بیمه تأمین اجتماعی تضمینی برای آینده دانشجویان است

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: بیمه دانشجویی به عنوان یکی از طرح‌های سازمان تأمین اجتماعی فرصت مناسبی برای بهره‌مندی از خدمات سازمان و تضمینی برای آینده دانشجویان است.

سیدحسن موسوی چلک در گفتگو با آتیه آنلاین افزود: در صورتی که دانشجویان به بیمه تأمین اجتماعی به عنوان یک فرصت برای آینده خود نگاه کنند، بیمه‌پردازی از سوی قشر فعال جامعه امکان بهره‌مندی آنان را از خدمات این سازمان در بخش بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را فراهم خواهد کرد.

به گفته او بیمه دانشجویان مزایای زیادی برای دانشجویان در زمان تحصیل و در آینده به عنوان خدمات درمانی و بازنشستگی به همراه خواهد داشت.

بیمه پشتوانه‌ای برای دانشجویان

موسوی چلک افزود: دانشجویان با پرداخت حق بیمه به تأمین اجتماعی چندین سال سابقه بیمه‌پردازی برای خود خواهند داشت و داشتن این سابقه بیمه‌ای به عنوان پشتوانه‌ای برای آینده دانشجویان به شمار می‌رود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: برقراری امکان بیمه‌پردازی دانشجویان جهت بهره‌مندی قشر دانشجو از مزایای آن پس از پایان تحصیلات باید مورد توجه مسئولان باشد تا این موضوع باعث افزایش انگیزه آنان برای پوشش بیمه‌ای و ادامه روند بیمه‌پردازی فعالان عرصه علم و دانش باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: امکان استفاده دانشجویان از خدمات بیمه‌های اجتماعی و بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی برنامه‌ای موثر و تحولی در حوزه خدمات اجتماعی در قالب بیمه‌ها به شمار می‌رود که باید دانشجو از این فرصت به دست آمده بهترین استفاده را داشته باشد.

ایده بیمه دانشجویان بسیار مناسب است

موسوی چلک گفت: بسترسازی تأمین اجتماعی جهت پوشش بیمه‌ای دانشجویان در حین تحصیل موقعیت مناسبی برای استفاده از دانشجویان برای بیمه‌پردازی و پوشش بیمه‌ای آنان است.

وی یادآور شد: ایده بیمه دانشجویان بسیار ایده‌ خوب و مناسبی است اما باید فکری به حال دانشجویان پس از دانش‌آموختگی و اتمام دوران تحصیل و نداشتن زمینه اشتغال آنان نیز کرد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی افزود: در صورت فراهم شدن این موقعیت برای دانشجویان، به هنگام ایجاد فرصت شغلی برای آنان پس از دوران تحصیل و شروع روند بیمه‌پردازی به سازمان تأمین اجتماعی، داشتن سوابق بیمه‌ای به عنوان یک مزیت برای این گروه از جامعه محسوب خواهد شد.

زمینه پوشش بیمه‌ای برای همه دانشجویان فراهم شود

وی بیان کرد: همچنین باید درباره انتقال سوابق دوران دانشجویی چاره‌ای اساسی از سوی سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای اندیشیده شود تا در آینده مشکلی برای ارائه خدمت به این افراد ایجاد نشود.

موسوی چلک ادامه داد: با داشتن امکان انتقال سوابق بیمه‌ای به دیگر بیمه‌های اجتماعی امکان تشویق دانشجویان برای استفاده از پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی فراهم خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه اجرای طرح بیمه دانشجویان زمینه بهره‌مندی آنان از بیمه‌های اجتماعی و مزایای بلندمدت مانند بازنشستگی و درمان را فراهم می‌کند بنابراین باید برای توسعه پوشش بیمه‌ای و استفاده همه دانشجویان از این خدمات نیز تلاش‌هایی صورت گیرد.

موسوی چلک ادامه داد: موافق اجرای طرح بیمه اجتماعی به ویژه برای دانشجویان هستم، البته باید با انجام پیش‌بینی‌های لازم برای زمان اشتغال دانشجویان و ارتباط بیمه‌ای، دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی نیز امکان ادامه بیمه‌پردازی و بهره‌مندی از مزایای آن را داشته باشند.

او یادآور شد: استقبال هرچه بیشتر افراد جامعه به ویژه دانشجویان به نظام بیمه‌ای و استفاده از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی آن، در آینده امکان وابستگی و نیاز به نظام‌ حمایتی در جامعه را کاهش می‌دهد.

آمار ۴۰ هزار نفری بهره‌مندی دانشجویان از خدمات بیمه‌ای

براساس آمارهای موجود سازمان تأمین اجتماعی، از میان سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو تا پایان مهرماه ۱۴۰۱ حدود ۴۰ هزار نفر در بخش بیمه دانشجویی از خدمات سازمان بهره‌مند شده‌اند.

دانشجویان برای بهره‌مندی از بیمه تأمین اجتماعی حق انتخاب سه نرخ ١٢، ١۴ و ١٨ درصد با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان را دارند.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، نرخ حق بیمه ۱۴ درصد ویژه دانشجویان، شامل ۱۲درصد سهم بیمه‌شده به علاوه ۲ درصد کمک دولت و تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) است.

دانشجویان با استفاده از نرخ حق بیمه ۱۶ درصد که شامل ۱۴درصد سهم بیمه‌شده به‌علاوه ۲درصد کمک دولت است از تعهدات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی بهره‌مند خواهند شد.

نرخ پرداخت حق بیمه ۲۰ درصد هم شامل ۱۸ درصد سهم بیمه‌شده به همراه ۲درصد کمک دولت، تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی را به عنوان کامل‌ترین نوع بیمه برای دانشجویان به همراه دارد.

همچنین شرط سنی برای برخورداری از مزایای بیمه دانشجویان داشتن ۱۸ تا ۵۰ سال سن است.

کد خبر: 56756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =