نگاهی به خدمات تخصصی بهزیستی در حوزه معضلات کودکان کار

در روز جهانی مبارزه کار کودکان، سازمان بهزیستی از وجود ۳۱ مرکز دولتی و ۶۷ مرکز غیر دولتی برای حمایت از کودکان کار خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر،  بیست و دوم خرداد مطابق با ۱۲ ژوئن هر سال به روز جهانی مبارزه با کار کودکان نامگذاری شده است؛ در کشور ما سازمان بهزیستی زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول ساماندهی کودکان کار و خیابان است.

بر همین اساس سازمان بهزیستی خدمات تخصصی خود را برای ارائه به کودکان کار و خیابان در نظر گرفته است؛ از آن جمله می‌توان به راه اندازی مراکز روزانه کودک و خانواده با محوریت ارائه خدمات حمایتی- آموزشی، مراکز اقامت کوتاه مدت ۲۱ روزه، مراکز اقامتی میان مدت تا یک سال و مراکز اقامتی دراز مدت اشاره کرد که کودک کار می‌تواند تا ۱۸ سالگی در آنها اسکان یابد.

بر همین اساس سازمان بهزیستی به منظور اجرای طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان فرآیندی را در نظر گرفته است؛ در این فرایند در ابتدا سازمان بهزیستی با آماده سازی جامعه و محیط در معرض خطر، اقدام به شناسایی کودکان کار آسیب دیده در هر منطقه نموده است و پس از آن مرحله جذب و انتقال کودک کار به مناسب‌ترین مرکز برای وی انجام می‌شود.

در نخستین اقدام پس از جذب کودک کار و اسکان وی در یکی از مراکز بهزیستی، مرحله پذیرش و کاهش بحران به سرعت انجام شده و پس از آن به صورت طولانی مدت مرحله پیگیری و هدایت به منظور کاهش تدریجی آسیب‌های اجتماعی در کودک کار صورت می‌پذیرد.

در آخرین مرحله نیز توانمندسازی کودکان کار و آسیب دیده مدنظر مراکز خواهد بود.

ترکیب جمعیتی کودکان کار حاضر در این مراکز نیز همواره متغیر بوده است؛ با این وجود به دلیل مشکلات پیش آمده در کشور همسایه، افغانستان و مهاجرت اتباع زیادی از این کشور به ایران ترکیب جمعیتی مراکز بهزیستی بیش از پیش تغییر کرده است. بر این اساس بر اساس آخرین سرشماری از کودکان پذیرش شده در طرح حمایت از کودکان کار ۸۰ درصد این کودکان ملیت افغانستانی داشته و ۱۸ درصد ایرانی هستند.

سازمان بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای اصلی در حل مشکل پدیده شانه کودکان کار در فعالیت‌های خود از راه اندازی ۳۱ مرکز دولتی نگهداری کودکان کار راه اندازی ۶۷ مرکز غیر دولتی روزانه حمایتی آموزشی خبر داده است همچنین سازمان بهزیستی اعلام نموده است که از اهداف کمی برنامه ششم تعداد بالاتری را پذیرش نموده است و همچنین طرح حمایت اجتماعی از کودک و خانواده را در سراسر کشور اجرایی نموده است.

سازمان بهزیستی در حالی از راه اندازی ۳۱ مرکز دولتی و ۶۷ مرکز غیر دولتی برای حمایت از کودکان کار خبر داده که بر اساس آمارها تنها در سال گذشته ۲۶۰۰ کودک کار و خیابان در استان تهران شناسایی شد.

کد خبر: 50890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =