سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، تمامی منشور تصمیمات و اقدامات است

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی اهمیت و جایگاه سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب را متذکر شده و بر ظرفیت‌های فوق‌العاده این سند بالادستی تاکید کرد و افزود: باید این سیاست‌ها را به عنوان منشور اصلی مدنظر داشته و هر اقدام و تصمیمی را با توجه و محوریت آن انجام دهیم.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، موسوی روز یکشنبه در مراسم اختتامیه همایش سراسری مدیران سازمان تأمین اجتماعی ضمن تقدیر از زحمات تمامی همکاران در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: ظرفیت‌ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی پاسخی برای غلبه بر همه چالش‌های این سازمان است و که تمامی راهکارهای مواجهه با چالش‌های ما در این سیاست‌ها شناسایی شده است. اینکه می‌گوییم فرمایشات رهبری معظم انقلاب را باید نصب‌العین قرار دهیم یعنی باید متناسب با بندهای آن اقدامات عملی طراحی کنیم.

او با تذکر نسبت به اهمیت و جایگاه سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب، بر ظرفیت‌های فوق‌العاده این سند بالادستی تاکید کرد و افزود: در این سیاست‌ها بر حفظ زندگی عزتمندانه بازنشستگان و مستمری‌بگیران معزز سازمان تاکید شده و لازم است در طراحی‌های راهبردی و عملیاتی، به این موضوع توجه جدی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تبریک فرارسیدن سال نو و عید نوروز و قدردانی از زحمات مدیران استانی و ستادی و تمامی همکاران سازمان گفت: در این چند روز که مطالب از زوایای مختلف و تخصصی حوزه‌های درمان، بیمه و اقتصادی مطرح شد، گستردگی فعالیت سازمان نمود مشخصی داشته و این مطلب برای همه عزیزان تداعی می‌شد که چه مسئولیت‌های سنگینی بر دوش ماست. از منظر کلان اقتصادی و در همین تکلیف اخیر مهار تورم نیز که رهبری انقلاب به فعالان اقتصادی محول نمودند، ما هم در مجموعه تأمین‌اجتماعی، از این جنبه ارتباط با کسب و کارها، در تسهیل‌گری این بخش نقش داشته و می‌توانیم و باید آثار مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما در صورت استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده به واسطه ارتباطات منطقه‌ای، آثار بسیار مثبتی را شاهد خواهیم بود. چرا که سرمایه‌گذاران بسیاری در مقیاس منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تمایل به حضور در کشور ما دارند و این موضوع به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری و جبران کسری نقدینگی موثر است. در این رابطه اگرچه به واسطه تحریم بخشی از این ظرفیت در دسترس نیست، اما امکان دسترسی به بخش‌هایی وجود دارد.

باید روی مسائل سازمان تمرکز راهبردی داشته باشیم

موسوی با اشاره به اینکه با فعالیت درست در بخش درمان امکان ایجاد رضایت عمومی وجود دارد، گفت: به لحاظ کمی، شیب نمودار فعالیت‌های ما صعودی است یا به عبارتی شاخص‌های ما در حوزه‌های مختلف ماموریتی رو به رشد است، اما وقتی بعد دیگر رفاه را در قالب ذهنی نگاه می‌کنیم، حتی در میان خودمان هم ناراحتی‌هایی وجود دارد. چالش‌های متعددی که در این عرصه با آن رو به رو هستیم، از نیروی انسانی تا فرآیندهای تشکیلاتی و چالش ناپایداری منابع، اذهان را درگیر کرده است. برخی مسائل اقتصادی را نیز باید به این موارد اضافه کرد و این تنوع مشکلات و پیچیدگی شرایط، یک ضرورت مهم را به ما گوشزد می‌کند که باید روی مسائل تمرکز راهبردی داشته باشیم.

او اضافه کرد: در ارتباط با راهبردها هم مسئله‌ای که ما با خرد جمعی به آن رسیدیم، هشت راهبردی است که از ابتدای پذیرش مسئولیت اعلام کردیم. این چارچوبی است که ما درباره آن به جمع‌بندی رسیده و در این نشست به دنبال آن بودیم که ذیل این چارچوب، به راهکارهای عملیاتی برسیم تا پاسخگوی مشکلات ما باشد. بسیار مهم است که درباره مسائل به یک فهم مشترک برسیم حتی اگر نگاه نقادانه داشته باشیم.

مدیرعامل تأمین اجتماعی با اشاره به اهمیت مسئولیت‌پذیری در میان مدیران سازمان، بیان کرد: با قبول مسئولیت در یک حوزه، باید متناسب با فعالیت مربوطه، مسئولیت‌پذیر باشیم و تا زمان حل مسائل، پیگیری موضوعات را رها نکنیم. در این نشست اگر ذیل هر کدام از راهبردها دو اولویت برای اقدام و عمل تنظیم کنیم، مجموعه اقدامات راهبردی ما به عدد ۱۶ می‌رسد و این چیز کمی نیست. باید برای اجرایی کردن این راهبردها به یک جمع‌بندی کمی و کیفی با عدد و ارقام مشخص برسیم.

او با اشاره به اینکه مهمترین نکته مورد انتظار از مدیران استانی برای سال آینده موضوع برنامه و بودجه سالانه سازمان است، گفت: بودجه سالانه مهمترین سندی است که در سال آینده باید به آن پایبند باشیم. در دل این بودجه رویکردهای تحولی لحاظ شده که رویکردهای اصلی ما خواهد بود. در سال ۱۴۰۱ با عنایت خداوند و تلاش مجاهدانه شما عزیزان تا امروز همه تعهدات خود را به موقع انجام داده‌ و از این پس هم به تعهدات عمل خواهیم کرد و البته علی‌رغم محدودیت‌ها در برخی حوزه‌ها نظیر توسعه خدمات درمان مستقیم، فراتر از انتظارات عمل کرده‌ایم.

باید نگاه سیستمی همه جانبه کلان و راهبردی داشته باشیم

مدیرعامل تأمین‌اجتماعی با تاکید بر اینکه با توجه به گستردگی فعالیت‌های سازمان و چالش‌های پیش رو باید از نگاه بخشی پرهیز کنیم، تاکید کرد: ضروری است که در همه حوزه‌های تأمین‌اجتماعی نگاه سیستمی، همه‌جانبه، راهبردی و البته برنامه‌محور داشته باشیم. هر بخشی از سیستم، نقشی دارد که اگر انجام نشود پویایی سیستم از بین می‌رود. همچنین وجود هماهنگی در سطوح مختلف سازمان نکته دیگری است که مراعات آن کاملاً ضروری است. علی‌رغم تلاش‌ها اگر هماهنگی در سیستم نباشد بخشی از چالش‌ها درمان نخواهد شد. ما در تأمین‌اجتماعی، تدبیر و مدیریت همزمان می‌خواهیم و یکی از مولفه‌های مهم مدیریتی مسئله هماهنگی است. در صورت نبود هماهنگی، در نتیجه آثار مثبتی ایجاد نشود، من و شما در برابر مردم مسئولیم. در مبارزه با فساد نیز این هماهنگی موضوعیت دارد. از این جهت یکی از نتایج این نشست باید، ایجاد هماهنگی بیشتر مدیران در بخش‌های مختلف سازمان باشد.

موسوی با اشاره به اینکه کم کردن زحمت مردم یکی دیگر از رویکردهایی است که همه بخش‌ها باید به آن توجه کنند، اضافه کرد: در موضوع افزایش درآمد در بیمه و در آنجا که به مردم خدمت ارائه می‌کنیم، باید زحمت مردم را کم کرده و موانع را رفع کنیم. توسعه خدمات الکترونیکی که یکی از راهبردهای سازمان است، در همین راستا و به منظور کم کردن زحمات مردم در مسیر دریافت خدمات است. دنبال کردن کارهای کوچک، در کنار یکدیگر آثار تحولی برای مردم داشته باشد. زمانی خدمت در حوزه کمیسیون پزشکی داشتیم و با زحماتی که عزیزان در سازمان کشیدند، ۵۰ درصد از زحمت و زمان انتظار مردم کاسته شد و این کار ارزشمندی است.

او با تاکید بر ضرورت توجه به نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری، ادامه داد: ما باید مدیریت سرمایه انسانی داشته باشیم. نباید میان نیروی دارای اثربخشی دارد و افراد غیراثربخش، تفاوتی نباشد. مدیریت در حوزه سرمایه انسانی امری بسیار مهم است و اولین توصیه من در این زمینه، تکریم نیروی انسانی در همه زمینه‌ها است. اگر تکریم را مبنای کار قرار دهیم و با شاخص‌های تعهدی و تخصصی با نیروی انسانی مواجه شویم، نیروی انسانی همراهی و بهره‌وری مناسب‌تری خواهد داشت.

مدیرعامل تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در دوره جدید مدیریتی ۹۰ درصد انتصابات از داخل سازمان بوده که حدود ۴۰ درصد آن از میان خانواده‌های معظم شهدا انتخاب شدند و حدود هفت سال هم کاهش سن مدیریتی داشتیم، گفت: در این دوره عمده انتصابات از میان متخصصان‌ و برادران متعهدی انجام گرفته که آرمانشان باید خدمت به مردم باشد و تلاش داریم تا از ظرفیت افراد متخصص و متعهدی که استحقاق داشته باشند؛ استفاده کنیم.

موسوی با تاکید بر اینکه این نشست نشان داد همه مدیران سازمان بر راهبردهای مواجهه با چالش‌ها و اقدامات مقتضی تسلط دارند، گفت: توجه به مصارف نکته بسیار مهمی است که در این راستا لازم است هزینه‌های مختلف را مدیریت کنیم و رفتار ما باید نشان دهنده مدیریت مصارف در سطح خرد و کلان باشد. در حوزه تبیین خدمات و دستاوردها نیز، نیازمند تقویت اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم هستیم.

موسوی بر ضرورت همت بلند برای ایجاد تحول در سازمان تامین اجتماعی تاکید کرده و افزود: عامل ایجادکننده بستر اقدام و عمل، انجام کار، تنها برای خدا است. هر زمان که ما به زمینه‌هایی غیر از این متوسل شدیم به نتیجه نرسیدیم اما هر گاه کار را به درگاه خدا بردیم، آنجا گشایش حاصل شد. از این جهت اگر تا امروز اتفاقات خوبی در سازمان رقم خورده به خاطر این است که شما عزیزان کار را خالصانه و برای خدا انجام دادید.

او با اشاره به اینکه فقط با رویکرد تحولی و انقلابی می‌توان از چالش‌های پیش‌رو عبور کرد، گفت: همه دستاوردهای ما آنجایی بوده که عزیزان رویکرد انقلابی داشته‌اند. لذا علی‌رغم وجود برخی چالش‌ها، بنده نسبت به سال آینده خوش‌بین هستم و دلیل آن هم علاوه بر الطاف الهی، اراده پولادین شما و کارنامه‌ای است که در سال جاری از خود بر جای گذاشته‌اید.

کد خبر: 58455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =