نوسازی مراکز درمانی تحت تأثیر منابع تأمین اجتماعی

علیرضا حیدری کارشناس بیمه‌اجتماعی گفت: نوسازی، بازسازی و ساخت و ساز مراکز درمانی تأمین اجتماعی یکی از موضوعاتی است به صورت جدی تحت تأثیر تأمین منابع سازمان قرار داد.

حیدری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: وصول به‌موقع منابع در راستای اجرای به هنگام تعهدات سازمان تأمین اجتماعی بسیار تأثیرگذار است و در صورت تحقق این موضوع، بسیاری از برنامه‌های سازمان از جمله اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت و مراحل ساخت و ساز مراکز درمانی نیز در زمان خود انجام می‌شود.

او ادامه داد: اکنون آسیبی که کمتر به آن توجه می‌شود و هزینه آن به دلیل عدم تأمین به موقع نقدینگی برای انجام برخی اقدامات سازمان و رفاه بیشتر بیمه‌شدگان کم نیست، موضوع ساخت و ساز در حوزه مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی است.

نیاز مراکز درمانی به نوسازی و تجهیزات روز

کارشناس حوزه تأمین اجتماعی افزود: در طی سال و به مرور زمان، برخی مراکز درمانی برای ارتقاء عملکرد و ارائه خدمات به افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیاز به نوسازی، بازسازی و تهیه تجهیزات به‌روز دارند که باید با استفاده از منابع سازمانی این اقدام انجام شود.

به گفته وی، در صورت تأمین به‌موقع منابع و پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان در زمان تعیین شده، بسیاری از منابع موردنیاز نوسازی و تجهیزات به روز در موعد مقرر تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه بیمارستان فیاض‌بخش سازمان تأمین اجتماعی امکان افزودن ۵۰۰ تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستانی این سازمان را دارد که در برآوردها قرار بوده در بازه زمانی خاصی این بیمارستان ساخته و تجهیز و در اختیار بخش درمان سازمان قرار گیرد.

حیدری بیان کرد: اما به دلیل تأمین نشدن منابع کافی در راستای تأخیر با پرداخت حق بیمه‌ها از سوی کارفرمایان، در این مسئله مشکل عدم تأمین منابع مالی و تخصیص به موقع برای انجام امور ساخت و ساز توسعه‌ای و تجهیز بیمارستانی وجود دارد.

او همچنین گفت: این مسئله آسیبی به تأمین اجتماعی و افراد تحت پوشش وارد می‌کند که کمتر از آسیب انجام تعهدات جاری سازمان به ذی‌نفعان نخواهد بود.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است: این تأخیرها در پرداخت حق بیمه برای تأمین به موقع منابع سازمانی، می‌تواند آسیب‌های سنگینی را به عملکرد تأمین اجتماعی وارد کند.

تأثیر تأخیر پرداخت حق بیمه در گردش کار تأمین اجتماعی

حیدری اضافه کرد: این مسایل باعث می‌شود که تأمین اجتماعی تحت فشار شدید منابع نقدی برای انجام تعهدات خود قرار گیرد، زیرا این سازمان در هیچ حوزه‌ای از ارائه خدمات خود امکان ارائه با تاخیر خدمات را ندارد.

او ادامه داد: اکنون بخشی از خدمات درمانی سازمان برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش از طریق خرید خدمات از مراکز طرف قرارداد تأمین می‌شود و اگر این خرید به‌موقع صورت نگیرد، امکان اختلال در ارائه خدمات بیمه‌شدگان و بازنشستگان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: بنابراین تأخیر یا به‌موقع پرداخت نشدن حق بیمه از سوی کارفرمایان، تأثیرات منفی در گردش کار حوزه تأمین اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

سازمان تأمین اجتماعی با ۴۵ میلیون بیمه‌شده و تحت پوشش قرار دادن ۵۳ درصد جمعیت کشور، اکنون بیش از ۸۶ درصد از منابع خود را از طریق وصول حق بیمه از کارفرمایان تأمین می‌کند.

کد خبر: 58423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =