کاهش ۸۰ درصدی تحرک جسمی سالمندان با شیوع کرونا

متأسفانه در زمان سالمندی بی‌تحرکی بسیار شایع است و با شیوع کرونا آمار بی‌تحرکی‌ها نیز افزایش پیدا کرده است؛ قبل از شیوع کرونا میانگین بی‌تحرکی حدود ۶۰ درصد در جامعه بود و در ایام کرونا این میزان به بیش از ۸۰ درصد افزایش پیداکرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، آمار بی‌تحرکی در بین گروه سالمندان بیشتر است، بسیاری از سالمندان در مراجعه به کلینیک‌های درمانی عنوان می‌کنند که قبل از کرونا ورزش کرده و شرایط بهتری داشتند، اما در دوران شیوع کرونا با تعطیلی باشگاه‌ها و کم‌ شدن فعالیت بدنی سالمندان، بیماری‌ها و دردهای عضلانی و اسکلتی در بین سالمندان افزایش پیدا کرده است.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: مطالعه آماری در خصوص بررسی تاثیر کرونا بر سلامت جسمی و روانی سالمندان در حیطه وزارت بهداشت و پژوهشکده مرکز آمار است اما اگر این همه‌گیری کم تحرکی، افسردگی و تنش‌های درونی سالمندان را تشدید کرده باشد، دور از ذهن نیست.

حسام‌الدین علامه در گفت و گو با آتیه‌آنلاین با اشاره به تاثیر محدودیت‌های ایجاد شده در ایام کرونا بر تشدید افسردگی در سالمندان گفت: اینکه آیا وزارت بهداشت در این زمینه مطالعه و پیمایش آماری انجام داده است اطلاعی ندارم اما پژوهشکده مرکز آمار در این حوزه مطالعه و تحقیقی انجام داده است اما در هر صورت  با توجه به اینکه سالمندان به عنوان یکی از اصلی ترین گروه سنی در معرض ابتلای به کرونا بیشتر در عوارض ابتلا هستند.

وی افزود: طبیعی است که بیش از دیگران به توصیه مقامات حوزه سلامت گوش فرادهند و با خانه نشینی بیشتر، سطح مشارکت اجتماعی و رفت و آمدهایشان را کاهش دهند.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور ادامه داد: بنابراین احتیاط های بیش از حد و بعضا ترس القایی از سمت جامعه باعث می‌شود سلامت روان یک سالمند بهم بریزد.

علامه در بیان راهکارهای موثر در کاهش تبعات کرونا بر سالمندان گفت: انجام خریدهای ضروری مانند نیازهای دارویی، پرداخت قبوض به صورت اینترنتی یا تامین مایحتاج روزانه به صورت کلی، از جمله اقدامات همدلانه و مسوولانه ما برای سالمندان عزیز است و توصیه مهم دیگر این است که تماس تلفنی و تصویری با سالمندان بیش از گذشته جزو برنامه‌های مستمر خانواده‌ها و حتی گروه‌های داوطلب قرار بگیرد که با برآورده شدن بخشی از نیازهای روحی و روانی شان، سطح آرامش آنها افزایش یابد.

فعالیت بدنی برای سالمندان زمان مشخصی ندارد

محمد سالکی، متخصص طب ورزشی، توانبخشی و عضو هیئت پزشکی ورزشی اصفهان در خصوص اهمیت فعالیت‌های بدنی منظم سالمندان در کرونا، گفت: داشتن فعالیت بدنی در کرونا برای سالمندان به طور یقین از بی‌تحرکی و نشستن آنها بسیار بهتر است و انجام فعالیت‌های بدنی علاوه بر کارهای منزل لازم است ورزش روزانه هم داشته باشند. ورزش عاملی مهم و اثبات شده برای پیشگیری از همه بیماری‌ها در دوران سالمندی است و اگر فرد مسن دچار بیماری فشارخون، دیابت و یا سرطان شده می‌توانسته در سنین جوانی با فعالیت منظم بدنی و ورزش کردن ریسک ابتلا به بیماری را کاهش دهد. در دوران سالمندی نیز می‌توان با انجام ورزش به بهبودی سلامتی بیماران سالمند کمک زیادی کرد.

سالکی اضافه کرد: یکی از بهترین ورزش‌هایی که برای سالمندان توصیه می‌شود ورزش‌های آبی و استخر است، در دوران‌ کرونا با توجه به ملاحظات بهداشتی استخرها تعطیل بودند، امیدواریم با بهتر شدن شرایط امکان استفاده از استخرها برای سالمندان فراهم شود، انجام ورزش‌های آبی برای سالمندان و به خصوص برای بیماری‌های عضلانی و اسکلتی آسیب‌های کمتری دارد و زمانی که سالمند به علت آرتروز و دیسک کمر نمی‌تواند در خشکی راه برود وقتی در استخر در آب قرار می‌گیرد وزن او کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین زانو وزن کمتری را تحمل می‌کند و دچار درد نمی‌شود و تقویت روحیه و عضلات و کاهش درد را برای سالمندان به همراه دارد. محیط آب استخر هم از لحاظ کاهش درد و هم از لحاظ روحی و روانی برای سالمندان بسیار مناسب است و کاهش وزن و در آب استخر راه رفتن یکی از بهترین ورزش‌ها برای سالمندان است؛ نیازی نیست که سالمندان در آب حرکت‌های خاصی انجام دهند و توصیه می‌شود فقط در آب راه بروند.

راهکارهای حفظ‌ تناسب اندام در دوران‌ سالمندی

با افزایش‌ سن بدن انسان نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد تا متناسب بماند؛ حتی بهترین و متناسب‌ترین افراد و بازیگران هنگامی‌که پا به سن می‌گذارند، بدنشان روبه افول می‌رود. بسیاری از کارشناسان علوم ورزشی و سلامت اعتقاد دارند که با بهره‌گیری از برخی روش‌ها و متدها می‌توان تناسب اندام در زمان پیری را تضمین کرد.

گزارش منتشره شده‌ای در پایگاه خبری «شادمان» مربوط به اخبار سالمندان و بازنشستگان مروری بر برخی راهکارهای موثری در این زمینه داشته است که خلاصه ای از آن در ادامه می‌آید:

۱- پیاده‌روی منظم؛ ضمانت سلامت قلب و تناسب اندام

پیاده‌روی منظم احساس کمبود انرژی دروان سالخوردگی را کاهش می دهد. پیاده روی از دویدن سبک تر است بنابراین مدت زمان طولانی‌تری باید پیاده‌روی کرد تا تأثیر مناسبی داشته باشد. نتایج یک تحقیق انجام شده توسط تیم پزشکی دانشگاه هاروارد، حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز و ۵ روز در هفته می‌تواند تمرین بسیار مناسب و موثری در این خصوص باشد.

۲- غذای سالم به مغزتان بدهید

مغز فرمانده بدن است و برای داشتن یک اندام متناسب و سالم، این فرمانده نیز باید عملکرد درستی داشته باشد. خوردن غذای سالم یکی از مهم‌ترین کارها در هر سنی محسوب می‌شود، اما بر اساس تحقیقات انجام شده توسط‌ گروه تحقیقاتی آلزایمر اروپا، تنها در اروپا بیش از ۹ میلیون پرونده زوال عقلی وجود دارد. مطمئنا هرچه که پیرتر می‌شویم، مراقبت از مغز نیز واجب‌تر می‌شود. نیاز نیست فعالیت های خیلی پیچیده ای انجام دهیم و با انجام برخی فعالیت های ساده نیز می‌توانیم مغز را سالم نگاه داشت. انتخاب برخی رژیم های ساده مثل خوردن میزان قابل‌توجهی ماهی، روغن زیتون، میوه، سبزیجات و امگا ۳ می‌تواند به راحتی سلامت مغز و سلول‌های خاکستری را تضمین کند.

۳- زیاد بخندید

شاید شنیده باشید که می گویند، خنده بر هر درد بی درمان دواست. شاید ساده ترین تغییر در سبک زندگی این باشد که داشتن تفریح و خنده در زندگیتان را بیشتر کنید. اینکه خنده یک عامل بسیار خوب برای سلامتی و داشتن تناسب اندام است، موضوع جدیدی نیست. محققان، بارها نشان داده اند که داشتن تفریح و خنده در سبک زندگی میتواند به طول عمر بیشتر کمک کند. خنده باعث افزایش صحیح جریان خون در بدن، کاهش هرمون های استرس و افزایش سلول های مقابله کننده با عفونت ها می شود که می توانند از قلب محافظت کنند. کلاس های رقص، می تواند اندورفین بدن را بالا ببرد و باعث ایجاد یک حس شادابی در بدن شود.

۴- الکل و سیگار را کنار بگذارید

در حدود ۲۹ میلیون نفر در اروپا از پدیده مزمن کبد چرب رنج می‌برند. این پدیده یک عامل بزرگ مرگ و میر است و برای اینکه به آن دچار شوید لازم نیست که مصرف‌کننده شدید الکی باشید. تنها کمی مشروبات الکلی کافی‌ است تا کبد شما را به شدت چرب کند. از طرف دیگر کشیدن سیگار سریع‌ترین روش برای سالخوردگی است و البته تأثیرات مخرب دیگری نیز دارد. ترک کامل سیگار می‌تواند به شدت بر ارتقای سلامت بدن تأثیرگذار باشد.

کد خبر: 46966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =