ضرورت تخصیص یارانه دارو به حلقه آخر زنجیره

بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اگرچه طبق گفته‌های محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در دستور کار دولت نیست اما این سیاست با وجود مخالفان متعددی که دارد، موافقانی هم دارد. علی شریعتی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بر این باور است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و ارائه یارانه به حلقه آخر زنجیره می‌تواند منجر به شفافیت بیشتر و حذف رانت شود.

به گزارش آتیه آنلاین، کارشناسان اقتصادی مدتهاست درباره لزوم تک نرخی شدن ارز در ایران صحبت می‌کنند. مهمترین دلیل برای حذف نرخ‌های مختلف ارز از سوی کارشناسان، ایجاد شفافیت و مقابله با توزیع رانت اعلام می‌شود. اگرچه دولت‌های مختلف چندین بار خیز برداشته‌اند که ارز را تک نرخی کنند، اما تاکنون هیچ دولتی موفق به تحقق این هدف نشده است.

حال گویا دولت سیزدهم با توجه به مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۱ قصد دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای برخی کالاها حذف کند. اگرچه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده است که ارز نان و دارو حذف نمی‌شود اما نگرانی‌هایی درباره تاثیر حذف ارز ترجیحی بر قیمت دارو در سطح جامعه مطرح است.

با این وجود کارشناسانی هم هستند که با سیاست حذف ارز ترجیحی تولیدکنندگان دارو موافق هستند.

علی شریعتی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی بیان کرد: حذف ارز ترجیحی دارو چند نکته دارد که در اجرا حتما باید به آن توجه کرد.

وی افزود: بسیاری از کشورهای نفتی منطقه به شکل‌های مختلف از مردم خود حمایت می‌کنند. مثلا در کویت به مردم یارانه نقدی می‌دهند. در دبی کارت می‌دهند. در ایران چند سالی است که مرسوم شده بود دولت روی کالاهای اساسی سوبسید بدهد.

شریعتی بیان کرد: ارائه این سوبسید باعث شده بود که قدرت خرید مردم بالاتر رود و این مسئله منجر به رفاه شود اما متاسفانه اصل اختلاف قیمتی و چندگانگی در همه جا منجر به فساد می‌شود.

وی ادامه داد: من واقعا از موافقان تک نرخی شدن ارز و شفافیت به دلیل این مشکلات بودم اما باید توجه داشت که مسئله دارو پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

امکان ردیابی داروها با نسخه هوشمند

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد: تعداد داروخانه‌ها در ایران مشخص است. فکر نمی‌کنم بیش از ۱۵ هزار داروخانه داشته باشیم. نسخه هوشمند امکان ردیابی داروها را فراهم کرده و از جمله زیرساخت‌هایی است که جراحی اقتصادی در آن در مقایسه با خیلی از موارد دیگر، ملموس‌تر و راحت‌تر می‌شود.

وی افزود: دولت در مسئله آرد هم اقدام مثبتی در راستای حذف یارانه انجام داده است اما در این چند روز شاهد بودیم که مسئولان دولتی هر بار صحبت کرده‌اند، مطالب متفاوتی را مطرح کرده‌اند. مردم این نظرات متفاوت را می‌بینند و متوجه می‌شوند که هماهنگی لازم در زمینه سیاست‌ها وجود ندارد و این مسئله نگرانشان می‌کند.

شریعتی تاکید کرد: به دلیل این مسایل، کار حذف ارز دارو کمی شکننده شده است. تخصیص ارز دارو باعث می‌شود که دهک‌های کم برخوردار ایران حمایت شوند و دغدغه درمان را نداشته باشند. این مسئله مهم است.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا بیمه‌های حمایتی برای اقشار کمتر برخوردار وجود دارد. کسانی که در کالیفرنیا زندگی می‌کنند، وقتی نشان می‌دهند که درآمدی ندارند، تحت پوشش بیمه‌های خاص قرار می‌گیرند و با وجود هزینه‌های سنگین آمریکا، هیچ هزینه‌ای برای درمان و بستری نمی‌دهند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اضافه کرد: مشابه این خدمات برای عزیزان ما در ایران که سن بالا هستند، وجود دارد.

پرداخت یارانه به حلقه وسط زنجیره دارو به دلیل نبود زیرساخت

شریعتی گفت: در ایران به دلیل اینکه در گذشته زیرساخت لازم وجود نداشت، یارانه دارو را به حلقه وسط و به تولیدکننده می‌دادند.

وی ادامه داد: این یارانه به مواد اولیه تولیدکنندگان تعلق می‌گرفت. اما به خاطر بحث ارزش ریال، داروی ایرانی بسیار ارزان است و شاهد قاچاق آن به دیگر کشورها هستیم. نرخ داروی ایرانی از کشورهای اطراف ما مثل پاکستان، افغانستان و عراق بسیار کمتر است. اگر شما سرما بخورید و چند داروی بدون نسخه یا OTC دریافت کنید، به زحمت ۱۰۰ هزار تومان برای این داروها پرداخت می‌کنید اما برای همین نسخه در عراق حداقل باید هفت تا هشت برابر پول پرداخت شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: برای یک سرماخوردگی در ایران با نسخه پزشک حداکثر بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان هزینه می‌شود اما در عراق یک میلیون تومان هزینه خواهد شد. این مسئله امکان قاچاق دارو به کشورهای همسایه را فراهم می‌کند.

وی افزود: به شخصه شاهد بودم بسیاری از داروخانه‌های مشهد متصدیان عرب زبان آورده بودند تا بتوانند به عزیزانی که از خارج آمده بودند، سرویس ارائه بدهند. این شیوه توزیع دارو در حجم مسافری است و قاچاق سازمان یافته، مسئله دیگری است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اضافه کرد: بر اساس سرانه جمعیت، میزان مصرف دارو در شهرهای مرزی قابل بررسی بوده و نتایج جالبی در پی دارد. یک استان دو میلیون نفری در مرکز کشور ما مثلا سالانه یک میلیون عدد استامینوفن مصرف می‌کند اما مصرف همین دارو در استان کردستان پنج برابر است. زیرا ۸۰ درصد این دارو قاچاق می‌شود.

وی اضافه کرد: دارو مسلما از ایران خارج می‌شود و در گذشته هم خارج می‌شد.

شریعتی گفت: همه مردم موافق شفافیت هستند و چیزی که مردم مخالف هستند، بی‌برنامگی است. مثل موضوع آرد که هر کس یک چیزی درباره یارانه نان می‌گوید و مردم بلاتکلیف هستند.

حذف ارز ترجیحی اجبار است نه انتخاب

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد: در صورتی که به‌طور شفاف با مردم صحبت شود و به آنها گفته شود که درگیر تحریم هستیم و پول نداریم، در نتیجه ناگزیریم این مسیر را برویم، طول مسیر این سختی‌ها را دارد و دولت هم تا این نقطه به شما کمک می کند، مردم می‌پذیرند و متوجه مسایل می‌شوند. ولی به شرط آنکه با آنها صحبت شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه نسخه‌ها آنلاین شده است و در داروهای تخصصی، بانک اطلاعاتی برای دهک‌های مختلف وجود دارد، هزینه داروهای OTC هم قابل جبران است، فرصتی فراهم شده است که اصلاحات در نحوه پرداخت یارانه انجام شود.

شریعتی تاکید کرد: در مورد دارو هر تغییری اگر درست انجام نشود، می‌تواند منجر به مسایل اجتماعی شود. در نتیجه نسخه باید به دقت عمل شود.

وی درباره راهکارهای جبران هزینه برای بیماران عنوان کرد: دولت بهتر است به حلقه آخر یارانه بدهد. کد ملی افراد هست، تقسیم‌بندی در دهک‌ها وجود دارد. دولت در سیستمی که دارد، می‌تواند مابه‌التفاوت یارانه را به داروخانه یا حساب شخص واریز کند. ولی باید این هزینه جبران شود و مشخص باشد که دولت برای چه کسی این کار را می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: این رفتار خیلی موثرتر از این است که کالا را ارزان بفروشد و باعث سوء استفاده شوند. زیرا ما در پروازها شاهد هستیم که حجم زیادی دارو از کشور خارج می‌شود.

وی ادامه داد: یک تاجر عراقی چندی پیش به دنبال قرص ضد انگل به میزان ۵۰ کارتن بود. علت را که جویا شدیم، گفت که قصد دارد این قرص‌ها را وارد غذای دامش کند زیرا دام‌هایش گوشت می‌خوردند و نگران بود که دام‌هایش دچار انگل شوند.

شریعتی بیان کرد: خیلی از کشورهای هم مرز ما خیلی به داروی ایرانی اعتقاد دارند زیرا در عراق یکسری داروها تولید محلی هم شده است اما می‌گویند داروی ایرانی‌ها داروی خوبی است و خیلی ارزش برای آن قائل هستند.

وی اضافه کرد: ما باید صادقانه به مردم بگوییم که تحریم هستیم، دلار نداریم و مجبوریم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کنترلمان را بیشتر کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد: اگر تحریم‌ها رفع شده بود و پول‌های نفت آزاد شده بود، بعد دولت اعلام می‌کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کنم، اسم این اقدام جراحی اقتصادی بود اما در حال حاضر ما الزام برای اجرای این طرح داریم زیرا برجام تایید نشده است و شرایط نقدینگی کشور مطلوب نیست.

وی گفت: امیدواریم که تئوری برجام با ورود امیر قطر به ایران به بهترین شکل حل شود و این مسئله کمک کند که جراحی اقتصادی پیش رو خونریزی کمتری داشته باشد و دولت با دست بازتر دغدغه مردم را حل کند.

کد خبر: 50379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =