دولت در بانک رفاه حتی یک سهم هم ندارد

معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری در واکنش به اظهارات مطرح شده درباره واگذاری بانک رفاه، گفت: سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند سهام دولت را واگذار کند اما دولت در بانک رفاه یک سهم هم ندارد.

به گزارش آتیه آنلاین، محمدجواد ایروانی، معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری در همایش سراسری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با شعار «شستا، گام دوم، اقتصاد مردمی، ایران قوی» که امروز (چهارشنبه) در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، بیان کرد: معتقدم جایگاه تامین اجتماعی در کشور برای مردم و مسئولان به آن اندازه‌ای که باید و شاید شناخته شده نیست و اهمیت آن مشخص نشده است.

وی افزود: با ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی طی فرآیندهای مشخص و طولانی به نقطه خیلی خوبی برای دوران جدید و ایجاد تحول در نظام تامین اجتماعی ایران رسیدیم. این هفته تامین اجتماعی را که در آستانه گام دوم انقلاب و تدوین برنامه هفتم است را به همه تبریک می‌گویم.

ایروانی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی را عنصری انقلابی، جوان، پرتلاش و خدوم توصیف کرد و خبر اعلام شده در رابطه با بازپرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی به بانک رفاه را نقطه خوبی معرفی کرد.

وی ادامه داد: بانک رفاه متعلق به ۳۵ میلیون ایرانی است. سهامداران آن نیروهای ایرانی هستند. تفاسیر گوناگونی درباره این بانک وجود دارد و یکی می‌گوید دولتی است و باید واگذار شود و شخص دیگری نظری متفاوت ارائه می‌دهد. این در حالی است که سازمان خصوصی سازی صرفا باید سهام دولت را واگذار کند. دولت در بانک رفاه حتی یک سهم هم ندارد.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری عنوان کرد: روش‌ها و چیزهای که بانک رفاه را تضعیف می‌کند، باید کنار گذاشته شود.

وی یادآور شد: امروزه هیچ کس از اهمیت بانک‌ها به‌عنوان نهادهای اعجازگر غافل نیست. اگرچه بعضا مشکلات و پیچیدگی‌ها و نابسامانی را در برخی بانک‌ها می‌بینیم اما بانک خیلی جای مهمی است. بانک اگر مدیریت شود و با انضباط، درک و رعایت قانون عملیات بانکی بدون ربا فعالیت کند، بسیاری از مشکلات رخت بر می‌بنندد.

ایروانی ادامه داد: در چنین شرایطی بانک دائما محتاج تغییر قوانین و غیره نیست. قوانین به حد کافی وجود دارد. عزم و اراده‌ای برای تدوین دستورالعمل‌های مناسب وجود ندارد.

وی گفت: بانک در دست تامین اجتماعی که یک جامعه عظیم است، مانند یک ابزار خواهد بود. مگر هلدینگ‌های بزرگ دنیا یک بانک ندارند؟ مگر «سی سی گروپ» یک بانک ندارد؟ آن بانک در خدمت اهداف توسعه‌ای خودش است. چطور باید سازمان اجتماعی با این وسعت و عظمت، از این نعمت محروم بماند.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری تاکید کرد: ما در هیات عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت نظام با مباحث مطرح شده بیگانه نبودیم و همواره از این مسایل دفاع خواهیم کرد.

وی با اشاره به خوشنامی بانک رفاه بیان کرد: بانک هرقدر منظم‌تر باشد، زمینه نقد و نق زدن کاهش می‌یابد. یک عده همواره دنبال نق زدن هستند و طرح و ایده‌ای ندارند. برخی افراد برای نظم دهی در حوزه‌های گوناگون هیچ ایده‌ای ندارند اما از نظر نقادی درجه یک هستند. نتیجه و پیامد حرفهایشان را هم آدم نمی‌بیند.

ایروانی بار دیگر خبر تسویه بدهی‌های تامین اجتماعی به بانک رفاه را خبر مهمی توصیف کرد که ناشی از تلاش‌های مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بوده است.

وی با اشاره به حضور مدیر عامل شستا در نشست‌های نهادهای انقلابی از سال ۹۲، گفت: از روز اول ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی این جلسات به‌طور منظم هر ۱۵ روز یکبار تشکیل شده است. از حضور دکتر بازیان در این نشست‌ها بهره برده و می‌بریم. حضور فعال و نگاه نظام‌مند او می‌تواند منشا تحول باشد و طلیعه‌های آن را هم دیده‌ایم.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری افزود: شعار «گام دوم، اقتصاد مردمی و ایران قوی» پیشنهاد خوبی برای همایش است. امیدوارم در تحولات خود موفق باشید.

فعال شدن پیشران‌های اقتصاد کشور به کمک شستا

ایروانی بیان کرد: شستا ویژگی‌های متفاوتی دارد که آن را از بقیه بنگاه‌های دیگر سرمایه‌ای متمایز می‌کند. مجموعه‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های تامین اجتماعی را برای حفظ و صیانت از دارایی‌های صندوق‌ها و بقای آنها بسیار ضروری می‌دانند. بر همین مبنا سازمان تامین اجتماعی شستا را تاسیس کرده است.

وی اضافه کرد: صیانت از دارایی‌های تامین اجتماعی به عهده آنها است. تاسیس شستا بر اساس این است که مدیریت منابع مالی را به صورت کارآمد انجام دهد و رویکرد آن هم به‌طور طبیعی رویکرد حداکثری و ایجاد ارزش افزوده در بازار داخلی و خارجی باشد. اما ضمن اینکه می‌تواند این هدف محقق شود با ایفای یک نقش بزرگ‌تر ملی، شستا می‌تواند پیشتیبان پیشرفت کشور باشد.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری بیان کرد: مجموعه عظیم دارای‌های شستا و دسترسی به منابع مالی آن، این امکان را فراهم می‌کند که در راس زنجیره ارزش افزایش سرمایه‌گذاری قرار گیرد و با مشارکت خود، پیشران‌های اقتصادی کشور را فعال کند تا بتواند با تامین منابع مالی هدفگذاری شده برای تامین اجتماعی سودمند باشد و نقش ملی خود را ایفا کند.

وی افزود: حوزه کشاورزی، نفت و گاز و پتروشیمی، معدن، اقتصاد دانش بنیان، مسکن و حمل و نقل از شرایط تبدیل شدن به پیشران اقتصادی برخوردار هستند.

ایروانی گفت: سرمایه‌گذاری‌هایی که در این حوزه صورت گرفته است، هنوز دارای نقاط خلاء است که باید جبران شود. ورود به این حوزه باعث می‌شود شرایط عبور کشور از رکود تورمی با سرعت فراهم شود.

نظام نفع‌بری در ایران تولید محور نیست

معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری گفت: نظام نفع‌بری در اقتصاد ایران معطوف به تولید نیست. بعد از استخراج نفت و غیره این نظام یک اقتصاد واردات محور بوده است اما باید به یک اقتصاد تولید محور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه شعار اساسی کشورهای توسعه یافته تولید است، بر لزوم تغییر رفتارهای ضد تولیدی تاکید کرد.

ایروانی گفت: نظام اداری ما طبیعتا پیچیدگی و دیوان سالاری بالایی دارد و این باعث می‌شود سهولت کسب و کار پایین باشد. این رویه باید اصلاح شده و شتاب گیرد.

وی افزود: نظام بانکی ما هم در غیاب سیاست‌های موثر، عملکرد مورد توقع را ندارد. قوانین جاری ما باید حتما تغییر یابد و نظام بانکی ما معطوف به سیاست‌های اقتصادی شود.

به گفته معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری نظام تجاری ما قدرت لازم را برای مقابله و صیانت از تولید، حمایت از بازارهای داخلی و خارجی و تعادل بین این دو بازار که اکنون دراقتصاد ایران خیلی اهمیت یافته است را ندارد.

وی افزود: عدم تعادل در بین دو بازار داخلی و خارجی یکی از مشکلاتی است که وجود دارد. مقابله با قاچاق نداریم یا مسئله خام فروشی بخش مهمی از صادرات ما را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که در دنیا بحث با ابزارهای مناسب از بحث خام فروشی و نیمه خام فروشی جلوگیری می‌کنند.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری با اشاره به ضعف‌های موجود در نظام توزیع کشور عنوان کرد: یکی از فرازهای اقتصاد مقاومتی نفع‌بری عادلانه تمام عوامل از تولید تا مصرف است. نظام توزیع هم باید عادلانه باشد و از ارزش افزوده بهره‌مند شود.

وی با اشاره به فرصت‌های عظیم پیش روی ایران بیان کرد: در گزارش مکنزی از رشد یک صد تریلیون دلاری اقتصاد ایران صحبت شده است.

ایروانی گفت: تنوع اقتصادی، جمعیت تحصیلکرده و طبقه متوسط رو به رشد فرصت‌هایی است که پیش روی ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: نرخ بالای شهرنشینی از نگاه مکنزی خیلی مزیت بزرگی برای کشور است. فرهنگ کارآفرینی و موقعیت جغرافیایی از عوامل مهم و قدرت اقتصاد ایران نام برده می‌شود که فرصت رشد یک تریلیون دلاری ایران را تا ۲۰۳۵ فراهم خواهد کرد.

به گفته ایروانی در دولت رئیسی رجوع به بانک مرکزی و استقراض از آن کاهش یافته است.

کد خبر: 51803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =