از افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید تا کمک به معیشت و رفاه بازنشستگان 

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر در سال ۱۴۰۱ دستخوش تغییرات موثری از نظر جذب تعداد بیمه‌شدگان جدید، افزایش حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان با رقم ۵۷.۴ درصد برای حداقل‌بگیران و ۳۸ درصد برای سایر سطوح، رشد سقف تسهیلات افراد بازنشسته به ۱۲ میلیون تومان و بازپرداخت بدهی انباشته ۸۸ هزار میلیارد تومانی به نظام بانکی بود.

به گزارش آتیه آنلاین، فراهم شدن زمینه بیمه کارگران ساختمانی، کاهش ۱۷ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری، پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت ۱۷۷ هزار تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان، رشد ۱۲۰ درصدی در مبلغ مورد تعهد در هزینه بیمه تکمیلی مستمری‌بگیران، توسعه خدمات الکترونیکی و پنجره ملی اطلاعات و افزایش بسترهای ارائه خدمات غیرحضوری در اپلیکیشن تأمین من از دیگر دستاوردهای یکساله تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.


افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق حداقل‌بگیران و ۳۸ درصدی سایر سطوح

یکی از مهمترین اقدامات و برنامه‌های اجرایی تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان طبق مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی بود زیرا با استفاده از این ماده‌های قانونی کمک جدی به معیشت و رفاه این گروه هدف شد.

براساس این برنامه‌ریزی و تصمیم سازمان تأمین اجتماعی افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق حداقل‌بگیران و ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان برای بازنشستگان سایر سطوح محقق شد و به نوعی رشد نسبتا مناسبی در میزان حقوق دریافتی این جامعه هدف سازمان را شاهد بودیم.

رشد بیمه‌شدگان جدید در سال گذشته

از آنجا که بخش عمده‌ای در حدود ۸۶ درصد از منابع سازمان از طریق وصول حق بیمه افراد بیمه‌شده و کارگاه‌های فعال تأمین می‌شود، جذب حدود یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم تأمین اجتماعی در سال گذشته بوده است.

طبق داده‌های آماری تأمین اجتماعی، افزایش تعداد بیمه‌شدگان در سال۱۴۰۱ بیانگر رونق اشتغال و اهتمام دولت در راستای ایجاد اشتغال پایدار و کمک به تأمین منابع درآمدی این سازمان است تا از این طریق تراز مثبتی در بخش منابع و مصارف این سازمان بیمه‌ای ایجاد شود.

تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم تحولات گسترده‌ای در بخش بیمه فراگیر خانواده ایرانی به ویژه بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان را شاهد بود به نحوی که در ۲ سال گذشته بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در جذب بیمه‌شدگان جدید رشد داشته است.

رشد ۱۰ درصدی جذب افراد در بیمه فراگیر خانواده ایرانی

غلامحسین ستوده‌خو معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفته است: در موضوع بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویی با توجه به برنامه‌های اجرایی بیش از ۱۰ درصد از پیش‌بینی‌های انجام شده، رشد داشتیم.

او ادامه داد: در سال گذشته درباره مستمری‌بگیران و بازنشستگان علاوه بر پرداخت حقوق و عیدی موضوع بیمه تکمیلی این افراد به صورت جدی پیگیری شد و در نهایت بیش از پنج هزار میلیارد تومان برای این موضوع از سوی سازمان تقبل شد.

ستوده‌خو افزود: بازنشستگان به عنوان هدف اصلی سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شوند که به همین منظور باید مسئله معیشت آنان محور برنامه‌های اصلی این سازمان باشد.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: توسعه بیمه‌های اجتماعی، تحقق و پوشش بیمه فراگیر خانواده ایرانی، توسعه خدمات و مراکز درمانی، افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در حوزه استفاده بهینه از دارایی‌ها در سال ۱۴۰۲ موضوعات مورد تاکید به شمار می‌رود.

افزودن ۴۷۷ هزار بیمه شده در بخش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در سال گذشته ۸۳۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، چهار گروه در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری، دانشجویی و زنان خانه‌دار از خدمات بیمه‌ای این سازمان بهره‌مند شدند.

در بخش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و با اجرای این طرح بیمه‌ای، حدود ۴۷۷ هزار نفر از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار شدند.

تعداد دانشجویان بهره‌مند از خدمات طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی ۳۳ هزار نفر، بخش بیمه زنان خانه‌دار ۱۶۵ هزار نفر و در بیمه اختیاری ۱۵۷ هزار نفر با اجرای طرح بیمه‌ فراگیر، از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی سازمان استفاده کردند.

بازپرداخت بدهی انباشته ۸۸ هزار میلیارد تومانی به نظام بانکی

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های بیمه‌ای با ۴۵ میلیون بیمه شده تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت تعیین شده‌ای دارد که برای اجرای این تعهدات نیازمند تأمین منابع قابل توجهی است که تاکنون در این زمینه نیز برنامه‌ریزی دقیقی داشته است.

اما در طول سال‌های گذشته و پیش از فعالیت دولت سیزدهم در راستای ایفای تعهدات، تأمین اجتماعی بهنظام بانکی بدهکار بود که در این دوره مدیریتی بازپرداخت بدهی انباشته ۸۸ هزار میلیارد تومانی به نظام بانکی با همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شد.

البته بخشی از طلب تأمین اجتماعی از دولت با رقم بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته دریافت شد که همین موضوع باعث انجام بزرگترین تسویه نظام بانکی کشور در سال گذشته شد.

تحقق بیمه کارگران ساختمانی

تصویب و ابلاغ مصوبه قانونی اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی و تأمین منابع مطمئن و پایدار، امکان ارائه خدمات بیمه‌ای به این جامعه کارگری فراهم شد.

تأمین‌اجتماعی طی سال‌های اخیر همواره و از طریق مجاری قانونی پیگیر اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی بود و با همکاری مجلس و حمایت دولت، قانون جدید پس از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد.

به همین منظور متن پیشنهادی آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور در تأمین‌اجتماعی برای ارائه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شد. طبق بند «ط» قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی، آئین‌نامه اجرایی این قانون باید تا حداکثر سه ماه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی تهیه شده و به تصویب هیأت‌وزیران برسد.

اکنون بیش از ۷۵۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار دارند وحدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر نیز در نوبت دریافت ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی از این سازمان هستند.

با توجه به تصویب قانون مذکور در ۵ بهمن ۱۴۰۱ توسط مجلس، تأمین‌اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر ایجاد یا توسعه، احداث و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و دریافت سهم کارفرمایی مربوط از محل مساحت (متراژ) ساخت‌وساز، این کارگران را بیمه کند.


کاهش ۱۷ درصدی بیمه بیکاری

یکی از اتفاقات خود در سال گذشته در عرصه تحولات تأمین اجتماعی کاهش میزان مقرری بیمه بیکاری بود به نحوی که این نوع بیمه بین ۱۷ تا ۱۸ درصد کاهش داشت.

براساس آمار و اطلاعات معاونت بیمه‌ای تأمین احتماعی، تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال گذشته به بیش از ۱۷۰ هزار و ۶۴۵ نفر رسید این در حالی است که شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۶ هزار و ۴۲۲ نفر بوده که ۱۳۷ هزار و ۹۴۱ نفر از آنان را مردان و ۸۳ هزار و ۲۸۸ نفر را زنان تشکیل می‌دادند.

مقایسه آماری میان سال گذشته و سال ۱۴۰۱ نشان دهنده کاهش آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سازمان تأمین اجتماعی است.

پرداخت کمک هزینه ازدواج به بیش از ۵۳ هزار و ۹۸۵ بیمه‌شده واجد شرایط

تأمین‌اجتماعی سال گذشته به ۵۳ هزار و ۹۸۵ نفر تحت عنوان بیمه‌شدگان واجد شرایط، کمک هزینه ازدواج پرداخت کرد که سازمان برای پرداخت این کمک هزینه مبلغ ۲۵۴ میلیارد تومان به این افراد دارای شرایط هزینه کرد.

سازمان براساس شرایط افراد بیمه‌شده موضوع پرداخت کمک هزینه ازدواج را از برنامه‌های اصلی خود برای بیمه‌شدگان واجد شرایط در هر سال در دستور کار دارد.


ارائه ۱۷۷ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان

پرداخت ۱۷۷ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۲۰ میلیون ریال به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان در سال گذشته یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی تأمین اجتماعی بود.

از آنجا که فراهم کردن شرایط مناسب معیشتی و بهبود وضعیت مالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران از سیاست‌ها و اهداف سازمانی محسوب می‌شود این اقدام برای کمک به شرایط اقتصادی این گروه مدنظر تأمین اجتماعی انجام شد.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال گذشته قرار بود تعداد تسهیلات پرداختی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی به ۴۰۰ هزار فقره افزایش یابد که از این طریق با بهره‌مندی از سامانه هوشمند تسهیلات، زمینه ثبت‌نام مستقیم بازنشستگان و مستمری‌بگیران صورت گرفت.

۱۲۰ درصد رشد در بیمه تکمیلی بازنشستگان

رشد ۱۲۰ درصدی در مبلغ مورد تعهد در هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان یکی دیگر از اقدامات مهم تأمین اجتماعی در سال گذشته بود به نوعی که عدد ۴۵ هزار و ۵۰۰ هزار تومان سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان به ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

در زمان فعالیت دولت سیزدهم سهم تأمین‌اجتماعی در حق بیمه تکمیلی بازنشستگان ۲۳ هزار تومان بود که در سازمان در ۲ مرحله این سهم را به ۴۵ هزار تومان و در نهایت به ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد.

اجرای طرح کرامت رضوی

اعزام بازنشستگان به سفر مشهد مقدس و زیارت امام هشتم (ع) یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی تأمین اجتماعی در سال گذشته بود که در پایان سال بیش از ۳۰ هزار نفر از جامعه هدف بازنشستگان و مستمری‌بگیران به این سفر معنوی و زیارتی اعزام شدند.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است بازنشستگان استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نیز برای انجام این سفر معنوی و زیارتی به ۲ استان قم و فارس جهت زیارت حضرت معصومه (س) و شاهچراغ (ع) مشرف شوند.

توسعه خدمات الکترونیکی به ذینفعان
تأمین اجتماعی در راستای افزایش خدمات غیرحضوری به ذینفعان در سال گذشته طرح موفق توسعه خدمات الکترونیکی را برنامه‌ریزی کرد و حتی به عنوان نخستین نهاد متصل به پنجره ملی اطلاعات معرفی شد.

در راستای ارائه خدمات مطلوب غیرحضوری طرح ۳۰۷۰ در تأمین اجتماعی پایه‌گذاری شد تا از اینطریق با ارائه ۳۰ خدمت غیرحضوری از ۷۰ میلیون بار مراجعه جلوگیری شود که در نهایت با توسعه خدمات الکترونیکی و حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند، تعداد خدمات سازمان به ۴۲ مورد خدمت رسید.

با هدف توسعه و تسهیل ارائه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان، خدمات در برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تلفن همراه «تامین من» افزایش یافت.
این اپلیکیشن تنها برنامه کاربردی مورد تأیید سازمان تأمین‌اجتماعی برای ارائه خدمات غیرحضوری به مخاطبان است که از سوی این سازمان برای نصب روی تلفن‌های هوشمند طراحی شده و در دسترس قرار گرفته و بهره‌گیری از خدمات آن، کاملاً رایگان است.

تأمین اجتماعی اکنون ۵۰۰ شعبه بیمه‌ای و ۴۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی برای ارائه خدمت به ۵۳ درصد جمعیت تحت پوشش شامل بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان دارد.

کد خبر: 58884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =