تعاونی‌های کردستان نیازمند حمایت هرچه بیشتر مسئولان اجرایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با تأکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم مقوله تعاون را به خوبی در جامعه تبیین کنیم، افزود: تعاونی‌های استان در بخش بازارهای داخلی و خارجی توانسته‌اند موفقیت‌های خوبی را کسب کنند و نیازمند حمایت مسئولان اجرایی استان هستند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان: فرزاد پیشکاری، مدیر کل کار استان در مراسم افتتاح همزمان ۴۵۷ تعاونی سراسر کشور با حضور رئیس جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تقدیر از تعاونی‌های برتر کشور که امروز، ۱۳ شهریورماه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: این اداره کل حمایت همه جانبه خود را از بخش تعاون استان اعلام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌های فعال در سطح روستاها، تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار و معلولان در اولویت حمایت این اداره‌کل قرار گرفته‌اند، افزود: در این راستا سال گذشته برای تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار، معلولان مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض به تعاونی‌های استان اعطا شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان بیان کرد: در پنج ماهه اول سالجاری ۵۱ طرح با مبلغ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال با هدف ایجاد اشتغال برای ۷۱۸ نفر جهت توسعه بخش تعاون استان به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اهتمام جدی در بحث حمایت از تعاونی‌ها دارد و اعتقاد داریم که تعاونی‌ها می‌توانند بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال در استان باشند.

پیشکاری در ادامه گفت: در سند ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب شده که سهم تعاون در بخش اقتصاد کشور به ۲۵ درصد برسد که در این چند سال اخیر به دلیل مشکلات و موانع پیش روی بخش تعاون موجب شد که این امر تحقق نیابد و در حال حاضر فقط ۵ درصد از اقتصاد کشور سهم بخش تعاون است.

  وی با اشاره به اینکه در راستای حمایت هرچه بیشتر از بخش تعاون در سال ۱۳۸۸ بانک توسعه تعاون با سرمایه دولتی در کشور ایجاد شده است، افزود: صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری با سرمایه دولتی و بیمه‌های تعاون و موارد ابلاغی دیگر ایجاد شد تا حوزه تعاون بتواند نقش بی‌بدیل خود را در عرصه اقتصاد کشور به سرانجام برساند.

پیشکاری اظهار کرد: همچنین در این راستا موانع و مشکلات بخش تعاون احصا، ابلاغ و تبیین شد تا با حمایت بانک‌ها و تسهیلگری آن‌ها در اعطای تسهیلات، حوزه تعاون نقش اثرگذار خود را در جامعه به خوبی ایفا کند.

وی واسطه‌گری و وجود دلالان، عدم اعتماد متقابل، عدم شناخت از منابع تولیدی، ترویج شغل‌های کاذب، عدم حمایت بانک‌های عامل از بخش تولید، نبود فرهنگ کار مشارکتی و گروهی را از معضلات بخش اشتغال به‌ویژه در بخش تعاون ذکر کرد و افزود: امروز سبک زندگی از سنتی به مدرن تغییر کرده است لذا نخبگان ما در عرصه تولید باید با شناخت سلایق و نیاز بازار، تولیدات خود را عرضه کنند.

پیشکاری با تأکید بر اینکه مدیران تعاونی‌ها باید کارآمد، متخصص و توانمند شوند، افزود: در این راستا باید به برگزاری دوره‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای توجه جدی داشته و دانش خود را همیشه به روزرسانی کنند تا بتوانند در زمینه‌های تولیدات خود موفق شوند.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان ما چه در بخش تعاونی و چه در بخش خصوصی باید با شناخت از بازار کالایی را تولید کنند که توان رقابت در بازار را داشته باشد.

کد خبر: 53525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =