بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان مسیر توسعه چتر بیمه‌ای

سازمان تامین‌اجتماعی از آنجا که اهداف بزرگی برای گسترش چتر بیمه‌ای خود دارد، با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، گام‌های جدی برداشته است و تاکنون در این مسیر هم موفقیت‌هایی را به دست آورده است.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به اینکه بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای گسترش خدمات تامین‌اجتماعی برای افرادی همچون دانشجویان و زنان خانه‌دار بدون حمایت سازمان‌های بیمه‌گر برنامه‌ریزی شد، اکنون در این زمینه اقدامات موثر مستمری انجام شده است و تاکنون بخشی از دانشجویان و زنانه خانه‌دار استقبال خوبی برای استفاده از این نوع بیمه داشته‌اند.

سازمان تأمین‌اجتماعی برای جهش در افزایش تعداد بیمه‌شدگان این طرح بیمه‌ای را برای این افراد طراحی کرد تا این اقشار هم بتوانند از خدمات ۱۸ گانه سازمان بهره‌مند شوند و این موضوع هم در تعادل منابع و مصارف سازمان نیز تاثیر جدی داشته باشد چرا که هرچه ورودی سازمان بیشتر باشد این تعادل بیشتر نمایان می‌شود.

متقاضیان این نوع بیمه به صورت اختیاری حق انتخاب یکی از نرخ‌های حق بیمه ۱۲، ۱۴ و یا ۱۸ درصد را برای بیمه‌پردازی دارند، که نرخ ۱۲ درصد دارای خدمات بازنشستگی و نرخ ۱۴ درصد دارای تعهدات بازنشستگی و از کارافتادگی است و در نرخ ۱۸ درصد تمامی تعهدات بلند مدت سازمان تأمین‌اجتماعی، از جمله بازنشستگی، از کارافتادگی و پرداخت مستمری به بازماندگان در صورت فوت بیمه شده اصلی است.   

استقبال بانوان از بیمه زنان خانه‌دار
بیمه زنان خانه‌دار از آذر سال ۱۳۸۷ با تصویب هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی، ذیل بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد برنامه‌ریزی شد، این نوع بیمه براساس خوداظهاری است و متقاضیان ۱۸ تا ۵۰ سال بدون هرگونه سابقه بیمه می‌تواند با پرداخت حق بیمه مقرر از خدمات تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند تا سازمان تامین‌اجتماعی خدماتی همچون بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگی و خدمات درمانی به این افراد ارائه دهد.

اکنون بسیاری از زنان خانه‌دار می‌توانند از مزایای اجرای این طرح بهره‌مند شوند و برای تضمین آینده خود با بیمه‌پردازی برنامه‌ریزی کنند که خوشبختانه تاکنون هم استقبال خوبی برای اجرای این طرح در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی صورت گرفته است.

براساس آمارها حدود ۱۲ میلیون نفر زن خانه‌دار در کشور وجود دارد که این افراد می‌توانند با پرداخت هر نوع از این بیمه‌ها برای آینده خود اندوخته‌ای در سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان سرمایه‌گذاری داشته باشند تا در آینده پس از بازنشستگی از آن استفاده کنند.

با وجود اینکه سازمان تامین اجتماعی به ۵۳ درصد از جمعیت کشور خدمات ارائه می‌دهد و ۴۵ میلیون نفر را هم تحت پوشش دارد، اما برای افزایش افراد تحت پوشش خود از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند تا ضمن تضمینی برای آینده این افراد برای تعادل در منابع و مصارف خود نیز برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.

این سازمان همچنان دنبال جذب افراد جدیدی همچون دانشجویان و زنان خانه‌دار است تا گسترش خدمات بیمه‌ای خود را به عنوان یکی از موفقیت‌های خود به نتیجه برساند که براساس آمارهای موجود تاکنون ۱۹۰ هزار نفر از زنان خانه‌دار برای خود بیمه‌پردازی کرده‌اند که این در واقع هم به نفع خود این افراد است که برای آینده خود اقدام کرده‌اند و هم در نهایت سازمان تامین اجتماعی را به عنوان سازمانی پایدار و ماندگار خواهیم داشت.

بیمه‌پردازی دانشجویان تضمینی برای آینده  
یکی دیگر از اقشاری که در طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی از مزایای مهم این بیمه همانند زنان خانه‌دار بهره‌مند شدند، دانشجویان هستند که ضمن تحصیل در دانشگاه می‌توانند از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی نیز بهره‌مند شوند چراکه تامین‌اجتماعی برای جذب بیمه‌شدگان جدید گروه دانشجویان را در برنامه خود قرار داد تا از این طریق هم دانشجویان از این خدمات مطلوب بهره ببرند و هم تامین‌اجتماعی به هدف خود مبنی بر افزایش آمار بیمه‌شدگان دست یابد.

در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده، دوران تحصیل دانشجویان هم به عنوان سابقه بیمه برای این قشر فعال محاسبه می‌شود  تا پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه چندین سال بیمه‌پردازی داشته باشند و در صورت اشتغال می‌توانند این سوابق بیمه‌ای را به زمان اشتغال خود متصل کنند، اگرچه این طرح به نفع دانشجویان و تضمینی برای آینده آنهاست برای سازمان تامین‌اجتماعی که به دنبال افزایش ورودی‌ها یعنی افراد بیمه‌پرداز است، نیز منافعی دارد تا شاهد افزایش تعداد بیمه‌شدگان جدید و ماندگاری خود باشد.

اگرچه سازمان تامین‌اجتماعی در طول یکسال گذشته بیش از یک میلیون بیمه شده جدید را به جمع ۱۴ میلیون بیمه شده اصلی افزوده است اما اجرای این طرح بیمه فراگیر می‌تواند سازمان را در رسیدن به این هدف خود نزدیک‌تر کند تا به هدفی که برای سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی کرده است، برسد.

سازمان تأمین‌اجتماعی همچنان به دنبال سیاست توسعه جذب بیمه‌شده است تا هم دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی دارای سابقه بیمه باشند و هم این سازمان بزرگ بیمه‌گر در راستای رسیدن به این هدف خود مبنی بر افزایش تعداد بیمه‌شدگان و ارائه خدمات مطلوب موفق باشد که خوشبختانه در این زمینه موفقیت‌هایی حاصل شده است به گونه‌ای که آمار دانشجویان بیمه شده با رشد خوبی روبه‌رو بوده است.

طبق قوانین بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی، دانشجویان هم می‌توانند در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده از سه سطح پرداخت حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد استفاده کنند و دولت نیز در این زمینه سهم دو درصدی خود را پرداخت می‌کند، البته برای دانشجویان هم مانند زنان خانه‌دار استفاده از حق بیمه اختیاری است و دانشجو می‌تواند هر یک از حق بیمه‌های تعیین شده را انتخاب کند.


رشد ۱۸ برابری بیمه زنان خانه‌دار
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این باره گفت: برای توسعه پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی، دو طرح خوب را در سازمان‌ اجرا کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شده است.  

وی اظهار داشت: یکی از این طرح‌ها، طرح تسهیل پوشش بیمه زنان خانه‌دار بود. قبل از اجرای این طرح، کل افراد تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار حدود ۱۰ هزار نفر بود که اکنون به نزدیک ۱۹۰ هزار نفر رسیده؛ یعنی نزدیک ۱۸ برابر شده است.  

وی خاطرنشان کرد: طرح دیگر در این حوزه ایجاد فرصت برای بیمه دانشجویان بود. این قشر فرهیخته در برخی رشته‌ها تا هفت سال و بیشتر به تحصیل می‌پردازند و این طرح، این فرصت را فراهم کرده که این مدت به عنوان سوابق بیمه‌پردازی آنان لحاظ شود.

موسوی ادامه داد: اکنون حدود ۳۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه دانشجویی هستند که قبل از اجرای این طرح، تعداد بیمه‌شدگان دانشجویان یک هزار و ۵۰۰ نفر بیشتر نبود. در عین حال در تلاش هستیم که فرصت بیمه را برای همه اقشار مختلف که تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند، فراهم کنیم.

وی افزود: دو طرح تحولی در عرصه افزایش خدمات بیمه‌ای شروع شده است که طرح بیمه فراگیر خانوار ایرانی و طرح دیگر برای بیمه دانشجویان است. در یک سال گذشته یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند که حدود ۷۰۰ هزار نفر آن در دوره دولت مردمی سیزدهم اتفاق افتاده است.

هدف گذاری افزایش یک میلیون بیمه شده جدید در سال ۱۴۰۱
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار دارند و با فعالیت استان‌ها و شعبات این عدد بسیار بزرگ خواهد بود، همچنین۱۹۰ هزار نفر نیز تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار دارند، اگر راهبرد بیمه همگانی توسعه داده شود، ضریب پشتیبانی صندوق اصلاح می‌شود. اصلاح ضریب پشتیبانی صندوق از موارد بسیار مهم است. باید ورودی‌های ما به نحوی باشد که خروجی و مصارف را تامین کند.

وی افزود: این اقدامات شرایط مناسبی را برای پایداری صندوق رقم می‌زند. هدف‌گذاری امسال ما اضافه کردن یک میلیون بیمه شده جدید خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی درباره بیمه دانشجویی اظهار داشت: با تلاش سازمان تأمین‌ اجتماعی طرح‌های مختلف بیمه‌ای در راستای گسترش چتر بیمه‌ای این سازمان در دست بررسی و اقدام است و بیمه دانشجویی می‌تواند زمینه اطمینان خاطر دانشجویان را در سطح کشور فراهم آورد.   

وی افزود: برای ما در سازمان تأمین‌اجتماعی مایه خرسندی است که اقداماتی را در راستای گسترش پوشش بیمه‌ای پیش ببریم و راهبرد اصلی ما توسعه بیمه همگانی است. البته امروز بیش از ۷۳ درصد جامعه تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی هستند و امیدواریم که باقی‌مانده افرادی که پوشش بیمه‌ای ندارند را در قالب برنامه‌های اجرایی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار گیرند.    

موسوی یکی از راهبردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در رویکرد جدید را توسعه پوشش بیمه همگانی می‌داند و گفت: هدف‌گذاری یک میلیون و ۴۰۰ هزارنفری در قالب طرح‌های بیمه‌ای خانواده ایرانی و دانشجویان برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده است.

دو گام مهم سازمان برای بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان
وی اظهار داشت: در قالب راهبردهای جدید سازمان تأمین اجتماعی باید برنامه‌ها به سمتی برود که اقشار مختلف فاقد پوشش بیمه اجتماعی، را شناسایی و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهیم که در گام اول یکی از اقشار مهمی که با رویکرد خانوده محوری نیز می توانیم به آن بپردازیم، زنان خانه دار بود، در واقع زنانی که در خانه بوده و دارای شغلی نبودند را با ضریبی که در بیمه اختیاری طرح شده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته است.

موسوی همچنین تصریح کرد: با توجه به جمعیت بیش از سه میلیون نفری دانشجویان، فرصت جوانی و آمادگی برای ورود به بازار کار و فعالیت برای آنها مطرح شد و ظرفیت بیمه‌ای برای این قشر جمعیتی درنظر گرفته شد که بتوان از طریق بیمه تأمین اجتماعی در دوران دانشجویی، سوابق بیمه برای آنها از این مقطع آغاز شود و در این قالب طرح، بیمه دانشجویان ایرانی در سازمان تأمین اجتماعی آغاز شد که امیدواریم جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دانشجویان با استفاده از این فرصت به جمع بیمه شدگان اضافه شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: رقم درنظر گرفته شده برای بیمه‌پردازی دانشجویان در سطوح مختلف پرداختی در دسترس دانشجویان قرار دارد و با پرداخت حق بیمه، دانشجویان می‌توانند از مزایای این بیمه استفاده داشته باشند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین ادامه داد: از زمانی که این طرح‌ها در سازمان تامین اجتماعی آغاز شده، استقبال بیمه‌ای رشد داشته است.

کد خبر: 51909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =