کارگر مهم ترین عامل پیشرفت است

معاون امور فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز(چهارشنبه) در جریان نشست خبری تشریح برنامه های هفته کارگر گفت: وقتی در خصوص کارگر صحبت می کنیم در باره مهم ترین عامل حرکت به سمت جلو و پیشرفت صحبت می کنیم و بزرگداشت کارگر به عنوان نیروی انسانی اقتصاد کشور و عامل اصلی بهره وری موردتوجه قرار گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین، محمد چکشیان اظهار داشت :در اولین دولت گام دوم انقلاب هستیم و رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم نگاه به اهداف و ماموریت ها و فلسفه وجودی انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن اشاره دارند و می فرمایند که باید با توجه به ضعف ها باید یک نگاه امیدوارانه به آینده داشت.  
حضرت آیت الله خامنه ای منابع انسانی را مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور است و این نگاه مبنای رویکرد ما در هفته کارگر سال جاری است.  
وی اضافه کرد :اگر نیرو انسان‌ ما رشد یافته و بانشاط و انگیزه مند باشد حرکت است اقتصادی کشور با توان بیشتری صورت می گیرد.  
وی افزود: شورای سیاستگذاری هفته کارگر با حضور وزیر کار از در وزارت کار تشکیل شد  و در قالب ۱۱   کمیته  اجرایی موارد مرتبط با این هفته عملیاتی خواهد شد.  
معاون وزیر کار در ادامه تصریح کرد :اصل ما می توانیم، ارج نهادن به خدمات کارگران، کارفرمایان، تکریم من ار و اعتلای فرهنگ کار از اصول جاری در سیاستگذاری هفته کارگر هستند.  
وی ادامه داد :مولفه های ارتقا فرهنگ کار را باید در جامعه کار و تولید ترویج کنیم و نهضت ملی فرهنگ کار را در این راستا در جامعه کار و تولید در سال ۱۴۰۱ آغاز خواهیم کرد 
چکشیان بیان کرد :جشنواره امتنان از کارگران در قالب دوره سی و سوم در قالب برنامه های هفته کارگر وزارت کار دیده شده استت که یکی از اهداف این برنامه ها است.

وی ادامه داد: سیاست وزارت کار در هر هفته کارگر این  است که بخش قابل توجهی از برنامه های هفته کار گر توسط مردم و با رویکرد مردمی صورت گیرد.
وی گفت: ششم اردیبهشت با حضور رییس جمهوری از کارگران نمونه تجلیل خواهد شد 
معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود:بیش از ۳۰ هزار نفر در جشنواره امتنان شرکت کردند که شامل بیش از یک هزار گروه کاری  است و در مجموع ۲۹ نفر به عنوان منتخبین ملی در این حوزه انتخاب شدند
وی در ادامه عنوان کرد :ستاد اجرایی هفته کارگر در وزارت کار در قالب ۱۱ کمیته اجرایی برنامه های مرتبط با این هفته را بر عهده دارند که برخی از این کمیته ها برای اولین بار فعالیت های مربوطه را انجام می دهند.
چکشیان در تشرح عناوین روز های هفته کارگر تصریح کرد : روز کار گر تجدید میثاق با امام راحل و شهدا با حضور مسئولان و جامعه کار و تولیدکارگر، کارفرما گام دوم انقلاب و فرهنگ کار _ کارگر، تولید، دانش بنیان اشتغال آفرین کارگر، سلامت و تحکیم بنیان خانواده، کارگر، تشکل ها بسیج و همبستگیکارگر، مهارت آموزی تامین اجتماعی و تکریم بازنشستگان روز جهانی کارگر، تمدن نوین اسلامی و آینده کار عناوین روزهای هفته کارگر در سال ۱۴۰۱ محسوب می شوند.  
وی بیان داشت: حضور در مرقد شهدا و امام راحل، دیدار با نمایندگان و رئیس مجلس، تقدیر از زنان جامعه کار و تولید، به صدا در آمد زنگ مار در برخی از مدارس تهران،  
معاون وزیر کار همچنین عنوان کرد :امیدواریم دیدار جامعه کارگری  با رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته کارگر مهیا شود.

وی بیان کرد : مجموع مدل های تامین مالی و حمایتی خاص کارگران و بازنشستگان در وزارت کار تهیه شده و در اولین جلسه شورای سیاست گذاری هفته کارگر مطرح می شود و تلاش در این است که با استفاده از ظرفیت های وزارت کار حمایت های ویژه ای از این اقشار داشته باشیم.
چکشیان افزود: هفته کارگر در بحث مردمی سازی نیاز به تحول داشت که برای آغاز این روند کمیته تشکل های کارگری در برنامه های این هفته جدی گرفته شده است و حتما باید این مناسبات مردمی تر برگزار شود.  
وی ادامه داد : نقش دولت باید از متولی گری به مست تسهیل گری پیش رود و در این زمینه نیازمند تدابیر مرتبط هستیم.
وی بیان داشت: یا باید مفهوم کلمه کارگر را بازتعریف کنیم و یا باید کلمه کارگر را تغییر دهیم و این مهم در راستای ارج نهادن به جامعه کارگری است.
معاون وزیر کار خاطرنشان کرد : یکی از نکاتی که در سالیان گذشته در برگزاری جشنواره امتنان مطرح بوده، جوایزی است که به کارگر نمونه اهدا می شد و امسال برای اولین بار مبنایی برای این جشنواره در نظر گرفته شد و حداقل دستمزد سال برگزاری جشنواره در این خصوص در قالب مبنا دیده شده است که برای هر کدام از برگزیدگان یکسال حداقل دستمزد دیده شده است
وی ادامه داد: در رایزنی هایی با بنیاد ملی نخبگان به دنبال عضویت کارگران نمونه در این بنیاد هستیم.

وی افزود :کار در جامعه باید به لحاظ معنوی و مادی ارزش لازم را داشته باشد و در واقع فرد باید این احساس را داشته باشد که تلاش وی با میزان درآمدزایی همخوانی داشته باشد.  
وی با اشاره به اینکه دستگاه فرهنگی و رسانه های در بحث فرهنگ کار کوتاهی داشته است، گفت: جایگاه کار با عنوان اینکه خود کار موضوعیت دارد باید مورد توجه داشته باشیم.  
چکشیان ادامه داد:مهارت های تخصصی کار یکی از جذابیت های کار است و ما در این راستا به جریانی نیاز داریم برای اینکه ارزش کار با نگاه فرهنگ ایرانی اسلامی تبیین و ترویج شود و این کار باید از طریق تمام تریبون ها مانند مدارس، نماز جمعه و نشست های مذهبی و صدا و سیما و فیلمسازی صورت گیرد.  
معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کار تصریح کرد : باید به فرهنگ مهارت افزایی و مشارکت و تعاون را با ضریب محاسبه کرد.  
وی عنوان کرد : در وزارت تعاون  ساخت ۱۶۰ هزار مسکن در قالب مجموعه بهزیستی و ۴۰۰ هزار مسکن نیز در قالب بخش تعاون دیده شده است.
برخی از تعاونی ها در این خصوص آغاز به ساخت کرده اند و تا به حال بیش از ۳۵۸ هزا. ر نفر از جامعه کارگری در مرحله اول اقدام به ثبت نام در حوزه مسکن داشته اند.

وی در ادامه عنوان داشت :در خصوص راهپیمایی روز کارگر گفتنی است که این مجوز  از طریق وزارت کشور صورت می گیرد و در صورت دریافت مجوز این راهپیمایی انجام خواهد شد

چکشیان ادامه داد : یکی از مهم ترین مسائل جامعه کار و تولید موارد روانشناختی است که به موضوعات مختلف مرتبط است و یکی از حوزه ایی که در هدفگذاری ما در معاونت فرهنگی مدنظر است قرار دارد، سلامت جسمی و روحی کارگران است.

کد خبر: 50078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =