگوی نیازهای دارویی و بهداشتی مردم هستند؛ اما ارائه خدمت در این شرایط بحرانی انجام تمهیداتی را برای داروخانه‌ها گریز ناپذیر می‌کند.

این تمهیدات در داروخانه محل خدمت خویش نیز به کار بسته شد؛ ضدعفونی کردن هر روز داروخانه، اعم از صندلی‌ها، میز پیشخوان، درهای ورودی، دیوارها و مکان‌هایی که احتمال آلودگی وجود داشته باشد، به شکل اصولی و با نظارت مهندس بهداشت محیط انجام می‌شود. همچنین با توجه به احتمال آلودگی دفترچه بیمه و انتقال آلودگی از این محل، دفترچه از فرآیند نسخه‌پیچی حذف و بیمار تنها با برگه نوبت یا حتی بدون برگه، پذیرش می‌شود. در این فرآیند داروخانه با گرفتن نام بیمار و جستجوی آن در سیستم، داروی وی را آماده کرده و تحویل می‌دهد.

یکی دیگر از کارهای مهم و حیاتی که در این ایام انجام شد، تحویل داروی بیمه‌شدگان برای مدت ۲ ماه است که با این اقدام از رفت‌وآمد بیمه شدگان به بیمارستان‌ها جلوگیری شده و به ویژه تمهیدات امنیت جانی مستمری‌بگیران و سالمندان در مقابل کرونا برقرار شد.

رعایت فاصله اجتماعی در داروخانه‌ها از دیگر اقدامات موثر برای پیشگیری از شیوع کرونا بود؛ کم کردن صندلی‌های سالن انتظار بیماران و ایجاد فاصله بین صندلی‌ها و ضدعفونی کردن منظم و همه‌روزه آن‌ها از جمله این تمهیدات به شمار می‌رود.

همچنین برای تهویه هوای داروخانه و ایجاد فشار هوای مثبت، مدیریت محترم بیمارستان دستور نصب یک دستگاه «اگزاست فن» را جهت داروخانه صادر کردند که در قسمتی از سقف داروخانه نصب شده است که باعث تهویه هوای داروخانه می‌شود.

تجهیزات پزشکی یک‌بار مصرف اعم از ماسک، شیلد، دستکش و عینک برای کارکنان داروخانه تهیه و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؛ هرچند استفاده از این وسایل با توجه به حجم بالای کار بسیار طاقت‌فرساست، اما این تمهیدات برای محافظت فردی و جمعی به کار بسته می‌شود. این درحالی است که در طول مدت شیوع کرونا، حتی یک ساعت یا حتی یک روز از ساعت کاری داروخانه کم نشده و کارکنان این واحد با تمام وجود به خدمتگزاری خویش ادامه می‌دهند. در این مدت، تنها یک نفر از کادر داروخانه به کرونا مبتلا شد که ایشان بعد از طی شدن مدت قرنطینه به کار بازگشتند.

شیوع کرونا مجالی تازه بود تا چشم‌ها بار دیگر به حوزه درمان دوخته شود و خدا را شاکریم که با وجود تمام کمبودهای دارویی ناشی از تحریم و اوضاع بد اقتصادی تحمیلی، همکاران داروخانه تمام تلاش خود را جهت خدمت بهتر و شایسته به مردم انجام می‌دهند.

کد خبر: 4672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =