کاهش ۲۲ درصدی ورودی سدهای آذربایجان شرقی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش ۲۲ درصدی ورودی سدهای استان، گفت: بیشترین کاهش‌ ذخایر سدها مربوط به سد نهند است که ۱۵ درصد آب شرب تبریز را تامین می‌کند. حجم این سد امروز ۳.۵ میلیون مترمکعب است در حالی که حجم آن در مدت مشابه سال گذشته ۱۷ میلیون مترمکعب بود.

آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، مجتبی جلیل‌زاده چهارشنبه ۲۴ اسفندماه در نشست خبری، در تشریح وضعیت آبی استان، اضافه کرد: امسال منطقه شمالغرب کشور نسبت به سایر مناطق کشور، با کاهش قابل توجهی مواجه بوده و حتی در منطقه ارسباران نیز برف نباریده است.

وی افزود: در سال آبی جاری مقدار ۹۵ میلی متر بارندگی در استان داشتیم که نسبت به بارش‌های بلندمدت ۴۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش داشته است.

جلیل‌زاده با بیان این‌که بیشتری کاهش بارش‌های استان مربوط به اهر با ۶۶ درصد کاهش نسبت به بلندمدت است، ادامه داد: عامل دیگری که باعث تشدید وضعیت آبی استان شده افزایش دما است. دمای استان از ابتدای سالجاری تا به امروز ۰.۷ درجه نسبت به بلندمدت افزایش یافته است که باعث افزایش ۱۸ درصدی تبخیر شده است.

جلیل زاده با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در حوضه ارس به میزان ۵۴.۶ درصدی، اظهار کرد: آذربایجان شرقی در سال ۹۸ تنها استان کشور بود که توانست وضعیت آب زیرزمینی را به وضعیت پایدار برساند. به طوری که ۵۰ میلیون مترمکعب کسری آب سالانه استان در این سال به ۳۵ میلیون مترمکعب رسید اما بنا به تغییر وضعیت اقلیم و بارش‌ها، ورودی سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یافته است.

وی با اشاره به بسته شدن کانال‌های آبیاری در حوضه دریاچه ارومیه برای هدایت آب‌ها به دریاچه، افزود: کسری منابع آبی در سال آبی گذشته به خاطر کاهش تغذیه‌ها به ۸۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان این‌که رواناب برخی رودخانه‌ها از جمله آجی چای ۸۰ الی ۱۰۰ درصد کاهش داشته است، گفت: رواناب‌های استان ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته و ۶۹ درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است.

کد خبر: 58585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =