بهره‌مندی دانشجویان از مزایای بلندمدت تأمین اجتماعی در آینده

کارشناس بیمه‌های اجتماعی درباره بهره‌مندی از بیمه درمانی، بازنشستگی و خدمات سوابق بیمه‌ای در راستای استفاده از بیمه دانشجویی گفت: با بیمه‌پردازی مستقیم دانشجویان در آینده می‌توانند از مزایای بلندمدت سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.

حمیدرضا نائب خسرشاهی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره اجرای بیمه دانشجویی به عنوان یکی از طرح‌های موفق برای جذب تعداد زیادی از دانشجویان اظهار داشت: افراد دانشجو به واسطه اشتغال در آینده و متصل شدن بیمه‌پردازی خود در زمان تحصیل و اشتغال آنان می‌توانند از این فرصت مهم در تأمین اجتماعی برخوردار شوند.

وی بیان داشت: سازمان تأمین اجتماعی ماهیت و کارکردش تأمین امنیت نسل‌های آینده و بهره‌مندی همه افراد از جامعه از خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی است و نسل آینده و جامعه بازنشستگان ما همین دانشجویان و جوانان نسل امروز هستند.

خسروشاهی بیان داشت: اساتید و تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اکنون آرزوی این را دارند که کاش موقعیتی فراهم بود که در زمان دانشجویی می‌توانستند از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند و اکنون این موضوع جزء سنوات خدمتی آنان محسوب می‌شد.

دانشجویان برای برخورداری از بیمه دانشجویی ترغیب شوند

رئیس شعبه ششم تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی درباره اجرای این طرح که در راستای برنامه بیمه فراگیر خانواده ایرانی یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: به همین دلیل باید در ترغیب دانشجویان در حین تحصیل برای استفاده از خدمات بیمه دانشجویی به خوبی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی با درک این مطالبه مردمی تسهیلاتی را برای بیمه دانشجویان و بهره‌مندی مطلوب افراد دانشجو از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی سازمان بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: دانشجویان متقاضی بیمه بهره‌مندی از بیمه دانشجویی به طور همزمان می‌توانند از مستمری و درمان به تبعیت از والدین یا همسر خود استفاده کنند و همزمان خود دانشجویان نیز بیمه‌پردازی داشته باشند.

موضوع بیمه دانشجویی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی امکان تکمیل شدن سوابق دوران دانشجویی با زمان اشتغال به کار دانشجویان را فراهم کرده است، اظهار داشت: سازمان با اجرای این طرح و با توجه به جامعه عظیم دانشجویی تا پوشش مطلوب و کامل فاصله زیادی دارد.

وی پیشنهاد داد در راستای اجرای رسیدن به اهداف تأمین اجتماعی در زمینه دستیابی به وضعیت مطلوب بیمه دانشجویی در کشور و گفتمان سازی مباحث تأمین اجتماعی در جامعه باید اقدامات مهمی همچون فرهنگ‌سازی انجام داد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است: همچنین برای اینکه کارکردهای سازمان در آینده به خوبی در راستای داشتن منافع برای جامعه و خود فرد تعریف شود باید این برنامه‌ها و اقدامات برای همه مردم و به ویژه دانشجویان نهادینه شود.

خسروشاهی ادامه داد: باید مباحث مربوط به تأمین اجتماعی و اقدامات موثر آن برای همه افراد جامعه را در مباحث و کتاب‌های دانشجویی ببریم تا به گونه‌ای این موضوع فرهنگ‌سازی و نهادینه شود.

بیمه تأمین اجتماعی برای همه آحاد جامعه لازم است

وی با بیان اینکه بیمه تأمین اجتماعی برای همه آحاد جامعه لازم است، اظهار داشت: با توجه به اینکه دانشجویان در جامعه فعالیت دارند می‌توانند از خدمات اجتماعی به خوبی بهره‌مند شوند.

رئیس شعبه ششم تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی افزود: دانشجویانی که ادامه تحصیل می‌دهند و به واسطه شغل خودشان بیشتر نیاز به ادامه تحصیل دارند این افراد مستعد استفاده از مزایای بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی هستند.

پرداخت حق بیمه ‌دانشجویی مبلغ بالایی نیست

وی درباره استفاده دانشجویان از مزایای اجرای بیمه دانشجویی با پرداخت حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی گفت: با توجه به هزینه‌های امروز در جامعه این درصد پرداخت حق بیمه توسط دانشجویان مبالغ بالایی نیست.

خسروشاهی ادامه داد: بهره‌مندی از بیمه تأمین اجتماعی برای جوانان دارای ارزش و اهمیت است تا جوانان از برخی از مخارج خود صرفه‌جویی کنند و با پرداخت حق بیمه دانشجویی برای آینده خود سرمایه‌گذاری بیمه‌ای داشته باشند.

وی اظهار داشت: ماهیت تأمین اجتماعی، تفاوت آن با بیمه‌های تجاری و اینکه چه کارکردهایی برای آینده معیشت خانواده‌ها و حتی دانشجویان به همراه دارد، باید به خوبی در جامعه مشخص شود.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی با اقدامات موثر و مزایایی که برای همه آحاد جامعه دارد به دنبال حفظ کرامت انسانی و افراد در جامعه و تضمین‌کننده آینده‌ای برای ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی است.

شرایط بهره‌مندی دانشجویان از بیمه تأمین اجتماعی

تأمین اجتماعی با ۵۳ درصد جمعیت کشور و ارائه خدمات به ۴۵ میلیون نفر از مردم برای تعمیم و گسترش خدمات خود برای دانشجویان به عنوان قشر فعال جامعه نیز از حدود یکسال پیش و با روی کار آمدن دولت سیزدهم برنامه‌ریزی جدی کرده است.

با توجه به آمار بیش از سه میلیون دانشجو در کشور و اینکه ممکن است اغلب دانشجویان از خدمات بیمه‌ای و درمانی صندوق‌های بیمه‌ای بهره‌مند باشند اما با این وجود برای تعمیم و گسترش خدمات خود برای این قشر فعال عرصه علم و دانش طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را اجرا کرده است.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با سه نرخ ١٢، ١۴ و ١٨ درصد بوده و دانشجویان با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش خدمات گسترده بیمه‌ای و حتی درمانی سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد شامل ۱۲درصد سهم بیمه‌شده به علاوه ۲درصد کمک دولت و تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) را شامل می‌شود.

نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶ درصد نیز در حقیقت شامل ۱۴درصد سهم بیمه‌شده به‌علاوه ۲درصد کمک دولت بوده و تعهدات بازنشستگی، فوت، قبل و بعد از بازنشستگی را برای دانشجویان به همراه خواهد داشت.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، کامل‌ترین نرخ پرداخت حق بیمه (۲۰ درصد) نیز شامل ۱۸ درصد سهم بیمه‌شده به همراه ۲درصد کمک دولت بوده که تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را برای افراد تحت پوشش شامل می‌شود.

در راستای اجرای بیمه دانشجویان نیز شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ (سال تمام) در نظر گرفته شده که دانشجویان بیش از ۵۰ سال باید معادل مازاد سنی سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته و در صورتی که دانشجو (متقاضی) دارای ۱۰ سال سابقه قبلی باشد از شرط سنی معاف خواهد شد.

کد خبر: 56061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =