می‌کوشیم پشتیبان کارآفرینان و پشتوانه‌ای مطمئن برای بیمه‌شدگان و بازنشستگان باشیم

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پیام نوروزی، ضمن تبریک فرارسیدن عید نوروز و بهار طبیعت و تقارن آن با بهار قرآن، تأکید کرد، به پشتوانه عزم و اراده و تعهد مدیران و کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی و حمایت دولت مردمی سیزدهم و مجلس انقلابی، تلاش می‌کنیم با استمرار تحول در مسیر توسعه خدمات، همچون سال پیش و در مسیر توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور عزیزمان، پشتیبان کارفرمایان و کارآفرینان محترم و پشتوانه‌ای مطمئن برای کارگران سختکوش کشور و بازنشستگان فرهیخته باشیم.

متن کامل پیام نوروزی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ

یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ

یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ

حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

آغاز سال 1402 هجری شمسی و فرارسیدن عید نوروز و بهار طبیعت و تقارن آن با بهار قرآن یعنی ماه مبارک رمضان را به بازنشستگان، کارگران، کارفرمایان و همچنین همکاران عزیز سازمان تامین‌اجتماعی در همه بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی و شرکت‌های تابعه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از درگاه الهی سالی سرشار از سلامتی، موفقیت و بهروزی را برای ملت ایران مسئلت دارم.

خرسندم که سال 1401 را در حالی پشت سر گذاشتیم که در سازمان تأمین‌اجتماعی به‌رغم همه دشواری‌ها و مشکلات موجود از جمله ناترازی منابع و مصارف و کسری نقدینگی، با حمایت دولت مردمی سیزدهم به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور محترم و نیز پیگیری‌های وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین همدلی و مساعدت نمایندگان محترم مجلس انقلابی، قوه محترم قضاییه و همه دستگاه‌های اجرایی و نیز تلاش شبانه‌روزی و خالصانه همکاران گرانقدرم، شاهد توفیقات و دستاوردهای ارزشمندی بودیم.

سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگترین دستگاه بیمه‌گر اجتماعی کشور با بیش از 53 درصد جامعه، ارتباط مستقیم و با همه آحاد جامعه ارتباط غیرمستقیم دارد و خدمات و فعالیت‌های این سازمان، در حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش جدی دارد. به‌رغم دستاوردهای ارزشمندی که در حوزه اجتماعی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بوده‌ایم که از آن جمله می‌توان به پوشش 73 درصدی بیمه‌های اجتماعی و پوشش 100 درصدی بیمه‌های درمانی اشاره کرد، با توجه به تنوع خدمات و پیچیدگی مسائل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنان چالش‌هایی در این عرصه وجود دارد که اقتضای آن تمرکز راهبردی روی مسائل اساسی سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره جدید مدیریتی این سازمان به‌منظور حل این چالش‌ها بود. بر مبنای این ضرورت، اولویت‌های راهبردی را از ابتدای دوره مدیریت جدید با تمرکز بر اسناد بالادستی و تجربیات سنوات گذشته تعیین کردیم تا بتوانیم با تجهیز منابع و هم‌افزایی افکار و منابع انسانی حول این راهبردهای اساسی، بر مسائل غلبه کنیم. از این جهت، از دریچه سه مفهوم «عدالت، تحول و اعتماد» به هشت اولویت راهبردی رسیدیم و این هشت راهبرد را در زمره اولویت‌های اساسی خود قرار دادیم.

همچنین در نخستین روزهای سال 1401، سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که یک نقطه‌عطف تاریخی و از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اتفاقات حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی بود. پس از گذشت بیش از 4 دهه از عمر جمهوری اسلامی و در ابتدای گام دوم انقلاب اسلامی، این سیاست‌ها با در نظر داشتن دستاوردهای سالیان گذشته و با شناسایی دقیق ریشه‌های مشکلات و کاستی‌های حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی، در واقع پاسخ به شرایط و کژکارکردی های این حوزه و مسائل محیط پیرامونی آن است که طیف گسترده‌ای از حوزه‌های بهداشت، درمان، معیشت، مسکن و... را در بر می‌گیرد.

در اجرای اولویت‌های راهبردی هشتگانه سازمان تأمین‌اجتماعی، اقدامات خوبی در سال 1401 انجام شد. یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در سال 1401، تسویه بدهی 88 هزار میلیارد تومانی با نظام بانکی کشور بود که این اتفاق بزرگ، به واسطه تأدیه بدهی 90 هزار میلیارد تومانی دولت مردمی سیزدهم به سازمان در سال 1400 رقم خورد. البته میزان تأدیه بدهی دولت سیزدهم به سازمان تأمین‌اجتماعی تا امروز به رقم بی‌سابقه حدود 170 هزار میلیارد تومان رسیده است که ادامه این رویکرد می‌تواند در رفع بخشی از چالش‌های و تثبیت منابع سازمان تاثیر جدی داشته باشد.

در دوره جدید مدیریتی همچنین توسعه خدمات را یکی از اولویت‌های اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دادیم و در همین راستا در این دوره، منابع خوبی برای اجرای پروژه‌های عمرانی به‌ویژه پروژه‌های درمانی در مناطق کمتر برخوردار اختصاص داده شد و در سال 1401 با رشد 114 درصدی نسبت به سال پیش، 9500 میلیارد تومان برای تکمیل و توسعه پروژه‌های عمرانی در بخش بیمه‌ای و درمانی در نظر گرفته شد که در آخرین مورد و در اسفند ماه امسال، شاهد بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی همزمان 78 پروژه عمرانی در 23 استان کشور با حضور مقامات و مسئولان کشوری و استانی بودیم.

پس از آغاز به کار دولت مردمی سیزدهم، در بخش توسعه خدمات درمانی نیز اتفاقات خوبی در سازمان تأمین‌اجتماعی رقم خورد. از آن جمله بیماری‌های صعب‌العلاج و خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفت و پرداخت فرانشیز در مراکز غیرملکی سازمان برای افراد بالای ۶۵ سال تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی به صفر رسید. همچنین امروز ۱۸۰ کلینیک تخصصی دیابت و فشار خون در سازمان تأمین‌اجتماعی داریم که تا قبل از این دولت تعداد آنها تنها ۵ مرکز بود. در حوزه بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان نیز توسعه ۸۰ درصدی خدمات را شاهد بودیم و در پرداخت سهم حق بیمه سازمان تامین‌اجتماعی هم رشد بی سابقه ۱۲۰ درصدی را تجربه کردیم.

برای تسهیل‌گری در ارائه خدمات، طرح هوشمندسازی به‌عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی سازمان در دوره جدید مورد توجه قرار گرفته است. در این مسیر، تعداد خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی از 30 خدمت در ابتدای دوره مدیریتی جدید به 42 خدمت غیرحضوری افزایش یافته است. همچنین طرح نسخه الکترونیک در این دوره توسعه یافت و پایداری آن نیز به بیش از 95 درصد رسید و در پایان سال 1401 به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در نقطه پایداری کامل قرار گرفته است. چندین پروژه بزرگ و جدی نیز به عنوام گام‌های اصلی هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی تعریف شده و در حال پیگیری است و درصدد هستیم تا حد امکان، مداخلات انسانی را در ارائه خدمات و حتی محاسبات فنی بیمه‌ای کاهش دهیم تا زمینه‌های بروز اختلافات احتمالی با ذی‌نفعان حذف شود.

همچنین با توجه به تاکید بر «حفظ و ارتقای ارزش ذخایر سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی به عنوان اموال متعلّق حق مردم» در بند 3 سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و همچنین ارتقای بهره‌وری شرکت‌های تابعه سازمان، از مواردی است که در دستور کار قرار گرفت. در بررسی‌های اولیه، افزایش همزمان سود و تولید را در اولویت قرار دادیم که به موجب آن فروش تجمیعی شرکت‌های ما 120 درصد و سود تلفیقی نیز 45 درصد افزایش داشته است. در حوزه سرمایه‌گذاری 90 پروژه توسعه و ایجاد تعریف شده است که در همین دوره کوتاه حدود 21 پروژه اجرا شده است. همچنین با توجه به رویکرد تحولی اتخاذ شده در مجموعه‌های اقتصادی سازمان همچون شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا)، بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بلندمدت 4 ساله در عرصه سرمایه‌گذاری در سازمان تأمین‌اجتماعی برنامه‌ریزی شده است.

خوشبختانه در روزهای پایانی سال 1401 با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و پس از ابلاغ موافقت مقام معظم رهبری در این خصوص، بی‌سابقه‌ترین افزایش سرمایه در تاریخ نظام بانکی کشور در بانک رفاه کارگران هم اتفاق افتاد و سرمایه این بانک از حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان به 66 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که انتظار می‌رود این اقدام مهم، منجر به بهبود شرایط کفایت سرمایه و تقویت بانک برای پاسخگویی هرچه بهتر به نیازهای سازمان تأمین‌اجتماعی در مسیر ایفای تعهداتش به جامعه ذی‌نفعان معزز خود شود.

روند ارائه و توسعه خدمات در حوزه‌های مختلف بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی در سال 1402 با توجه به سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری و اولویت‌های هشتگانه راهبردی تعیین شده در ابتدای دوره جدید مدیریتی، استمرار می‌یابد و ان‌شاءلله بهبود خواهد یافت و امیدواریم با توجه به گستردگی، پیچیدگی و تنوع فعالیت‌های این سازمان، همان‌طور که در سال 1401 با عنایت خداوند متعال و همت و همراهی خانواده بزرگ بازنشستگان، کارگران، کارفرمایان و کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی توانستیم به تعهدات خود عمل کنیم، در سال 1402 نیز با اخذ یک رویکرد تحولی خدمات حوزه‌های مختلف این سازمان را بهبود ببخشیم و همچون سال پیش، در مسیر توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور عزیزمان، پشتیبان کارفرمایان و کارآفرینان محترم و پشتوانه‌ای برای کارگران سختکوش کشور و بازنشستگان فرهیخته باشیم.

در این فرصت، اینجانب مجدداً تقارن ایام نوروز با ایام پرفیض و برکت رمضان‌المبارک را به فال نیک گرفته و به‌واسطه عظمت این ماه شریف از درگاه خداوند متعال برای همه ملت ایران خصوصاً بازنشستگان عزیز، کارگران زحمتکش، کارفرمایان محترم و کارکنان شریف سازمان بزرگ تأمین‌اجتماعی در حوزه‌های مختلف درمان، بیمه‌ای، شرکت‌های وابسته و بانک رفاه کارگران؛ سلامتی، سعادت، عزت، سربلندی و شادکامی مسئلت می‌نمایم و امیدوارم با عنایت اهل‌بیت علیهم‌السلام و به پشتوانه عزم و اراده و تعهد همکاران ارجمند سازمان تأمین‌اجتماعی بتوانیم وظایف خود در قبال بیش از 45 میلیون نفر جامعه تحت پوشش این سازمان را به بهترین نحو انجام دهیم.

کد خبر: 58688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =