از چاله به چاه نیفتید!

آیا تا به حال به عمق چاله تعمیرگاه نگاه کرده‌اید؟ تصور کنید روی این عمق، ماشین غول‌پیکر چند تُنی هم توقف کند. تصور کنید ناگهان در حین کار، اتفاقی بیفتد و یک اتصالی‌ باعث آتش گرفتن چاله شود و تصور کنید... پیش‌تر نرویم!

به گزارش آتیه‌آنلاین، اگرچه نزدیک به عید نوروز، تعمیرگاه‌های خودرو سرشان شلوغ‌تر است؛ اما معمولاً هر روز و ساعت هفته که از جلوی تعمیرگاه‌ها عبور کنید، چند خودروی بزرگ و کوچک در صف تعمیر ایستاده‌اند. تعمیرکاران با خطرهای مختلفی روبه‌رو هستند؛ چه ناشی از حادثه و چه کار روزمره و سروکار داشتن با روغن، گریس، گاز، دود و... این‌بار می‌خواهیم با آسیب‌های شغلی آنها آشنا شویم.

تعمیرکاران خودرو مانند تنیس‌بازان، تایپیست‌ها، دندانپزشکان و بعضی دیگر از مشاغل از دست خود بیش از اندازه استفاده کرده و مهمتر از آن اینکه حرکت‌های تکراری با آن انجام می‌دهند. برای مثال باز و بسته کردن پیچ، یکی از حرکت‌های تکراری است که مچ دست، آرنج تا گردن را درگیر می‌کند. تکرار هر حرکتی زمینه‌ساز آسیب به مفصل‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌های آن نقطه است. اگر این حرکت ادامه پیدا کند، ابتدا عارضه به شکل دردهای گذرا و سپس مزمن و در نهایت تبدیل شده به آرتروز خود را نشان می‌دهد. از سوی دیگر افرادی که در بخش چکش‌زنی خودرو فعالیت می‌کنند، به دلیل ضربه‌هایی که به بدنه خودرو وارد می‌کنند، علاوه بر اینکه به دست فشار وارد می‌کنند، حرکت تکراری‌ای را نیز به ضربه و فشار انجام می‌دهند که این مسأله نیز می‌تواند زمینه‌ساز آسیب به دست باشد.

کنترل کنید: نخستین و بهترین راهکار، استفاده از مچ‌بند و آرنج‌بند طبی است. به این دلیل که باعث کاهش شدت حرکت یا ضربه در این نقاط می‌شود. راهکار دیگر استراحت در بین زمان کار است. به ازای هر یک ساعت کار، یک ربع استراحت کنید. علاوه بر این با فراگیری ورزش‌های مناسب موضعی، خستگی و کوفتگی ناشی از آسیب به دست و آرنج را برطرف کنید. بهتر است پس از بازگشت به منزل، اگر دچار درد در ناحیه دست (مچ، ساعد، آرنج و ...) و گردن هستید از کمپرس گرم و سرد به شکل متناوب استفاده کنید تا التهاب برطرف شود.

کشکک‌های دردناک را آرام کنید

بیشتر تعمیرکاران به شکل ایستاده کار می‌کنند. ایستادن طولانی‌مدت بر روی پاها، باعث آسیب به زانوها و ماهیچه‌ها و استخوان‌های حد فاصل بین مچ پا تا زانو می‌شود. علاوه بر این فشار روی مچ و کف پا نیز وارد می‌شود. احساس درد در ناحیه زانوها، مچ و کف پا که اغلب به کمر نیز منتقل می‌شود، از دیگر مشکلات تعمیرکاران خودرو است. اگر دچار اضافه وزن باشید، این فشار بیشتر است.

کنترل کنید: برای جلوگیری از بروز این دردها، از زانوبند طبی و کفی طبی برای کفش استفاده کنید. از کفش طبی یا ورزش در حین کار استفاده کرده و از دمپایی به‌ویژه نوع تخت آن استفاده نکنید.

کمری که با درد می‌ماند

بلند کردن اشیاء مختلف سنگین، هل دادن غیراصولی یا جابه‌جا کردن وسایل از دلایل کمردرد است. این آسیب ابتدا به شکل دردهای خفیف، سپس مزمن دیده شده و می‌تواند تا مرز زمین‌گیر شدن پیشرفت کند. در مواردی استفاده از لباس نامناسب - به غیر از لباس کار - باعث آسیب به سلامت ماهیچه‌ها در اثر تعریق و قرار گرفتن در معرض جریان هوا، به‌ویژه در زمستان‌ می‌شود.

کنترل کنید: از بلند کردن اشیاء سنگین به تنهایی خودداری کنید. این اشیاء را با کمک نقاله یا با کمک همکاران جابه‌جا کنید. از هل دادن و یا کشیدن وسایل سنگین به‌ویژه به شکل خم شده از کمر، خودداری کنید. برای بلند کردن اشیاء، ابتدا زانو بزنید و سپس اشیاء را از زمین بلند کنید و سپس به بدن خود کاملاً نزدیک کرده و جابه‌جا کنید. برای برداشتن اشیاء از کمر خم نشوید. استفاده از کمربند طبی، یکی دیگر از راهکارهای مراقبت است.

نفس‌های آغشته به چربی

بخشی از کار تعمیر خودروها، از داخل چاله تعمیرگاه انجام می‌شود. این کارها عمدتاً هم کارهایی است که دستگاه تنفسی در تماس با هوای آغشته به انواع آلودگی از روغن موتور تا گاز و دود و... قرار دارد. چاله تعمیرگاه، فضای کوچک و عمیقی است که هوا نیز در آن به‌ خوبی جریان ندارد. بنابراین ریه‌ها، مجاری تنفسی، چشم‌ها، دهان، موها، پوست سر و در نهایت کل بدن در معرض آلودگی با مواد شیمیایی قرار دارند.

کنترل کنید: استفاده از ماسک بهترین و نخستین راهکار است. برای این منظور باید از ماسک (N۹۵) یا ماسک‌های دیگر با قدرت محافظت بالا استفاده کنید. از کلاه نیز استفاده کنید. کلاه و لباس کار بسیار مهم است. استفاده از این دو می‌تواند خطر آسیب موها، پوست سر و بدن ناشی از مجاورت با آلاینده‌ها را کاهش دهد. اگرچه همیشه نمی‌توان از دستکش برای انجام بعضی از کارها استفاده کرد، اما بهتر است تا حد ممکن از دستکش استفاده کنید. این دستکش باید کاملاً از پوست دست محافظت کند. پس از پایان کار، مقدار مناسبی آب و آبمیوه طبیعی ترش مانند آب پرتقال، آب لیموترش همراه با آب لیموشیرین بنوشید. به این دلیل که اولاً کلیه‌ها به ‌خوبی کار کرده و سموم بدن دفع شده و ثانیاً ویتامین (C) موجود در این خوراکی‌ها بدن را در مقابل آسیب ناشی از سموم محافظت می‌کنند.

به پوست توجه کنید

پوست دست و صورت تعمیرکاران خودروها در معرض آسیب قرار دارد. دلیل آن هم تماس مستقیم یا غیرمستقیم با هیدروکربن‌های چندحلقه‌ای آروماتیک است. این تماس زمینه‌ساز ابتلا به سرطان پوست و درماتیت است.

کنترل کنید: لباس کار بپوشید. این مسأله به‌ویژه در فصل تابستان که از لباس‌های آستین کوتاه بیشتر استفاده می‌شود؛ بسیار مهم است. علاوه بر این در طول روز باید صورت و دست‌ها چندبار شسته شوند تا تأثیر آلودگی کاهش یابد.

مسیرها را تمیزکاری کنید

جاری شدن روغن، گریس، بنزین و... بسیاری از آلاینده‌های دیگر می‌توانند زمین تعمیرگاه را به مسیری خطرناک تبدیل کنند. کافی است پای شما روی آنها بلغزد که کمترین خطر آن شکستگی یکی از اعضای بدن است.

کنترل کنید: کفش مناسب کار بپوشید. مسیرها را تمیز کنید. پس از تمیز کردن، حتماً آنها را خشک کنید. از تمیز بودن کف کفش‌ها مطمئن شوید تا آلاینده‌های باقی‌مانده در کف آنها، زمینه ایجاد آلودگی مجدد و سر و لیز خوردن نشود. بهتر است از کلاه ایمنی استفاده کنید که اگر احتمالاً دچار حادثه شدید، به ناحیه سر و گردن شما آسیب وارد نشود.

از آتش در امان باشید

یکی از خطرات ناگهانی کار در تعمیرگاه خودرو، آتش گرفتن ناگهانی خودرو یا تجهیزات جانبی آن است. از سوی دیگر ممکن است جرقه‌ای کوچک، شعله‌ای بزرگ ایجاد کند و این به تمام یا بخشی از بدن آسیب وارد کند.

کنترل کنید: برای جلوگیری از بروز بعضی حوادث باید نکات ایمنی را رعایت کرد. کارکرد درست تجهیزات داخل تعمیرگاه، استفاده از وسایل ایمنی مانند کف آتش‌نشانی و وسایل اطفاء حریق از راهکارهای جلوگیری از گسترش سوختگی و آسیب است. علاوه بر این باید در محل تعمیرگاه وسایل کمک‌های اولیه وجود داشته باشد. این کار، امکان امدادرسانی به فرد آسیب‌دیده را مسیر کرده و سطح سوختگی یا هر آسیب دیگری را کاهش می‌دهد.

پژمان سلطانی، روزنامه‌نگار

کد خبر: 47455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =