۷۶ درصد بیماری‌های کشور غیرواگیر است

رئیس اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی اداره‌کل درمان استان تهران، علت اصلی مرگ‌ومیر در جهان را ناشی از بیماری‌های غیرواگیر دانست و اعلام کرد که بیش از ۵۳ درصد بار بیماری‌ها در جهان مربوط به بیماری‌های غیرواگیر بوده که این میزان در ایران به ۷۶ درصد می‌رسد.

دکتر حسن آذری‌پور، در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی - ‌عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری‌های غدد و بیماری‌های اعصاب‌ و روان است، افزود: در حال حاضر در کشورهای صنعتی دنیا و از جمله ایران، بیماری‌های غیرواگیر علت اصلی مرگ‌ومیر به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد:‌ تقریبا حدود ۶ میلیون از کل ۳۸ میلیون مرگ‌ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در سنین کمتر از ۷۰ رخ می‌دهد؛ اکنون میانگین سن جراحی‌های قلب باز (بای‌پس عروق قلبی) در ایران حدود ۵۰ سال است که سن بسیار پایینی به شمار می‌رود.

او چهار بیماری قلبی و فشارخون، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی را اصلی‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در دنیا که منجر به مرگ‌ومیر می‌شوند، برشمرد و گفت: عواملی مانند کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب، تغذیه غیرسالم و استعمال دخانیات زمینه‌ساز ابتلا به این بیماری‌ها هستند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی اداره‌کل درمان استان تهران تصریح کرد: اگر بتوان عوامل زمینه‌ساز این بیماری‌ها را حذف کرد و به افرادی که مبتلا به این بیماری‌ها شده‌اند، کمک کرد که فعالیت فیزیکی خود را اصلاح کنند، تغذیه مناسب داشته باشند، مصرف دخانیات را ترک کنند و داروهای خود را به موقع مصرف کنند، می‌توان میزان مرگ‌ومیر را در این بیماران که در بسیاری از موارد منجر به مرگ‌ومیرهای پیش از موعد می‌شود، کاهش داد.

آذری‌پور با بیان اینکه امید به زندگی در کشور برای آقایان ۷۲ سال و برای خانم‌ها ۷۴ سال است، افزود: هر کودک مذکری که در ایران به دنیا می‌آید، می‌تواند امیدوار باشد که به سن ۷۲ سالگی می‌رسد و دخترخانم‌ها نیز می‌توانند امیدوار باشند که تا سن ۷۴ سالگی عمر می‌کنند.

وی اظهار کرد: بنابراین اگر مرد یا زنی قبل از رسیدن به سن امید به ‌زندگی به علت یکی از بیماری‌هایی که نام برده شد، فوت کند، مرگ‌ومیر پیش از موعد برای او اتفاق افتاده است.

تشکیل پرونده بیماران مزمن در تامین‌اجتماعی

رئیس اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی اداره‌کل درمان استان تهران با اشاره به تشکیل پرونده برای بیماران مزمن در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی گفت: پیش از این سازمان تامین‌اجتماعی برای بیماران مزمن شامل بیماران دیابتی، فشارخون، قلبی، اعصاب ‌و روان، اختلال عملکرد تیروئید و بیماری‌های مزمن تنفسی پرونده کاغذی تشکیل داده بود؛ پس از استقرار سامانه اطلاعات بیمارستانی با پلت‌فرم ویندوز، امکان تشکیل پرونده الکترونیک برای بیماران فراهم شد.

آذری‌پور تصریح کرد: بر اساس آمار، از میان بیمه شدگان تامین‌اجتماعی دارای بیماری‌های مزمن، حدود ۶۰ درصد، فشارخون و بیماری تنگی عروق کرونر قلبی دارند. همچنین ۳۱ درصد مبتلا به دیابت هستند، حدود ۵/۵ درصد اختلالات روانشناختی دارند و یک درصد دارای اختلالات تیروئید هستند.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری‌های مزمن بیمه شدگان تامین‌اجتماعی که به مراکز ملکی مراجعه می‌کنند، همان بیماری فشارخون، قلبی عروقی و دیابت است، افزود: با همراهی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان برنامه‌هایی در دست اجرا قرار دارد تا به بیماران مزمن برای کنترل بیماری‌شان کمک شود و اولین برنامه این حوزه دایر کردن خدمات کنترل دیابت و فشارخون است که اکنون در مرکز انجام می‌شود.

کد خبر: 4969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =