موفقیت در اجرای «دارویار» با تامین منابع مالی پایدار

طرح دارویار باهدف اصلی ثابت‌ماندن پرداخت از جیب بیماران با وجود مخالفت‌های بسیاری از سوی مجلسیان اجرایی شد حال اگر منابع‌مالی‌پایدار برای اجرای مستمر آن پیش‌بینی و تخصیص شود قطعا کام مردم، داروخانه‌داران و سازمان‌های بیمه‌گر در سایه اجرای نظامند آن شیرین خواهد شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین،  در مرحله اول طرح دارویار، از ۱۳۹۱ قلم داروی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی، با اعلام سازمان غذا و دارو ۱۰۴۰ قلم ذیل طرح دارویار قرار گرفته است. براساس این طرح مقرر شده که یارانه دارو به‌صورت مستقیم و از طریق پرداخت به سازمان‌های بیمه‌گر و ازجمله سازمان تأمین‌اجتماعی اختصاص پیدا کند؛ به همین دلیل یارانه داروهای خارج از پوشش بیمه‌ای نیز توسط سازمان برنامه و بودجه و با همکاری سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.
در حالی که بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، ثابت‌ماندن پرداخت از جیب بیماران را از اهداف اصلی اجرای طرح دارویار خوانده اما در مقابل مردم و داروخانه‌داران از گران شدن ناگهانی داروها در روزهای اخیر خبر می‌دهند.  
یک دکتر داروساز و مسئول‌فنی یکی از داروخانه های کشور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین‌ در خصوص طرح دارویار گفت: داروخانه‌ها به جهت افزایش قیمت دارو، ناگزیر به فروش دارو با قیمت‌های جدید هستند. در روزهای گذشته قیمت قرص ژلوفن از ۱۳ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده است. داروخانه‌های دارای انبار، داروها را با قیمت قبل خریداری کرده‌اند و در حال حاضر با بروزرسانی قیمت‌ها برخی از آنها دارو  را باید با قیمت جدید و بعضا برخی با قیمت قدیم می‌فروشند.  

این مسئول فنی یکی از داروخانه‌های کشور افزود: خیلی از داروخانه‌هاکه انبار ندارند چون دارو را هفتگی خریداری می‌کنند ناگزیر به فروش دارو به نرخ روز هستند و این چندنرخی‌شدن قیمت دارو نه تنها در بین بسیاری از همکاران داروخانه‌دار درگیری ایجاد کرده بلکه به مرور به بروز و گسترش بی‌اعتمادی و سردرگمی مردم نسبت به سیاست‌ها و رویکردهای کلان کشور دامن خواهد زد.

تامین اجتماعی چه می‌گوید
اخیرا معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی اجرای طرح دارویار در سازمان تأمین‌اجتماعی را با ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه سالانه عنوان کرد و از آمادگی کامل و همراهی سازمان تأمین‌اجتماعی در اجرای این طرح خبر داد.  
مهدی سلامی با تصریح بر اینکه از نظر تأمین زیرساخت‌ها و بستر فناوری هیچ مشکلی وجود ندارد بر ضرورت  تأمین منابع پایدار برای این طرح توسط سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد.  
معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: اجرای طرح دارویار در سازمان تأمین‌اجتماعی در مرحله اول ماهیانه حدود هزار میلیارد تومان و سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. در صورت وارد شدن داروهای خارجی و سایر داروهای باقیمانده و مدنظر سازمان غذا و دارو به این طرح، پیش‌بینی می‌شود که سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر به این هزینه‌ها اضافه شود و در مجموع برای اجرای این طرح بیش از۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز خواهیم داشت که باید توسط سازمان برنامه‌وبودجه تأمین شود.
اسلامی تصریح کرد: کل بودجه بخش درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در حال حاضر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است و این سازمان در طرح دارویار تنها نقش همکاری و تسهیل‌گری دارد. تأمین هزینه این طرح به طور کامل برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.
طرح دارویار از زوایه نگاه یک مرکز درمانی تامین اجتماعی 
رییس دی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی ابوریحان سازمان تامین اجتماعی در گفت وگو باآتیه‌آنلاین بااشاره به اجرایی شدن طرح دارویار گفت: در مراکز درمانی مستقیم سازمان تامین اجتماعی از جمله ابوریحان همواره داروها به صورت رایگان در اختیار افراد بیمه شده با نسخه پزشک قرار می‌گرفت و حتی داروهای سرماخوردگی و ضددردها که تحت پوشش بیمه نبودند نیز به مراجعان تحت پوشش به صورت رایگان تحویل می‌شد.   
حمیدرضا شیری در بیان آثار اجرای طرح دارویار بر سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: اجرای طرح دارویار این سازمان را از دو منظر تحت تاثیر قرار می‌دهد اول اینکه باید هزینه افزایش ۳۰ درصدی قیمت دارو از جمله داروهای OTC(داروهای بدون نسخه) را پرداخت کند و از طرف دیگر ۲۰، ۳۰  درصد شرکت های دارویی کشور که جزء شرکت های تیپیکو سازمان تامین اجتماعی هستند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه‌های آنها افزایش پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود امسال مبلغ حق بیمه ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است، از آن طرف دیگر حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی که ۷۰ درصد آنها حداقلی‌بگیر هستند نیز افزایش پیدا کرده است و با اجرای این طرح هزینه‌های تامین اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.
شیری اضافه کرد: دولت با توجه به حذف ارز دارو ناگزیر به اجرای چنین طرحی شده است و شرکت‌های دارویی نیز به دنبال اجرای حذف ارز دولتی دارو با چالش هایی مواجه می‌شوند بنابراین عبور از موانع پیش روی صنعت دارو و نظام سلامت کشور نیازمند حمایت جدی دولت است.   
رییس دی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی ابوریحان سازمان تامین اجتماعی اجرای موفق این طرح را وابسته به پرداخت مستمر و منظم یارانه به سازمان‌های بیمه‌گر و از جمله تامین اجتماعی دانست و افزود: به تبع افزایش قیمت دارو، پرداختی بیمه‌ها نیز بیشتر می‌شود بنابراین دولت باید با پرداخت یارانه این افزایش قیمت تحمیل شده را جبران کند.
شیری تاکید کرد: اگر طبق قول مساعد دولت در خصوص اجرای طرح دارویار، پول بیمه‌ها را حداکثر یک ماهه پرداخت کند شرایط به گونه‌ای پیش می‌رودکه داروخانه‌ها دارو را به قیمت آزاد نفروشند و بار سنگین هزینه‌های دارو و درمان نیز روی دوش مردم بیشتر نخواهد شد.     
مروری بر دیدگاه موافقان و مخالفان
پیش از آغاز اجرای طرح دارویار زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از این طرح تاکید کرده بود قطعا اجرای شتابزده دارویار مردم را متضرر خواهد کرد.
محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بااشاره به شروع اجرای طرح دارویار گفت: این طرح به ذاته خوب است چون قرار نیست با اجرای آن فشاری به مردم و تولیدکنندگان وارد شود. به موجب آن قیمت تمام شده دارو در جامعه دیده شده و یارانه دارو به نیازمندان داده می‌شود. قبلا یارانه به تولیدکننده، فروشنده و واردکننده داده می‌شد که قرار است این اتفاق رخ ندهد اگرچه همه چیز به اجرای درست این طرح بستگی دارد.
این در حالی است که روزهای اخیر پس از اجرای این طرح کمال حسین پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در نطق خود در مجلس‌ گفت: سفره مردم تحمل افزایش قیمت دارو را ندارد، با توجه به مخالفت مجلس نسبت به افزایش قیمت دارو، ضروری است وزیر بهداشت و درمان هرچه سریعتر به این موضوع ورود کند.
شرط‌ لازم اجرای موفق دارویار  
همانطور که محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرده بود که اجرای درست طرح دارویار منوط به نظارت مجلس و دولت است تا به سرنوشت طرح‌های خوبی همچون پزشک خانواده یا طرح دورکاری دچار نشود؛ بنابراین اگر سازمان برنامه و بودجه یارانه متناسبی را به سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص دهد تا بتوانند اختلاف قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد را تأمین کنند در این صورت علاوه بر تعدیل فشار ناشی از افزایش قیمت دارو به مردم، چالش‌های پیش‌روی سازمان‌های بیمه‌گر نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهدکرد.  
گزارش: مهین داوری
کد خبر: 52521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =