قانون کار نیازمند اصلاحات

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به وجود برخی مشاغل جدید و عدم پوشش قانونی مناسب برای این مشاغل، قانون کار نیاز به اصلاحات دارد.

اصغر آهنی‌ها نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آتیه آنلاین بیان کرد: قانون کار ما به دلایل مختلف ضعف‌هایی دارد. از زمان برنامه سوم یعنی چیزی حدود ۲۰ سال قبل، مجلس برای اصلاح قانون کار، تامین اجتماعی و بیمه بیکاری قانونی را مصوب کرد.

وی افزود: قرار بود دولت لایحه تکمیلی از این موارد تهیه کند و هر سه را برای اصلاح به مجلس بفرستد تا با نظر شرکای اجتماعی، انجام اصلاحات محقق شود.

آهنی‌ها افزود: تقریبا در دو دوره قبل، دولت‌ها فقط قانون کار را تهیه و به مجلس فرستادند. البته این قانون بدون نظر شرکای اجتماعی تدوین شده بود. با پیگیری بخش کارفرمایی و کارگری و به درخواست آنها این پیش‌نویس از مجلس عودت داده شد.

وی ادامه داد: بخش کارگری و کارفرمایی اعتقاد داشتند که همان‌طور که مصوبه بود، قانون باید با نظر شرکای اجتماعی نوشته شود و مجددا به مجلس ارسال شود. اجرای این مصوبه می‌تواند خیلی از نقصان‌ها در ابعاد مختلفی که در قانون کار فعلی داریم را جبران کند.

نایب رئیس کمیسیون تامین اجتماعی اتاق بازرگانی عنوان کرد: بعد از اینکه این قانون از مجلس برگشت، قرار بود دولت وقت اصلاحات را به کمک تشکل‌های کارگری و کارفرمایی انجام دهد اما جلسات را برگذار نکرد.

وی افزود: بهترین پیشنهاد این است که برای حل مشکلات فعلی، روی قانون کار، تامین اجتماعی و بیمه بیکاری به صورت فنی، علمی و متناسب با شرایط کشور بررسی لازم انجام شود و پیشنهادات اصلاحی جامعی که می‌توانیم در بخش‌ها داشته باشیم را ارائه کنیم.

آهنی‌ها بیان کرد: در فصل ششم قانون کار و فصل‌های مختلف دیگر نقصان‌هایی وجود دارد. بخش‌هایی از قانون در این زمان کارایی خاص خودش را ندارد و برخی بخش‌ها نیز امکان عملیاتی شدن ندارد. بنابراین در قانون بعدی باید اصلاح شوند و با یک اجماع به سمت قانون جدید برویم.

وی ادامه داد: برای مشاغلی که جدید و مجازی هستند، قانونی وجود ندارد و قانون جدید باید به نحوی نوشته شود که بتوانیم برای این دسته از مشاغل هم دید داشته باشیم.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: مشاغل آینده، مشاغلی است که شکلش با گذشته فرق خواهد داشت بنابراین نیازمند قوانین خاص خود است.

کد خبر: 55851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =