بیمه‌ توافقی مسیری برای گسترش خدمات تأمین اجتماعی

یکی از بزرگترین صندوق‌های بیمه‌ای کشور، سازمان تأمین اجتماعی با حدود ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه شده اصلی است اما همچنان برای توسعه و گسترش خدمات بیمه‌ای به دنبال جذب بیمه‌شدگان به روش‌های اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بخشی از آنها از طریق بیمه توافقی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، جذب بیمه‌شدگان توسط سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم این سازمان به شمار می‌رود تا جایی که اقدامات اثرگذار و مهمی برای افزایش تعداد بیمه‌شدگان در جهت تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای به ویژه در یکسال گذشته با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی انجام شده است.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور با پوشش ۵۳ درصدی افراد جامعه در حال حاضر بیش از ۴۵ میلیون نفر را تحت پوشش بیمه‌ای داشته و خدمات گسترده بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و فرهنگی را به آنها ارائه می‌دهد.

این سازمان برای ادامه حیات، حفظ و ارتقاء جایگاه خود در راستای گسترش پوشش بیمه‌ای در بین اقشار مختلف، باید با بهره‌مندی از طرح‌های گوناگون تلاش در گسترش چتر بیمه‌ای داشته باشد و در این ارتباط باید ظرفیت‌های موجود در اقشار مختلف را بستری برای این مهم قرار داده و زمینه افزایش تعداد بیمه‌شدگان را فراهم کند.

البته خروجی طرح‌های مختلف بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در طی یک سال گذشته و همچنین آمارهای افزایشی تعداد بیمه‌شدگان نشان از هدفگذاری مناسب در این خصوص دارد که یکی از مهمترین اهداف و برنامه‌های سازمان، پوشش بیمه‌ای یک میلیون نفر تا پایان سال ۱۴۰۱ است.

انواع بیمه‌ها در سازمان تأمین اجتماعی
بیمه‌شدگان شاغل سازمان تأمین‌اجتماعی تنها بخشی از بیمه‌شده‌های اصلی را شامل می‌شود و در واقع مجموع بیش از ۱۵ میلیون نفر و ۱۳۰ هزار بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی را بیمه‌شدگان اصلی، تبعی، شاغل و غیرشاغل تشکیل می‌دهند.

انواع بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی شامل بیمه شده اجباری، برخی از بیمه‌شدگان خاص «شامل بافندگان، رانندگان، کارگران ساختمانی، باربران، خادمان مساجد و کارفرمایان صنفی»، برخی از بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد «حرف و مشاغل آزاد، مربیان مهدهای کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی» و همچنین تعدادی از بیمه‌شدگان توافقی «اعضای صندوق نظام پزشکی، اعضای صندوق نظام دامپزشکی، اعضای نماینده بیمه ایران و آسیا و معلمان حق‌التدریس» به عنوان بیمه‌شدگان شاغل در سازمان تأمین‌اجتماعی هستند.

آمار حدود ۳ هزار و ۲۷۲ بیمه شده توافقی صندوق نظام پزشکی
 از مجموع بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ حدود ۳۹.۹ درصد بیمه‌شده اصلی و ۶۰.۱ درصد بیمه‌شده تبعی تشکیل می‌دهند که در حدود ۸۸.۹ درصد این افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بیمه‌شده شاغل هستند.

در این میان بیمه‌شدگان اجباری با آمار ۱۰ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۳۰۸ نفر، بافندگان ۲۵۳ هزار و ۷۶۲ نفر، رانندگان با ۸۶۷ هزار و ۷۴۶ نفر، کارگران ساختمانی با ۷۸۱ هزار و ۴۵۸ نفر، باربران با ۴۰ هزار و ۹۵۵ نفر، خادمان مساجد با ۲۷ هزار و ۱۶۲ نفر، کارفرمایان صنفی با ۱۶۳ هزار و ۲۷ نفر، حرف و مشاغل آزاد با ۸۱۱ هزار و ۱۴۲ نفر، مربیان مهدهای کودک نیز یک هزار و ۲۲۰ نفر، اعضای صندوق نظام پزشکی ۳ هزار و ۲۷۲ نفر، اعضای صندوق نظام دامپزشکی با یک هزار و ۵۳۷ نفر، اعضای نماینده بیمه ایران و آسیا با۲ هزار و ۶۸۹ نفر و معلمان حق‌التدریس نیز ۲ هزار و ۲۸۵ نفر در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.


دستورالعمل بیمه‌های توافقی در تأمین اجتماعی
در اجرای مواد (۱) و (۷) قانون تأمین اجتماعی و به منظور تعمیم وگسترش انواع بیمه‌های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه‌های تأمین اجتماعی، از تاریخ یکم آبان ۱۳۸۳ تاکنون ۲۵ گروه از گروه‌های اجتماعی غیر مشمول نظام حمایتی خاص فاقد رابطه مزدبگیری با اخذ مصوبه از هیات مدیره سازمان و انعقاد توافق‌نامه با کارگزاران ذیربط تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

 افراد مشمول می‌بایست فاقد پوشش بیمه‌ای، مقررات حمایتی خاص و رابطه مزدبگیری باشند، سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با مراجع ذیربط دارند، مشمول بند الف ماده (۴) قانون تأمین اجتماعی بوده و کارفرمایان مکلف هستند مطابق مواد (۲۸)، (۳۶) و (۳۹) قانون تأمین اجتماعی نسبت به پرداخت حق‌بیمه آنان اقدام کنند.

 متقاضیان مربوطه از سوی کارگزاران ذیربط معرفی و سن این افراد می‌بایست در تاریخ ثبت معرفی‌نامه در واحدهای اجرایی سازمان حداکثر۵۰ سال تمام باشد.

پزشکان، پیراپزشکان، پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص نیز در این گروه بیمه‌های توافقی می‌توانند از خدمات این بیمه بهره‌مند شوند که به همین منظور سازمان تأمین اجتماعی نیز براساس برنامه‌ریزی جدی خود برای پوشش این افراد اقدامات جدی تاکنون انجام داده است.

اقدامات تأمین اجتماعی برای بیمه اعضای صندوق نظام پزشکی 
براساس اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی، تمامی پزشکان و پیراپزشکان عضو سازمان نظام‌پزشکی فاقد پوشش بیمه‌ای به صورت توافقی مشمول مقررات تأمین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند و با انجام تشریفات مقرر قانونی و پرداخت حق بیمه از حمایت‌های بیمه‌ای این سازمان بهره‌مند خواهند شد.

با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های این سازمان حسب ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی، اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی است، براساس توافق‌نامه منعقده بین سازمان تأمین‌اجتماعی، صندوق رفاه و تعاون سازمان نظام‌پزشکی، تمامی پزشکان و پیراپزشکان عضو سازمان نظام‌پزشکی فاقد پوشش بیمه‌ای، در قالب بیمه توافقی مشمول مقررات تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

بیمه‌شدگان بیمه توافقی از چه خدماتی بهره‌مند می‌شوند
بیمه تأمین‌اجتماعی پزشکان و پیراپزشکان عضو سازمان نظام‌پزشکی، ماهیت اختیاری دارد و مشمولان با انجام تشریفات مقرر قانونی و پرداخت حق بیمه از حمایت‌های بیمه ای سازمان تأمین‌اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

پزشکان و پیراپزشکان عضو سازمان نظام‌پزشکی که براساس این توافق‌نامه تحت پوشش خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرند، از همه حمایت‌های مقرر در ماده (۳) قانون تامین‌اجتماعی مصوب تیرماه سال ۱۳۵۴ به استثنای غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و همچنین سایر حمایت‌ها با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی بهره‌مند می‌شوند.  

بازنشستگی، مستمری ازکارافتادگی، مستمری بازماندگان، درمان، کمک هزینه ازدواج، پروتز و اروتز، کمک هزینه مراسم ترحیم و کمک هزینه سفر بیمار و همراه، حمایت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت موضوع قانون تأمین‌اجتماعی در خصوص پزشکان و پیراپزشکان است.

همچنین با توجـه به اینکه این گروه از بیمه‌شدگان، فاقد رابطه مزدبگـیری با سازمان نظام‌پزشکی هستند، بنابراین از شمول قانون بیمه بیکاری مصوب ۲۶ شهریورماه ۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی خارج بوده و بر این اساس حق بیمه بیکاری (۳ درصد مبنای پرداخت حق بیمه) نیز از آنان وصول نخواهد شد.  

همچنین‌ خدمات درمانی بیمه‌شدگان مذکور تابع ضوابط مورد عمل سازمان تامین‌اجتماعی (همانند بیمه‌شدگان اجباری) و تغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهد بود. این گروه از بیمه‌شدگان از پرداخت فرانشیز در مراکز درمانی سازمان (اعم از ملکی و استیجاری) معاف هستند.

ضوابط بیمه توافقی پزشکان و پیراپزشکان
بیمه توافقی پزشکان و پیراپزشکان عضو سازمان نظام‌پزشکی مشمول ضوابط و قواعدی است و افراد متقاضی باید فاقد پوشش بیمه‌ای، مقررات حمایتی خاص و رابطه مزدبگیری با کارگاه‌های مشمول قانون تامین‌اجتماعی باشند. همچنین معرفی افراد مشمول به واحدهای اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی توسط سازمان نظام‌پزشکی انجام می‌شود.

از دیگر ضوابط مربوط به بیمه پزشکان و پیراپزشکان عضو سازمان نظام‌پزشکی، شرط سنی است، حداکثر شرط سنی برای بهره‌مندی از این پوشش بیمه‌ای برای مردان و زنان ۵۰ سال تمام در تاریخ ثبت معرفی‌نامه در واحدهای اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی  است.

همچنین درصورتی‌که متقاضیان، دارای سابقه قبلی پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تأمین اجتماعی باشند، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول، به سقف سنی مجاز (۵۰ سال) اضافه می‌شود و در صورت احراز شرایط، به عنوان مشمول پذیرفته می‌شوند.

پرداخت حق بیمه این دسته از بیمه‌شدگان به صورت گروهی توسط مرجع معرفی‌کننده (سازمان نظام پزشکی) انجام می‌شود.  

در این روش، بیمه‌شده حق بیمه هر ماه را به حساب سازمان نظام‌پزشکی واریز و مرجع ذیربط با تنظیم لیست، حق بیمه مربوطه را تاپایان آخرین روز ماه بعد به حساب سازمان تأمین‌اجتماعی واریز می‌کند. شروع بیمه‌پردازی هر یک از مشموان با رعایت تاریخ شمول از تاریخ ثبت معرفی‌نامه در واحد اجرایی ذی‌ربط است.

اولویت تأمین اجتماعی توسعه پوشش بیمه‌ای
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، توسعه پوشش بیمه‌ای را یکی از اولویت‌های مهم این سازمان می‌داند و در مورد برنامه‌های این سازمان در این زمینه گفت: صندوق‌های بیمه‌ای طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، باید پوشش بیمه‌ای را برای آحاد جامعه فراهم کنند. نرخ پوشش بیمه‌ای بعد از انقلاب، عدد قابل توجهی است.  

وی اظهار داشت: در قبل از انقلاب، حدود ۲۰ درصد از جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند که امروز به برکت انقلاب نرخ پوشش بیمه‌های اجتماعی در جامعه به عدد ۷۳ درصد رسیده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: این دستاورد کمی نیست چراکه برخورداری از پوشش بیمه اجتماعی یعنی آسایش و امنیت برای زمان حال و آینده؛ یعنی رفاه عمومی و یعنی ارتقای وضعیت زندگی مردم است.

موسوی ادامه داد: در این دوره هم براساس اصل ۲۹ قانون اساسی پوشش بیمه اجتماعی جمعیت باقی‌مانده را در زمره اهداف اولیه سازمان تعریف کرده‌ایم.  

وی بیان داشت: در سال گذشته حدود یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید جذب شدند و امسال هم در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی که در این دولت  و در سازمان تأمین‌اجتماعی آغاز شده، در ماه‌های ابتدایی سال تاکنون حدود ۴۲۰ هزار نفر را در قالب بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان تحت پوشش گرفته‌ایم و برآورد ما این است که این عدد تا پایان سال به یک میلیون بیمه‌شده جدید افزایش یابد.

تأمین اجتماعی با هدفگذاری و سیاستگذاری دقیق خود برای تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای خود نشان داده است با این اقدام هم به دنبال ارائه خدمات هجده‌گانه خود به افراد تحت پوشش است و هم برای ماندگاری و پایداری و تأمین به موقع منابع و حفظ تعادل در منابع و مصارف سازمان برنامه‌ریزی اصولی و اساسی دارد.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =