شمارش معکوس بهار کتاب

شمارش معکوس برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران آغاز شده و این نمایشگاه از اول بهمن ماه برای نخستین بار به شیوه ای جدید برگزار می شود.

به گزارش آتیه آنلاین، هر سال با نزدیک شدن به نوروز فروش کتاب رونق می گرفت اما به دنبال شیوع کرونا کتابفروشی‌ها همچون دیگر مشاغل مجبور به تعطیلی و فروش آنلاین کتاب شدند. پس از آن چشم امید ناشران به برگزاری نمایشگاه کتاب بود که آن هم  لغو شد. پس از آن زمزمه هایی از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بصورت مجازی شنیده می شد اما زمان برپایی آن تا مدت ها معلق ماند، تا اینکه سرانجام طلسم برگزاری نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران شکست و مقرر شد این رویداد از اول بهمن ماه به‌صورت مجازی برگزار شود همچنان‌که بسیاری از نمایشگاه‌های بزرگ دنیا نیز امسال ابن روند را طی کردند.

ایوب دهقانکار رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در این باره گفت: «طی جلسات مختلف با سخنگوی سابق ستاد ملی مبارزه با کرونا، بنا بود تا سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مرداد ماه به صورت فیزیکی برگزار شود اما به دلیل موج دوم و سوم کرونا در کشور و برای حفظ سلامتی مردم امکان برگزاری نمایشگاه به صورت فیزیکی فراهم نشد. پس از اطمینان از برگزاری نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور دادند سازوکار برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی در دستور کار قرار بگیرد. در این راستا طی ابلاغیه از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران مجری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران شد و ما نیز از همان تاریخ، فعالیت در این حوزه را به صورت عملیاتی و اجرایی آغاز کردیم.»

در این میان نمایشگاه مجازی جنوب کرمان که از تاریخ ۲۳ آذر تا ۳ دی با حضور ۴۸۸ ناشر برگزار شد، در اصل به منظور آزمایش چنین ساختاری طراحی شده بود که گویا تجربه خوشایندی برای  ناشران در جهت میزان فروش نبوده است و این تجربه ناموفق نمایشگاه مجازی کتاب تهران را  هم  تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی درباره ساختار پلتفرمی که قراراست بستر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران باشد، اطلاعات شفافی از سوی وزارت ارشاد منتشر نشده است و ناشران هنوز به طور دقیق نمی‌دانند قرار است در چه ساختاری حضور پیدا کنند. با این حال بهتر بود پیش از آغاز ثبت‌نام ناشران برای شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب جلسه‌های توجیهی برای  ناشران از چگونگی برگزاری نمایشگاه برگزار می شد.

آنچه از برگزاری نمایشگاه کتاب تاکنون منتشر شده بدین شرح است : نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن برگزار می‌شود. کتاب‌های عرضه‌شده در این نمایشگاه با تخفیف ۲۰درصدی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. خریدار، ان کتاب‌های خریداری‌شده از نمایشگاه را رایگان دریافت می‌کنند. مبالغ فروش کتاب  ابتدا به‌حساب خانه کتاب و سامانه نمایشگاه واریز می‌شود و پس از نهایتاً ۱۵ روز به ناشران پرداخت خواهد شد. بازدید ۲۴ساعته انجام می‌شود و فرآیند خرید و مشاهده کتاب‌ها در طول شبانه‌روز برقرار خواهد بود.

به هر روی، کمتر از ۱۰ روز تا برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران مانده است و برگزاری این نمایشگاه می‌تواند فرصتی برای کسب تجربه و بهره‌مندی از فضای مجازی در زمینه فروش کتاب باشد اما نباید فراموش کنیم که این نمایشگاه مجازی در نخستین تجربه ممکن است با نقاط ضعف مختلفی روبه‌رو شود که اتفاق ناگزیری است.

کد خبر: 5609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =