ایجاد ۲۸۹ هزار شغل در سایه اشتغال روستایی

مدیر پروژه های اشتغال روستایی و فراگیر وزارت کار گفت:بر اساس ارقام تعهد اشتغال طرح های دریافت کننده تسهیلات، تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸۹ هزار شغل برآورد شده است.

به آتیه آنلاین به نقل از تسنیم، حمایت از طرح‌های اشتغال روستایی یکی از سیاست‌های دولت در برنامه‌ریزی برای اشتغال‌زایی است. طرح اشتغال روستایی از دی ماه ۹۷ به اجرا درآمد و با اذن مقام معظم رهبری مقرر شد ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت و به طرح های اشتغال زایی اختصاص یابد.

در راستای این طرح به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری هزینه شود.

رامین اسدی مدیر پروژه های اشتغال روستایی و فراگیر وزارت کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره میزان تسهیلات پرداخت شده در این طرح گفت: کل منابع واریز شده صندوق توسعه ملی به موسسات عامل برای اشتغال روستایی طی پنج مرحله تا پایان سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۵۶۸۱ میلیارد ریال است که با احتساب منابع موسسات عامل و کسر کردن ذخیره قانونی، منابع قابل پرداخت تسهیلات به میزان ۱۹۰۲۲۶ میلیارد ریال است که مبلغ ۶۰۰۰ میلیارد ریال جهت کمک به خسارت دیدگان ناشی از زلزله استان کرمانشاه و مبلغ ۳۷۵۰۰ میلیارد ریال در اختیار نهادهای حمایتی اختصاص گردید.

اسدی گفت: همچنین سهم بخش های هدف و سهم استان ها براساس شاخص ترکیبی جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و عکس درآمد سرانه استان تبیین گردید که خلاصه ای از مهمترین اقدامات انجام شده و نتایج بدست آمده بشرح زیر است:براساس اطلاعات سامانه‌ ثبت نامی (کارا) اجرای این برنامه به ۱۵۹۳۳۴ طرح مجموعاً ۱۸۳۶۲۶ میلیارد ریال معادل ۹۶ درصد منابع جهت بررسی و پرداخت تسهیلات به موسسات عامل ارسال گردید.

مدیر پروژه های اشتغال روستایی و فراگیر وزارت کار اظهار داشت: تعداد ۱۵۳۹۲۸ طرح به مبلغ ۱۵۱۵۸۹ میلیارد ریال معادل حدود ۸۰ درصد منابع توسط موسسات عامل پرداخت صورت گرفت که بانک کشاورزی ۹۵ درصد، بانک توسعه تعاون ۸۴ درصد، صندوق کارآفرینی امید ۶۹ درصد و پست بانک ایران ۶۶ درصد از اعتبار واریزی را پرداخت کرده اند. شایان ذکر است، بر اساس ارقام تعهد اشتغال طرح های دریافت کننده تسهیلات، تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸۹ هزار شغل پیش بینی شده است.

کد خبر: 55671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =