مشکل صندوق های بازنشستگی وابستگی آنها به بودجه دولت است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز به ارزیابی ابعاد چالشی صندوق های بازنشستگی و عملکرد دستگاه های اجرایی مربوطه پرداختند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه کیهان، در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی مشکلات صندوق های بازنشستگی مورد بررسی قرار گرفت و حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی گزارش این کمیسیون در مورد ارزیابی ابعاد چالشی صندوق های بازنشستگی و عملکرد دستگاه های اجرایی مربوط را قرائت کرد.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز سه شنبه ۲۰ دی ماه مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و گفت: عزم دولت برای ساماندهی صندوق های بازنشستگی با همراهی مجلس شورای اسلامی بسیار جدی است.

وی افزود: بنای ادامه کار ما در ساماندهی صندوق ها توجه به سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه تامین اجتماعی است. اساس بر تامین نظام اجتماعی جامعه و یکپارچه است.

وزیر کار با اشاره به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد ارزیابی ابعاد چالشی صندو ق های بازنشستگی و عملکرد دستگاه های اجرایی مربوط که در جلسه امروز مجلس قرائت شد، ادامه داد: مشکلاتی که در گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس بود، ناشی از ناترازی ها است. یکی از ناترازی ها نسبت به پشتیبانی است، نسبت تعداد بیمه پردازان به مستمری بگیران در صندوق های مختلف کشوری و لشکری و تامین اجتماعی خصوصا در تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری سیر شدید نزولی را طی می کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: برخی از قوانین موجب شده که مصارف و منابع ما در صندوق های کشوری تناسب نداشته باشد. متناسب سازی حقوق بازنشستگان صندوق کشوری و سازمان تامین اجتماعی، برخی از دلایل این عدم تناسب بوده اند.

در ادامه تعدادی از نمایندگان مجلس به بیان نکاتی درباره میزان رسیدن صندوق های بازنشستگی به اهداف مورد نظر، ضرورت اصلاح ساختاری صندوق ها باید در برنامه هفتم توسعه، نیاز صندوق های بازنشستگی به سرمایه گذاری برای انجام تعهدات بلندمدت خود و همچنین موانع این صندوق ها برای صادرات و واردات پرداختند.

علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پایان در جمع بندی بحث های مطروحه در صحن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دلایل مشکلات صندوق های بازنشستگی به وابستگی این صندوق ها به بودجه عمومی دولت است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در راس وزارتخانه قرار داشته و مدیریت دارایی های صندوق ها را برعهده دارد باید به سمت مولدسازی دارایی های این صندوق و سرمایه گذاری های سودآور با اولویت سرمایه گذاری در بازار بورس گام بردارند. نباید سود سرمایه گذاری با منابع این صندوق کمتر از سود اوراق مشارکت بانکی باشد.

کد خبر: 56973

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =