بازدهی دو برابری «شستا» نسبت به شاخص کل بورس

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند خنثی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۰۱۸ درصد افزایش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۸۲۰ هزارو ۹۷۸ واحدی در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۸۱۷ هزارو ۶۱۱ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد افزایش روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۳۱۳.۲۱۷ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته به ۳۷۹.۱۱۲ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع ۵ روز معاملاتی هفته گذشته ۱.۰۸۰میلیارد تومان از بورس خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و بازدهی آن بیش از دو درصد بود، که با توجه به بازدهی زیر نمی درصد شاخص کل، می توان گفت، بازدهی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته دو برابر شاخص کل بوده است. از سویی در جریان معاملات هفته‌ای‌گذشته مجموع ارزش معاملات نماد شستا از ۵۲۵ هزار میلیارد تومان در هفته پیشین به بیش ۶۶۵ میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت، افزایش یافت.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۲ درصد
صبا ۴ درصد
تاصیکو ۳ درصد
سیتا -۰.۵ درصد
تاپیکو -۰.۵ درصد
تیپیکو -۰.۵ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های ختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از:

داروسازی فارابی (دفارا)، لعابیران (شلعاب)، صنایع‌کاغذسازی‌کاوه‌ (چکاوه)، سیمان صوفیان (سصوفی)،پارس دارو( دپارس)، گروه صنعتی بارز (پکرمان)، سیمان سپاهان (سپاها)، سیمان ساوه (ساوه)، تولید ژلاتین کپسول ایران (دکپسول) و کشتیرانی حزر (حخزر).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
دفارا ۱۵ درصد
شلعاب ۱۲ درصد
چکاوه ۱۰ درصد
سصوفی ۱۰ درصد
دپارس ۹ درصد
پکرمان ۸ درصد
سپاها ۷ درصد
ساوه ۷ درصد
دکپسول ۶ درصد
حخزر ۶ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

به اعتقاد کارشناسان بازار سهام، صندوق‌های بخشی، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که عمده منابع آن در صنعتی خاص سرمایه‌گذاری می‌شود. از سویی اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال‌های گذشته، از تنوع بیشتری برخوردارند، به نحوی که در این رابطه می‌توان به صندوق‌های پرریسک و کم ریسک همچون اهرمی و درآمد ثابت اشاره کرد.

همچنین صندوق‌های بخشی در زمره صندوق‌هایی با ریسک متوسط بشمار می‌روند و سهامداران به منظور سرمایه‌گذاری روی یک صنعت خاص، می‌توانند از طریق این صندوق‌ها اقدام کنند و از آنجایی که صندوق‌های بخشی، عموما صنایع بزرگ را در بر می‌گیرند، همین بحث می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش و بازدهی صنایع را افزایش دهد.

این درحالیست که صندوق‌های بخشی به سبب مزایای بالا همچون بهره‌گیری از کارشناسان متخصص می‌تواند افزون بر حرفه‌ای‌تر شدن بازارسرمایه، موجب عمق بخشیدن به معاملات نیز شود و سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند بجای معاملات هیجانی،سرمایه خود را به واسطه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از ریسک‌های موجود در بازارسرمایه مصون سازند.

این امیدواری نیز وجود دارد که متولیان بازار سرمایه، هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را نسبت به راه‌اندازی صندوق‌های بخشی در صنایع دیگر انجام دهند، زیرا این موضوع به مرور می‌تواند موجب انسجام بازارسهام و تامین مالی صنایع شود.

در مورد وضعیت آتی بازار سهام نیز با توجه به اینکه در هفته آینده تنها در دو روز شنبه و یکشنبه معاملات انجام می شود، به نظر می رسد که داد وستدها از رمق چندانی برخوردار نباشد، حال در هفته بعدش نیز به دلیل ادامه تعطیلات نوروزی می توان گفت، نباید انتظار خاصی از بازار سهام داشت و با توجه به اینکه دلار نیز در این چند روز ثبات داشته، به نظر نمی رسد که بورس نوسان چندانی را حداقل در هفته جاری تجربه کند، حال باید دید در معاملات بورس چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

کد خبر: 58546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =