بازنشستگان همچنان مورد حمایت ویژه تأمین اجتماعی

موضوع معیشت بازنشستگان به عنوان یکی از موضوعات مورد تاکید مدیریت سازمان تأمین اجتماعی بوده که در این دوره از مدیریت با افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران با رقم ۵۷.۴ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۳۸ درصدی برای سایر سطوح و افزایش سقف تسهیلات بازنشستگان این موضوع نشان داده شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی به منظور حمایت ویژه از بازنشستگان و مستمری‌بگیران علاوه بر ایفای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت، برای توجه به معیشت بازنشستگان نیز تاکنون اقدامات قابل توجهی در حوزه فرهنگی و رفاهی انجام داده تا ضمن رضایتمندی این گروه از افراد تحت پوشش در راستای تأمین معیشت آنان نیز برنامه‌های اصولی اجرایی شود.

وجود چهار میلیون بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتاده تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با بیشترین تعداد بازنشسته نسبت به سایر صندوق‌ها و سازمان بیمه‌گر وظیفه‌ای سنگین را به عهده تأمین اجتماعی گذاشته است زیرا این سازمان ضمن اینکه به عنوان تکلیف برای پرداخت مستمری آنان باید هر ماه براساس برنامه‌ریزی اقدام کند برای رفاه حال این افراد نیز برنامه‌ریزی‌هایی همچون پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را دارد.

پرداخت ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان به عنوان تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به افراد تحت پوشش به ویژه مستمری‌بگیران و بازنشستگان و تأمین آن از محل وصول حق بیمه و بخش سرمایه‌گذاری‌ها مهمترین اقدامی بوده که این سازمان بیمه‌گر در جهت حمایت از بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش خود انجام می‌دهد.

اما با وجود اینکه رقم تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت سازمان تأمین اجتماعی در قبال افراد تحت پوشش چشمگیر بوده اما در جهت رفاه حال مستمری‌بگیران و بازنشستگان خدمات رفاهی و معیشتی مناسبی برای این افراد پیش بینی کرده تا به بخشی از مشکلات معیشتی آنان پاسخ داده شود.

یکی از این برنامه‌ها و اقدامات موثر سازمان تأمین اجتماعی افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان از ۷ به ۱۲ میلیون تومان در این دوره بوده تا از این طریق ضمن حمایت از بازنشستگان و مستمری‌بگیران به نوعی کمکی در جهت تأمین معیشت این افراد محسوب شود.

افزایش ۷۰ درصدی سقف تسهیلات بازنشستگان

احمد اسفندیاری معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی پیشتر درباره افزایش سقف تسهیلات بازنشستگان گفت: صیانت و تکریم از بازنشستگان و مستمری‌بگیران همراه با ارائه خدمات متنوع و مطلوب، از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار این سازمان بوده و از ابتدای اجرای طرح پرداخت تسهیلات ضروری - از ابتدای سال ۹۹ - تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: سازمان تأمین‌ اجتماعی در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام نسبت به سال گذشته، رقم ریالی این تسهیلات را از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون تومان افزایش داده و در مرحله نخست این طرح در سال جاری ۵۰ هزار و ۷۳۰ فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط، پرداخت کرد.

اسفندیاری بیان داشت: مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی و رفع نیازهای این عزیزان از دغدغه‌های مهم سازمان تأمین‌اجتماعی به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: امسال در مجموع ۴۱۶ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان سال تعداد ۳۶۵ هزار نفر دیگر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران این تسهیلات را دریافت می‌کنند.

تاکید بر تأمین معیشت بازنشستگان

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز از زمان فعالیت خود در این سازمان معیشت و درمان بازنشستگان و مستمری‌بگیران را از مهم‌ترین دغدغه‌های خود دانسته و در این زمینه نیز اقدامات موثری انجام داده است.

وی اظهار داشت: از نخستین روز این مسئولیت پیگیر این موضوعات شده و با حمایت دولت انقلابی و مجلس مردمی و تدابیر اتخاذ شده برای تأمین نقدینگی، برنامه‌های ارتقای معیشت، توسعه خدمات سلامت و برنامه‌های رفاهی ویژه بازنشستگان در اولویت اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی است.

پرداخت تسهیلات به ۳۰ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی

حال با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی در جهت توسعه خدمات رفاهی و فرهنگی بازنشستگان قدم‌های مثبتی برداشته بخشی از این خدمات در قالب ارائه تسهیلات به تعدادی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران نشان داده شده است.

سازمان تأمین اجتماعی که به ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور ارائه می‌دهد به طور یقین وظیفه‌ای سنگین در برابر این افراد داشته زیرا پرداخت حقوق آنان در طول ماه و ارائه خدمات رفاهی، درمانی، بیمه‌ای و فرهنگی به عنوان بخشی از این خدمات، نیازمند تأمین منابع زیادی بوده که تأمین اجتماعی در راستای تأمین آنها و ارائه خدمات به این گروه از افراد تحت پوشش خود از هیچ کوششی دریغ نکرده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی نیز درباره جدیدترین اقدامات در راستای پرداخت تسهیلات به بازنشستگان تحت پوشش سازمان اظهار داشت: سومین مرحله از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه سال جاری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، به مبلغ بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان به بیش از ۳۰ هزار بازنشسته تحت پوشش این سازمان در حال پرداخت است.

احمد اسفندیاری پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش را یکی از حمایت‌های جنبی این سازمان معرفی کرد و گفت: در راستای کمک به بهبود و ارتقای سطح معیشت و افزایش قدرت خرید مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی، پرداخت سومین مرحله از این تسهیلات آغاز شده است.

وی بیان داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این مرحله بیش از ۳۰ هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی این تسهیلات را دریافت خواهند کرد.

اسفندیاری ادامه داد: همچنین مبلغ ریالی این تسهیلات قرض‌الحسنه از ۷۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰ میلیون ریال در سال جاری افزایش یافته است.

پرداخت ۱۰۲ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران

وی بیان داشت: طی سه مرحله پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال جاری، تاکنون قریب ۱۰۲ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان پرداخت شده و امیدواریم تا پایان سال، بتوانیم مراحل دیگری از پرداخت تسهیلات را نیز انجام دهیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: به منظور تسهیل شرایط و مراحل ثبت درخواست و دریافت تسهیلات ویژه بازنشستگان؛ سامانه ثبت‌نام تسهیلات قرض‌الحسنه در آستانه راه‌اندازی بوده و ثبت‌نام مراحل بعدی تسهیلات از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و براساس انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه میان بانک رفاه کارگران و سازمان تأمین اجتماعی آغاز شده و در سال جاری اعتباری معادل ۵۰ هزار میلیارد ریال برای پرداخت این تسهیلات پیش‌بینی شده است.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، برخی شرایط پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان دارا بودن خط تلفن همراه به‌نام متقاضی، نداشتن سابقه چک برگشتی و مسدودی حساب، نداشتن بدهی معوق به سیستم بانکی کشور (بابت شخص متقاضی یا ضمانت وام دیگران)، استفاده نکردن از تسهیلات مشابه و قرار داشتن در بازه سنی ۱۸ تا ۷۸ سال است.

با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی همچنان براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به دنبال پرداخت این تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران بوده با راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام تسهیلات قرض‌الحسنه زمینه سهولت ارائه و دریافت تسهیلات موردنیاز این گروه از افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی فراهم شده است.

اکنون با وجود ۱۸ صندوق و سازمان بیمه‌گر در کشور سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای علاوه بر ارائه خدمات به چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر در قالب ۶۰ درصد کل بازنشستگان، در مجموع به ۴۵ میلیون بیمه شده در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور خدمات بیمه‌ای و درمانی ارائه می‌دهد.

کد خبر: 55710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =