بیمه دانشجویان خدمتی دیگر از تامین‌أجتماعی

سازمان‌های بیمه‌گر برای افزایش ضریب پوشش بیمه‌ای باید به دنبال طرح‌های مختلف در راستای تحت پوشش قرار دادن اقشار جامعه باشند که سازمان تامین‌اجتماعی در این زمینه با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی گام مهمی در این زمینه برداشته است.

افزایش چتر بیمه‌ای گام مهم تامین‌أجتماعی است که با نگاهی به سیاستگذاری‌های کلان سازمان تأمین أجتماعی از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، شاهد گسترش پوشش بیمه‌ای در قالب اجرای طرح‌های مختلف و افزایش آماری تعداد بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان هستیم که این اقدامات نشان از اجرای مقدمات توسعه چتر بیمه‌ای است.
البته گسترش چتر بیمه‌ای در سازمان‌های بیمه‌گر نیازمند اقدامات مهمی در کشور از جمله فراهم کردن زمینه اشتغالزایی برای افراد جویای کار با هدف افزایش تعداد بیمه‌شدگان در کشور، رونق تولید و ارتباط مستقیم آن میزان بیمه پردازی افراد شاغل در بنگاه ها، سیاستگذاری در راستای ایجاد تعادل در منابع و مصارف صندوق‌های بیمه‌ای و پایداری منابع صندوق ها است که در بلندمدت می تواند زمینه رشد، توسعه و گسترش چتر بیمه ای را فراهم کند.
گسترش چتر بیمه‌ای، افزایش تعداد بیمه‌شدگان و فراهم شدن شرایط رونق اقتصادی و تولید با هدف تلاش در جهت حمایت از افراد شاغل و افزایش تعداد بیمه پردازان در کشور به طور یقین بستری برای ادامه حیات سازمان های بیمه‌ای بزرگی مانند سازمان تأمین اجتماعی است که به ماندگاری این ساز و طولانی شدن عمر آن هم کمک می‌کند.
سازمان تامین‌أجتماعی به همین منظور طرحی تحت عنوان بیمه فراگیر خانواده ایرانی را طراحی کرده است تا برای افزایش پوشش و ضریب نفوذ بیمه‌ای خود در راستای محاسبات بیمه‌ای قدمی مثبت بردارد.
اگرچه آمار افراد تحت پوشش سازمان تامین‌أجتماعی بستگی به شرایط تولید و اشتغال در کشور دارد و وضعیت اقتصاد و تولید و کسب و کار است که بر میزان تحت پوشش بیمه قرار گرفتن افراد تاثیر مثبت دارد، اما سازمان تامین اجتماعی اجرای این طرح بیمه‌ای را برای رشد بیمه‌ پردازان برنامه‌ریزی کرد تا به کارنامه موفق خود پرونده‌ای دیگر اضافه کند.
  
ایجاد ظرفیت بیمه‌ای برای دانشجویان


میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی یکی از راهبردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در رویکرد جدید را توسعه پوشش بیمه همگانی می‌داند و گفت: هدف‌گذاری یک میلیون و ۴۰۰ هزارنفری در قالب طرح‌های بیمه‌ای خانواده ایرانی و دانشجویان برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده است.
موسوی پیش از این در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: در قالب راهبردهای جدید سازمان تأمین اجتماعی باید برنامه‌ها به سمتی برود که اقشار مختلف فاقد پوشش بیمه اجتماعی، را شناسایی و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهیم.
وی اضافه کرد: در گام اول دیده شد که یکی از اقشار مهمی که با رویکرد خانوده محوری نیز می توانیم به آن بپردازیم، زنان خانه دار است، در واقع زنانی که در خانه بوده و دارای شغلی نیستند را می‌توان با ضریبی که در بیمه اختیاری طرح شده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داد که در این راستا بیمه زنان خانه‌دار با این دیدگاه شکل داده شد.
موسوی همچنین تصریح کرد: با توجه به جمعیت بیش از سه میلیون نفری دانشجویان، فرصت جوانی و آمادگی برای ورود به بازار کار و فعالیت برای آنها مطرح شد و ظرفیت بیمه ای برای این قشر جمعیتی درنظر گرفته شد که بتوان از طریق بیمه تأمین اجتماعی در دوران دانشجویی، سوابق بیمه برای آنها از این مقطع آغاز شود و در این قالب طرح، بیمه دانشجویان ایرانی در سازمان تأمین اجتماعی آغاز شد که امیدواریم جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دانشجویان با استفاده از این فرصت به جمع بیمه شدگان اضافه شوند.
وی در ادامه اظهار داشت: رقم درنظر گرفته شده برای بیمه پردازی دانشجویان در سطوح مختلف پرداختی در دسترس دانشجویان قرار دارد و با پرداخت حق بیمه، دانشجویان می‌توانند از مزایای این بیمه استفاده داشته باشند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین ادامه داد: از زمانی که این طرح ها در سازمان تامین اجتماعی آغاز شده، استقبال بیمه‌ای رشد داشته است که برای سال آینده هدفگذاری بیش از یک میلیون ۴۰۰ هزار نفری برای دو طرح بیمه‌ای زنان خانه دار در قالب بیمه خانواده ایرانی و دانشجویان در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: در سال گذشته یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفت که از این تعداد بیش از ٧٠٠ هزار نفر در این دوران مدیریتی بود. با توسعه پوشش بیمه همگانی، در سال گذشته با وجود دشواری‌های اقتصادی یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید تحت پوشش این سازمان در قالب بیمه‌های اختیاری، بیمه دانشجویان، خانوار ایرانی و... قرار گرفت.  

تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت بیمه‌ای


مجید حسن‌زاده معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی  نیز به اجرای بیمه فراگیر خانواده ایرانی اشاره کرد و گفت: تلاش بر این بوده است که از تمام ظرفیت‌های قانونی‌ استفاده شده و تمام افرادی که فاقد پوشش بیمه هستند و از بیمه شدن جامانده‌اند را تحت پوشش قرار دهیم.
وی افزود: افراد مختلف با جایگاه‌های متفاوت در جامعه مانند زنان خانه‌دار، دختران، پسران، دانشجویان، و افراد خود اشتغال می‌توانند براساس ضوابط و مقررات بیمه حِرف و مشاغل استفاده کرده و  با نرخ‌های مختلفی تحت پوشش قرار بگیرند.
معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی همچنین اظهار داشت: در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای افزایش جامعه تحت پوشش به صورت جدی ورود شده است و برنامه‌ریزی‌های منسجمی برای این موضوع صورت گرفت که در مرحله اول اطلاع رسانی به افراد فاقد بیمه چون اغلب افراد از این حق مطلع نبودند.
حسن‌زاده ادامه داد: همچنین برای موضوع بیمه دانشجویان با سازمان امور دانشجویان، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها مکاتبات و تعاملاتی انجام شد که در این زمینه با سازمان تامین اجتماعی در اطلاع‌رسانی مشارکت داشته باشند.
وی ادامه داد: برای اینکه دانشجویان جهت تکمیل مراحل بیمه خود با مشکلی مواجه نشوند متقاضیان می‌توانند به صورت غیرحضوری این کار را انجام دهند و ثبت نام از طریق سایت در کوتاه‌ترین زمان صورت گیرد.
معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی درباره تعداد بیمه‌شدگان بیمه فراگیر خانواده ایرانی نیز به آمار ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اشاره کرد و گفت: برای گسترش چتر بیمه‌ای در سازمان به دنبال شناسایی گروههای جدید هستیم که به همین منظور با دانشگاه آزاد قرار است تفاهم‌نامه داشته باشیم اما با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است.
سازمان تامین اجتماعی باطرح بیمه فراگیر خانواده قدم مثبتی برای افزایش تعداد بیمه‌شدگان و ورودی‌های بیمه‌ای برداشته است که امید است با استقبال بیشتر تمام گروههای که در این طرح قرار گرفته‌اند، علاوه بر موفقیت تامین اجتماعی در این طرح، شاهد گسترش چتر بیمه‌ای و استفاده مطلوب گروههای هدف از این طرح باشیم.

گزارش از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 50829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =