نمی‌توان انتظار داشت صادرات گاز ایران جایگزین گاز روسیه شود

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: با توجه به تحولات منطقه‌ای، جنگ روسیه و اوکراین، شرایط صنعت گاز کشور و وضعیت تحریم هایی که در حوزه انرژی همچنان علیه ایران وجود دارد نمیتوان این انتظار را داشت که توانایی صادرات گاز و جایگزینی روسیه را داشته باشیم.

حسین حسین زاده؛ رییس کمیته نفت و فرآورده های نفتی و عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در رابطه با احتمال جایگزینی گاز ایران به جای روسیه برای کشورهای همسایه و حتی اروپایی گفت: با توجه اینکه کشور ایران دومین دارنده گاز دنیاست، انتظار می‌رود که در حوزه دیپلماسی انرژی و به ویژه دیپلماسی گازی عملکرد بهتر و قوی تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: این فضا آماده است که ما بخواهیم و بتوانیم به کشورهای همسایه و در ادامه به اروپا صادرات گاز داشته باشیم ولی باید  این واقعیت را پذیرفت که در حوزه گاز همچنان در کشور خود دچار چالش هستیم.

وی خاطرنشان کرد: حل مشکل افت فشار میادین پارس جنوبی که در ادامه سبب افت تولید و بهره برداری شده است باید یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین برنامه های وزارت نفت باشد که متاسفانه تاکنون اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

رییس کمیته نفت و فرآورده های نفتی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واقعیت این است ابتدا باید برنامه‌های توسعه‌ای و نگه‌داشت تولید و افزایش تولید سالیانه را به سرانجام برسانیم که این موضوع یک موفقیت و دستاورد برای وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران حساب می‌شود بنابراین با توجه به تحولات منطقه‌ای، جنگ روسیه و اوکراین، شرایط صنعت گاز کشور و وضعیت تحریم هایی که در حوزه انرژی همچنان علیه ایران وجود دارد نمیتوان این انتظار را داشت که توانایی صادرات گاز و جایگزینی روسیه را داشته باشیم.

حسین زاده در پایان گفت: البته لازم به ذکر است که در حوزه میعانات گازی و نفت شاهد گشایش هایی هستیم که می‌توانیم از این فرصت و ظرفیت‌ها استفاده کنیم. از سوی دیگر مشتریان جدیدی نیز در حال همکاری با ایران هستند و ایران نیز در حال صادرات  میعانات گازی، نفت و فرآورده های نفتی به این کشورهاست که این موضوع نیز نتیجه دیپلماسی قوی انرژی بوده که از فرصت‌های بوجود آمده توانستند استفاده  کنند و امیدواریم این صادرات بیشتر شده و روز به روز شاهد فروش بیشتر این محصولات باشیم.

کد خبر: 49530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =