نقش سازمان تامین اجتماعی در کاهش خاموشی‌های تابستانه

با تبدیل نیروگاه‌های گازی خلیج فارس به سیکل ترکیبی، علاوه بر افزایش سهم تامین اجتماعی در تولید برق جنوب کشور به‌عنوان یکی از مناطق مهم درگیر خاموشی در تابستان، از محل صرفه‌جویی سوخت هزینه‌های این سرمایه‌گذاری جبران خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، گرمای زودرس تابستانه خطر اعمال خاموشی‌ها در ایران را افزایش داده است. هزینه هنگفت مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌ها، امکان حل این مشکل در کوتاه مدت را غیر ممکن کرده است اما راهکاری میانبر وجود دارد که با صرف هزینه کمتر و ایجاد صرفه‌جویی در مصرف سوخت، می‌توان در مدت کوتاه‌تری نیازهای کشور به انرژی برق را تامین کرد.

به گفته کارشناسان تبدیل نیروگاه‌های ساده گازی به سیکل ترکیبی، می‌تواند زمینه افزایش راندمان نیروگاه‌ها را فراهم کرده و با صرف هزینه‌های کمتری نسبت به ساخت نیروگاه جدید، نیازهای کشور به برق را تامین کند.

بر اساس اعلام عباس علی آبادی مدیر عامل شرکت مپنا، ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد که گازی بوده و پتانسیل تبدیل شدن به سیکل ترکیبی را دارد.

یکی از این نیروگاه‌ها، نیروگاه گازی خلیج فارس است که یک سوم برق هرمزگان را تامین کرده و با تبدیل شدن به سیکل ترکیبی می‌تواند سهم بیشتری از سبد تامین برق این استان گرمسیر را به خود اختصاص دهد.

نیروگاه سیکل ترکیبی چیست؟

به نیروگاه‌هایی که عامل فیزیکی تبدیل انرژی در آن هوا یا گاز باشد، نیروگاه گازی گفته می‌شود. در این نیروگاه‌ها توربین توسط هوای داغ به حرکت در می‌آید و با چرخیدن ژنراتورها توسط هوای داغ، برق تولید می‌شود.

این دسته از نیروگاه‌ها عموما برای عبور از پیک مصرف برق به کار گرفته می‌شوند و برای احداث نیاز به هزینه کمتری نسبت به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی دارند اما راندمان آنها پایین است.

برای افزایش راندمان نیروگاه‌های گازی یک واحد بخار در کنار نیروگاه‌ گازی قرار می‌گیرد تا از انرژی هدر رفته توربین گازی برای فعال‌سازی نیروگاه بخار استفاده کند. مجموع توربین بخار و توربین گازی فعال در یک واحد نیروگاهی به نیروگاه سیکل ترکیبی معروف است. برآوردها نشان می‌دهد بازدهی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تا ۲ برابر نیروگاه‌های گازی قابل ارتقا است و ساخت یک نیروگاه سیکل ترکیبی پس از ۱۰ سال زمینه صرفه‌جویی ۲.۷ هزار میلیاردتومانی را مهیا می‌کند.

بر اساس نظر کارشناسان با توجه به اینکه نیروگاه خلیج فارس، سه واحد بخار قابل تبدیل دارد، با سرمایه‌گذاری ۳۳۰ تا ۳۷۰ میلیون یورویی می‌توان این نیروگاه را تبدیل به یک نیروگاه سیکل ترکیبی کرد و راندمان آن را به حدود ۶۰ درصد رساند تا هم از لحاظ اقتصادی، سود مناسب نصیب سرمایه‌گذار شود و هم منافع ملی کشور تامین شود.

افزایش ۱۲ درصدی تولید نیروگاه خلیج فارس در سال گذشته

بر اساس اعلام روابط عمومی هلدینگ مدیریت توسعه انرژی تامین، میزان تولید برق در نیروگاه گازی خلیج فارس تا ابتدای بهمن ماه سال ۱۴۰۰، با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از مرز پنج میلیون و ۸۰ هزار ۷۸۹ مگاوات ساعت گذشت و دو ماه زودتر از موعد، بالاترین میزان تولید توسط این نیروگاه به شبکه عرضه شد. آمارها نشان می‌دهد این نیروگاه ۳۵ درصد برق مورد نیاز استان هرمزگان را تامین می‌کند و در صورت تبدیل شدن به سیکل ترکیبی، سهم این نیروگاه در تامین برق استان هرمزگان افزایش خواهد یافت.

کد خبر: 49430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =