کاهش ۲۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی در بازار

از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، وزارت جهاد کشاورزی برنامه افزایش تولید محصولات کشاورزی و نائل شدن به خودکفایی در کالاهای اساسی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، از این‌رو طی بیش از یکسال اخیر این وزارتخانه علاوه بر افزایش قابل توجه میزان خرید محصولات اساسی کشاورزی و کاهش محسوس قیمت نهاده‌های کشاورزی شامل کود و سم، توسعه کشت قراردادی و خرید حمایتی برخی از محصولات را در دستور کار قرار داده است.

علاوه بر این اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی و طرح جهش تولید در دیمزارها در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت تا خودکفایی تولید کالاهای اساسی محقق شود.

به‌طوری که طی یک‌سال اخیر میزان تولید گندم ۴۵ درصد، برنج ۲۵ درصد، جو ۳۰ درصد و میزان خرید تضمینی گندم ۵۵ درصد رشد داشته است، علاوه بر این در تولید انواع سبزی و صیفی جات کشورمان خودکفا بوده و صادرات ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری را در یک سال اخیر تجربه کرده است.

با این حال اما دولت سیزدهم برای تنظیم بازار داخل، جلوگیری از هرگونه نوسان قیمتی و افزایش ذخایر استراتژیکی خود اقدام به واردات ۱۵.۵ میلیون تن کالای اساسی کرده است، برای کمک به این امر بانک مرکزی نیز به منظور تأمین و تخصیص بموقع منابع ارزی برای واردکنندگان کالاهای اساسی سقف تسهیلات ارزی کالاهای اساسی را از ۲۰ به ۶۰ میلیون یورو افزایش داد. ضمن اینکه سقف حواله‌جات ارزی نیز از ۵ به ۳۰ میلیون یورو افزایش یافته است؛ همچنین کارمزد انتقال ارز از منابع نیکو در تأمین و تخصیص منابع ارزی برای کالاهای اساسی از ۵/۱ درصد به نیم درصد کاهش یافت.

به طوری که در هشت ماه نخست سال‌جاری طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی بیش از ۱۵.۵ میلیون تن کالا در بنادر تخلیه شده است که بیشترین آن مربوط به واردات گندم، برنج، جو، ذرت و سویا به ارزش ۶ میلیارد و ۶۴۳ میلیون و ۴۴۵ هزار دلار وارد کشور بوده است.

واکاوی داده‌های ۸ ماهه گمرک نشان می‌دهد، در بین پنج کالای مورد بررسی، بیشترین ارز بری از آن ذرت و کمترین ارز بری از آن جو بوده است و شاید به تعبیر دیگر بیشترین ارز بری از آن نهاده‌های دام و طیور است که واردات آنها در سال‌جاری عمدتاً از طریق سازمان‌های دولتی انجام می‌شود.

افزایش ۱۶۰ درصدی ذخایر محصولات کشاورزی

در همین خصوص سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ذخایر گندم کشور ۴۰ درصد افزایش یافته افزود: ذخایر برخی محصولات کشاورزی نیز ۱۶۰ درصد افزایش داشته است. وی افزود: تأمین پایداری و امنیت غذا از رسالت‌های جهاد کشاورزی است و تأمین غذای

با کیفیت، سالم و ارزان با تکیه بر تولید داخل و نیز خودکفایی در محصولات کشاورزی از برنامه‌های این وزارتخانه است. وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز باید تلاش شود تا دام در طی مدت سه ماه به وزن ایده آل برسد تا شاهد تولید غذای ارزان در این بخش باشیم.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با اشاره به کاهش تا ۲۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی در چند ماه گذشته گفت: خوشبختانه بازار به‌سمت ثبات حرکت می‌کند. رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: تورم از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ حاکم بود اما خوشبختانه از ابتدای اردیبهشت ماه به بعد تورم روند کاهشی ۱۰ الی ۲۰ درصدی داشته است. رئیس اتحادیه بنکداران درباره قیمت کالاهای اساسی گفت: قیمت‌ها بویژه در کالاهای اساسی برنج و روغن در ۴ ماه گذشته کاهش ۱۵ الی ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

کنگری افزود: قیمت عمده یک حلب روغن ۵ کیلویی از ۴۰۰ هزار تومان به ۲۹۵ هزار تومان کاهش یافته و قیمت عمده‌فروشی روغن مایع ۹۰۰ گرمی از ۶۸ هزار تومان به حدود ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان کاهش یافته است. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران افزود: قیمت هر کیلوگرم برنج اعلا در زمان حاضر بین ۹۰ تا ۱۱۵ هزار تومان است و این در حالی است که تا دو ماه پیش قیمت هر کیلوگرم برنج اعلا بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بود.

وی گفت: رکود به‌جهت عرضه زیاد ایجاد شده است و این به‌معنای حرکت بازار به‌سمت ثبات است. کنگری در پایان با اشاره به اینکه اکنون کالاها به‌وفور در بازار عرضه می‌شود گفت: این موضوع سبب شده است نه در بازار کمبود کالا وجود داشته باشد و نه تورمی را در بازار شاهد باشیم بنابراین عرضه زیاد و متناسب شدن آن با تقاضا بازار را به‌سمت ثبات پیش می‌برد.

کد خبر: 56173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =