«شستا» بورس را نجات داد

بورس تهران در معاملات روز سه‌شنبه «بیست و سوم اسفند» با افزایش بیش از هزار واحدی روبرو شد.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در چهارمین روز هفته جاری، هر چند روند حرکت شاخص کل بورس صعودی بود، اما شدت صعود آن در ساعات میانی معاملات بیشتر شد و باعث شد شاخص تا رقم یک میلیون و ۷۸۴ هزار واحد نیز صعود کند، اما در ساعات پایانی این روند بی جان شد و شاخص کل بورس در رقم یک میلیون و ۷۸۲ هزار واحد ایستاد. بر این اساس نماگر اصلی بازار سهام ۱.۳۶۴ واحد رشد کرد.

شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با رشدی ۱.۹۳۰ واحدی رقم ۵۴۱ هزار و ۳۵ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۷۵۵ هزار معامله به ارزش ۸۰ هزار و ۱۶۶ میلیارد ریال انجام شد. همچنین روز جاری نمادهای سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

از سویی دیروز شاخص فرابورس تنها یک درصد افزایش داشت و رقم ۲۲ هزار و ۷۰۸ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۴۹۸ هزار معامله انجام شد که ۴۶۶ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال انجام شد و نمادهای بیمه پاسارگاد و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل صنایع گلدیران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با رشد ۵۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۵.۵ هزار میلیارد تومان رسید و حقیقی‌ها ۲۲ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تا به اینجا تراز منفی ۴۱۰ میلیارد تومانی در صندوق های درآمد ثابت ثبت کرده‌اند.

از سویی هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم فروشندگان بازار ضعیف‌تر می‌شوند، به طوری که امروز سرانه فروش حقیقی بازار حدود ۱۲.۵ میلیون تومان بود و همین باعث می‌شود به محض ایجاد تقاضا روی سهمی آن سهم به سمت مثبت ها برود و حتی صف خرید شود.

چراکه فروشندگان اصلی بازار از قبل فروش‌های خود را برای تامین نقدینگی جهت مصارف مورد نیاز انجام دادند و حتی این خروج پول حقیقی از صندوق های درآمد ثابت هم به نظر در راستای تامین نقدینگی است. به بیان دیگر با رسیدن به روزهای پایانی سال و کاهش قدرت فروشندگان از یک سو و شروع خریدهای جدید با هدف سال بعد از سوی دیگر روزهای پایانی سال، بازار سهام، معاملات بدی را شاهد نباشد.

کد خبر: 58511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =