تعقیب کیفری کارشکنان مجوز کسب و کار

هیچ اتحادیه صنفی حق ندارد بابت صدور یا تمدید پروانه کسب، شرطی مازاد بر شروط درگاه ملی مجوزها از متقاضی پروانه مطالبه کند

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، دولت سیزدهم با سرعت هرچه تمام‌تر در حال تکمیل فرایند صدور غیرحضوری مجوز کسب و کارها است، موضوعی که از طریق درگاه ملی مجوز کسب و کار دنبال می‌شود. این در شرایطی است که موانعی که طی دهه‌های اخیر بر سر صدور مجوزهای مختلف مرتبط با راه‌اندازی کسب و کار وجود داشت یکی از مهم‌ترین دلایلی است که موجب شده تا رتبه و نمره ایران در شاخص سهولت کسب و کار پایین باشد. اما در بیش از یک‌سال اخیر وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان متولی عزم خود را برای کنار زدن موانع جزم کرده است. البته همانند گذشته مقاومت‌های زیادی بر سر این کار بزرگ وجود دارد. با این حال وزارت اقتصاد در برخورد با دستگاه‌ها و نهادهایی که مانعی بر سر راه هستند یا سرعت کار را کم می‌کنند، تعارف ندارد و در کنار نهادهای غیردولتی مانند اتحادیه‌ها، اسامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی را که از عملکرد آنها شکایت شده است نیز اعلام می‌کند، تا جایی که این وزارتخانه اتحادیه‌هایی را که به بهانه‌های مختلف در صدور مجوز کسب و کار مانع ایجاد می‌کنند تحت تعقیب کیفری قرار می‌دهد. گفتنی است، درگاه ملی مجوزهای کشور (mojavez.ir) از شهریورماه گذشته به سامانه ثبت و پیگیری الکترونیکی شکایت‌های متقاضیان مجوز مجهز شده و شکایت متقاضیانی را که برای دریافت مجوز درخواست داده‌اند، اما در موعد مقرر مجوزشان صادر نشده یا صادرکننده مجوز از آنها شرط اضافه، مدرک کاغذی یا مراجعه حضوری مطالبه کرده است، ثبت و بدون حضور شاکی، این شکایت‌ها را پیگیری می‌کند.

ثبت ۲۷۴ شکایت از وزارتخانه‌ها در آبان‌ماه

درهمین راستا روز گذشته وزارت اقتصاد اعلام کرد که آبان‌ماه امسال ۲۷۴ شکایت از وزارتخانه‌ها بابت صدور مجوزهای کسب‌وکار به درگاه ملی مجوزها واصل شده ‌است. برهمین اساس، مجوز تأسیس واحد تولیدی صنعتی با ۲۶ شکایت، بیشترین شکایت را از طرف علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری و تولید دریافت کرده است. در رتبه‌های بعدی بیشترین شکایت‌ها در صدور مجوزها، پروانه اشتغال به کار مهندسی با ۱۸ شکایت، مجوز آموزشگاه علمی و زبان با ۱۴ شکایت و مجوز احداث جایگاه سوخت با ۱۳ شکایت قرار دارد. در آبان‌ماه گذشته وزارت راه و شهرسازی با ۱۳ شکایت، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صمت هر یک با ۱۰ شکایت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ۷ شکایت، بیش‌ از سایر دستگاه‌ها شکایت از طرف داوطلبان سرمایه‌گذاری و تولید به درگاه ملی مجوزها داشته‌اند.

همچنین در ماه گذشته ۲۹ شکایت بابت مشاغل خانگی به درگاه ملی مجوزها واصل شد که به‌دلیل قطعی درگاه صدور مجوزهای خانگی در نیمه نخست آبان‌ماه بود و بعد از، از سرگیری صدور آنی مجوزهای مشاغل خانگی در نیمه آبان گذشته، این شکایت‌ها قطع شده‌ است.

تعقیب کیفری اتحادیه‌هایی که مانع صدور مجوز کسب و کار می‌شوند

برخی اتحادیه‌ها به‌بهانه ناکافی بودن متراژ مغازه، جلوی صدور یا تمدید پروانه صنفی متقاضیان را گرفته‌اند، در همین خصوص وزارت اقتصاد اخطار داده است که با متخلفان برخورد قضایی خواهد کرد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی خطاب به متقاضیان شروع کسب‌وکار و اصناف اعلام کرد، شرط متراژ و مساحت مغازه از شروط صدور پروانه‌های کسب حذف شده است و هیچ اتحادیه صنفی حق ندارد بابت صدور یا تمدید پروانه کسب، شرطی مازاد بر آنچه در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir) اعلام شده است، از متقاضی پروانه مطالبه کند.

یادآوری می‌شود، مطالبه شرطی بیش‌ از شروطی که برای صدور مجوز هر کسب‌وکار در درگاه ملی مجوزها اعلام شده، جرم است و در قانون، ۶ ماه تا ۲ سال حبس برای آن تعیین شده است.

بر اساس این اطلاعیه، از آنجا که در روزهای اخیر به سامانه‌های شکایت و پشتیبانی درگاه ملی مجوزها خبر رسیده است که برخی اتحادیه‌ها به‌بهانه ناکافی بودن متراژ مغازه، جلوی صدور یا تمدید پروانه صنفی متقاضیان را گرفته‌اند، برای آخرین بار به متخلفان اخطار می‌شود چنانچه این کار را ادامه دهند، وزارت اقتصاد حسب تکلیف قانونی خود هم پروانه کسب ذی‌نفعان را از طریق درگاه ملی مجوزها، مستقیم و رأساً صادر خواهد کرد و هم اعضای هیأت رئیسه اتحادیه قانون‌شکن را تحت تعقیب کیفری قرار خواهد داد. متقاضیان پروانه‌های کسب چنانچه با موردی از صادر یا تمدید نکردن پروانه صنفی به‌بهانه مساحت یا متراژ مغازه مواجه شدند، مورد را به‌صورت غیرحضوری به واحد پشتیبانی درگاه ملی مجوزها به‌ نشانی (mojavez.ir) اطلاع دهند تا پیگیری شود.

صدور ۱۳۲ هزار مجوز کسب و کار غیرحضوری

از ابتدای سال‌جاری تا روز ۲۸ آبان‌ماه در کل ۱۳۵ هزار و ۸۱ مجوز کسب و کار توسط درگاه ملی مجوزها به‌صورت آنلاین صادر شده است. براساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، از ابتدای امسال تا ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ از تعداد ۴۵۴ هزار و ۷۲۹ درخواست صدور مجوز به درگاه ملی مجوزهای کشور، ۱۳۲ هزار و ۸۱ مجوز صادر شده است. همچنین ۱۱۷ هزار و ۳۸۵ مجوز رد شده، ۱۸ هزار و ۶۲۶ نفر از درخواست خود انصراف داده‌ و ۱۵۲ هزار و ۱۱۷ درخواست با تأخیر از سوی دستگاه‌های صادرکننده مواجه شده‌اند.

کد خبر: 55666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =