لزوم توجه به تحولات بین‌المللی برای ایجاد اشتغال

شرکت کنندگان در میزگرد جوانان و بهره‌گیری از فرصت‌ طلایی جمعیت در عرصه کارآفرینی بین‌المللی بر لزوم توجه به تحولات بین‌المللی تاکید کردند.

به گزارش آتیه آنلاین، امروز در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت مردم میزگرد «جوانان و بهره‌گیری از فرصت طلایی جمعیت در عرصه کارآفرینی بین‌المللی» برگزار شد.

هدف از برگزاری این میزگرد، بررسی فرصت‌ها در عرصه بین‌المللی برای کار آفرینی و اشتغال جوانان بود. برگزار کنندگان به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که با توجه به هرم جمعیتی کشور، چه کاری باید انجام داد و چه فرصت‌ها و تهدیدهایی در اختیار ایران قرار دارد.

نیازمند جوانان با زیرساخت تفکر بین‌المللی داریم

طه رمضانی، سرپرست دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این میزگرد بیان کرد: ما برای اشتغال جوانان نیاز به زیرساخت تفکر بین‌المللی داریم. جوانان ما برای موفق بودن نیاز به تفکر بین‌المللی و فرامرزی دارند.

وی افزود: باید جوانان یک نگاهی به فرآیندهای جهان از منظر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشند. اگر بتوانند این نگاه را پیدا کنند، ممکن است به همه اتفاقات مسلط نشوند اما از این فرصت می‌توانند برای کارآفرینی استفاده کنند. داشتن تفکر بین‌المللی نیاز به هویت مستقل است.

رمضانی گفت: درباره پنجره جمعیتی در دیگر کشورها خیلی تلاش می‌شود. معتقدم صنعت باید خدمات دانشگاه را پیش خرید کند. در کشورهای شرقی دولت ناظر بر تمام اتفاقات است و مشخص می‌کند هر کسی کجا برود اما در کشور ما این‌گونه نیست.

وی افزود: خانواده‌ها خیلی از جوانان را برای تحصیل اعزام کردند نه برای اینکه فرد شاغل شده و ثروت ایجاد کند، بلکه صرفا به خاطر علم فرزندان خود را به دانشگاه فرستادند.

سرپرست دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون بیان کرد: بنابراین سیاست آموزش در ایران را مردم تعیین کرده‌اند. اگر در سیستم تحصیلات ما رشته‌های علمی متناسب نبوده است که بتواند فرد تحصیل‌کرده معیشت خود را فراهم کند، ایراد به سیستم علمی وارد است.

وی ادامه داد: باید یک نگاه بومی به اتفاقات داخل کشور داشته باشیم. جریان علمی و نخبگانی در کشور ما برآمده از یک حرکت مردمی بوده است. بنابراین باید این حرکت را خوب بشناسیم و اگر بخواهیم آن را هدایت کنیم، باید با مردم صحبت کنیم و تفکر مردم را رشد بدهیم.

تنظیم درست سبد مهارتی نیروی کار

حسن طایی، معاون سابق توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون نیز در این میزگرد تاکید کرد: باید سبد مهارتی نیروی کار درست تنظیم شود. مسئله کنونی ما این است که آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه باید مشاغلی را که وجود ندارند، به جوانان آموزش دهند.

وی افزود: باید اشتغال‌پذیری داشته باشیم تا با تغییرات تکنولوژیکی تغییر کنیم. این مسئله هم وسیله و هم هدف است. فقط در سرعت تغییر، باید استانداردهای مورد نیاز در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای را حفظ کنید.

طایی تاکید کرد: باید اشتغال‌پذیری مدام العمر داشته باشیم و به آن توجه کنیم. اشتغال‌پذیری ترکیبی از موقعیت و قابلیت است.

تحصیلات عامل افزایش سود سرمایه انسانی

عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه نیز در این میزگرد با تاکید بر برنامه‌ریزی برای جمعیت جوان کشور برای رسیدن به هدف در یک مدت زمان مشخص، عنوان کرد: ما وقتی به شرایط و شاخص جمعیتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در کشور بخشی از شاخص‌ها را نتوانستیم آن طور که سیاست‌های گذشته تعیین کرده است، اجرایی کنیم و به اهداف برسیم.

وی افزود: عدم تحقق این اهداف می‌تواند یک نقطه منفی باشد. زیرا از فضا نتوانستیم استفاده کنیم اگر از این فرصتها استفاده نکنیم، با چالش‌های بیشتری مواجه می شویم.

عباسی با اشاره به تاکید اسناد بالادستی در زمینه ایجاد اشتغال گفت: وقتی به شاخص‌ها نگاه می‌کنیم، این پرسش مطرح می‌شود که چرا سیاست‌های اشتغال تحقق نیافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جوانان موتور محرکه تحولات اجتماعی هستند. اشتغال خودش منشا خیلی از تحولات دیگر در زندگی افراد می‌شود. باید به بحث اشتغال توجه جدی کرد.

عباسی افزود: رویکرد جدید در سطح بین‌المللی آن است که تحصیلات زمینه افزایش سود سرمایه انسانی را فراهم می‌کند. با این دید می‌توان گفت اگر حتی ما سرمایه‌گذاری در تحصیلات انجام دهیم، وقتی که این جمعیت باسواد باشد، می‌تواند پنجره جمعیتی دوام داشته باشد.

وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد یک چهارم جمعیت جوان بیکار و ۴۰ درصد جمعیت تحصیل‌کرده بیکار است. باید روی جمعیت جوان و تحصیلکرده متمرکز شویم. ما سرمایه‌گذاری کردیم و می‌توانیم  از آن استفاده کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: درصد کمی از زنانی شاغل هستند. عمدتا از افراد تحصیل‌کرده هستند. ما یک نیروی جوان تحصیلکرده داریم که باید استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: اگر اشتغال مبتنی بر آی‌تی شکل بگیرد، نیروی تحصیلکرده در کشور می‌ماند. لازمه اش این است که با کشورهای دنیا تعامل داشته باشیم. باید این تعامل دوجانبه باشد تا نیروهای جوان مهاجرت نکنند.

پنجره جمعیتی ایران در ۱۴۳۰ بسته می‌شود

رحیم سرهنگی، رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی در این میزگرد بیان کرد: پنجره جمعیتی ایران در سال ۱۴۳۰ بسته می‌شود.

وی افزود: نکته این است که این پنجره به یکباره بسته می‌شود. این در حالی است که در سایر کشورها، این پنجره به یکباره بسته نخواهد شد.

سرهنگی در تشریح این پدیده گفت: به دلیل سیاست غلطی که به یکباره تاکید کردیم که از این به بعد دو بچه کافی است، این مسئله رخ داده است. در عرض دو سال یک فرهنگی ایجاد شد و به نحوی القا شد که سومین بچه اضافه است. در نتیجه در سال ۱۴۳۰ یکباره با بحران مواجه می‌شویم.

وی بیان کرد: این پنجره با سیر طبیعی خود رشد کرده است ولی با سیر طبیعی خود بسته نمی‌شود. فرصت پنجره جمعیتی ایران تقریبا ۱۵ سالش گذشته است زیرا این پنجره از سال ۷۵ باز شده است و سه دهه بعد بسته می‌شود.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی عنوان کرد: ما با انقلاب صنعتی چهارم مواجه هستیم که همزمانی آن با بازشدن پنجره جمعیتی می‌تواند اثرات مثبت داشته باشد و اگر از فرصت آن استفاده کنیم، برنده‌ایم.

وی اضافه کرد: ما باید به فکر مشاغل آینده و آموزش مهارت‌های آن باشیم تا موفق شویم. بحث مهارتهای ارتباطی بخشی از مسئله‌ای است که انقلاب صنعتی چهارم به آن نیاز دارد. اطلاعات مهارتی برای انقلاب صنعتی چهارم نیاز است.

سرهنگی تاکید کرد: مهارت تفکر صنعتی که تفکر واگرا و پیوندی است را نیاز داریم. جوانان ایرانی می‌توانند در انقلاب صنعتی چهارم نقش ایفا کند البته باید انقلاب صنعتی سوم و موضوعات آن را به انقلاب بعدی گره بزنند.

تاکید بر نقش سیاستگذار برای هدایت مردم

پریسا ریاحی، مدیر کل سابق دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون نیز در این میزگرد عنوان کرد: مسلما مردم با حرف سیاستگذار زاد و ولد خود را کم یا زیاد نمی‌کنند.

وی افزود: وظیفه سیاستگذار آن است که تحولات جامعه را کنترل کرده و فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کند.

ریاحی گفت: تمام سیاستگذاران دنیا به دنبال ایجاد رفاه برای مردم و حذف عدم توازن و فاصله زندگی بین مردم خود هستند.

وی اضافه کرد: یکی از بحث‌هایی که خیلی دنبال می‌شود، این است که بتوانند به بازارهای بین‌الملل وارد شوند. برای ورود به بازار، مسلما بحث تکنولوژی حرف اول را در دنیا می‌زند. اگر تکنولوژی نداشته باشیم، وارد بازار دنیا نمی‌توانیم بشویم.

مدیر کل سابق دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون بیان کرد: تکنولوژی فرصت همکاری‌های مشترک بدون مهاجرت را برای کشورها فراهم کرده است. اکنون فرصت خوبی برای کشور ما ایجاد شده است زیرا روند مهاجرت در ایران به گونه‌ای است که از روستا به شهر، کلانشهر و در نهایت خارج کشور ایجاد شده است. و اگر از شیوه‌های سنتی اعزام نیرو استفاده کنیم به مهاجرت منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: منظور من از استفاده از تکنولوژی توسعه فعالیت‌های آی تی محور نیست بلکه نیروهای کار ایرانی می‌توانند در قالب تیم‌های مجازی فعال شده و با شرکت‌های بین‌المللی همکاری کنند.

وی بر لزوم اصلاح قوانین و مقررات کار برای همگام شدن با تحولات امروز تاکید کرد.

کد خبر: 48480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =