رشد سهم تأمین‌اجتماعی از پرداخت حق‌بیمه تکمیلی بازنشستگان

بند پنجم سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی است خود شامل شش زیرمجموعه مجزاست. مقام معظم رهبری در این بند با اشاره به لزوم لایه‌بندی امور امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و سطح‌بندی خدمات، دولت‌ها را مکلف ساخته‌اند تا بر اساس وسع و استحقاق، رویکردی فعال در این زمینه داشته باشند. مواردی مانند انجام امور امدادی از محل پوشش بیمه‌ای، مشارکت‌های مردمی ‌و همچنین مساعدت دولت‌ها، رفع فقر و آسیب‌های اجتماعی از محل منابع دولتی، عمومی‌ و مردمی، اجرایی‌سازی امور بیمه پایه برای آحاد جامعه متناسب با وضع آنان و از محل حق‌بیمه سهم بیمه‌شدگان، کارفرمایان و البته نهاد دولت، یاری‌رسانی به حفظ قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه از طریق متناسب‌سازی مزد شاغلان، مستمری بازنشستگی و مقرری بیکاری و زدودن جلوه‌های آشکار فقر و آسیب اجتماعی از محلات کم‌برخوردار شهری و مناطق روستایی و عشایری. در این گزارش فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای اجرایی سازی بند ششم سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی را با تمرکز بر پوشش بیمه تکمیلی بررسی خواهیم کرد.

یکی از ارزشمندترین بخش‌های بند پنجم سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی مربوط به ایجاد شرایط بهره‌مندی عموم جامعه از بیمه‌های تکمیلی است که باید از محل مشارکت بیمه‌شدگان و کارفرمایان با مشوق‌های مالیاتی و پشتیبانی حقوقی دولت در فضای رقابتی اجرایی شود. این نکته مهمی است که می‌توان در کنار گسترش همگانی پوشش بیمه‌ای مردم در سراسر کشور به آسایش فکر آن‌ها در زمان رخ دادن بیماری‌ها کمک کرد.

توسعه پوشش بیمه تکمیلی

سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر کشور و به‌نوعی مهم‌ترین مخاطب سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، همواره تلاش کرده تا در کنار خدمات رایگان درمانی که ارائه می‌کند، فضای ذهنی شرکای اجتماعی خود را نیز به سمت آرامش پیش ببرد. توسعه پوشش بیمه تکمیلی بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰هزار نفر بازنشسته تأمین‌اجتماعی، یکی از اقدامات این سازمان در راستای خدمات گسترده به این بخش از جامعه تحت‌پوشش و عمل به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب محسوب می‌شود.

با توجه به ضرورت دریافت خدمات درمانی برای اقشار بازنشسته به‌واسطه سن آن‌ها، سازمان تأمین‌اجتماعی علاوه بر خدمات درمانی رایگان در مراکز ملکی و خرید خدمت از مراکز طرف قرارداد، حمایت درمانی بازنشستگان را از طریق بیمه تکمیلی دنبال می‌کند. تأمین‌اجتماعی هر سال از بازنشستگان و مستمری‌بگیران درخواست می‌کند با مراجعه به کانون‌های بازنشستگی نسبت به حذف یا اضافه‌شدن به پوشش بیمه تکمیلی اقدام کنند.

افزایش سقف تعهدات سازمان

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در اواسط آذرماه ۱۴۰۱ با اعلام اینکه نقش و مسئولیت سازمان در موضوع بیمه تکمیلی بازنشستگان، نقش مشورتی و حمایتی است و شرکت بیمه‌گر باید خدمات، خسارت و تعهدات را در موعد مقرر انجام دهد تا اثربخشی و در نهایت رضایتمندی بازنشستگان را در پی داشته باشد، از افزایش ۸۰درصدی سقف تعهدات در قرارداد جدید و افزایش ۱۲۰درصدی سهم سازمان تأمین‌اجتماعی در پرداخت حق‌بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران خبر داد.

میرهاشم موسوی این خبر را در دیدار با رئیس هیأت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی و نیز تعدادی از رؤسای کانون‌های بازنشستگان اعلام کرد و در این خصوص گفت‌: «به‌رغم محدودیت‌ها و مشکلات در تأمین منابع، امسال نیز مانند سال گذشته، ۵۰درصد حق‌بیمه تکمیلی بازنشستگان از سوی تأمین‌اجتماعی پرداخت خواهد شد. این سازمان با افزایش ایجاد شده در سقف تعهدات قرارداد خود به‌ازای هر فرد بازنشسته و مستمری‌بگیر، ماهانه ۱۰۲هزار و ۵۰۰تومان از مبلغ حق‌بیمه تکمیلی را پرداخت خواهد کرد. بیش از چهارمیلیون نفر تحت‌پوشش خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران خواهند بود. مبلغ مشارکت سازمان در پرداخت حق‌بیمه تکمیلی این قشر نسبت به سال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد افزایش یافته که این افزایش در نوع خود بی‌نظیر است.»

قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان از آذرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده و تا آذرماه سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. در این قرارداد، سقف پوشش خدمات درمانی از ۴۵میلیون تومان در سال گذشته به ۷۵میلیون تومان رسید که شامل اعمال جراحی مختلف، آزمایش‌ها، عینک و... نیز می‌شود. این در حالی است که خدمات پاراکلینیکی و تشخیصی، درمانی و سرپایی مانند انواع آنژیوگرافی و سیتی‌ آنژیوگرافی، انواع اسکن سه‌بعدی دندان، ماموگرافی، پزشکی هسته‌ای، نوار قلب، عضله و غیره در این بیمه به ۵ میلیون تومان رسید و هزینه‌های آزمایشگاهی و پاتولوژی یک میلیون و ۷۵۰هزار تومان، رفع عیوب انکساری چشم ۴ میلیون و ۵۰۰هزار تومان برای یک چشم و ۹میلیون تومان برای هر دو چشم در نظر گرفته شد.

پوشش هزینه‌های درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز مانند تومورهای بدخیم سرطانی، شیمی‌درمانی، تأمین هزینه داروهای اختصاصی درمان و داروهای جانبی، تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و غیره به ۲۵میلیون تومان از دیگر تغییرات بیمه تکمیلی بازنشستگان است. برای انتقال بیماران با آمبولانس در داخل شهر، یک میلیون تومان و برای انتقال بین‌شهری نیز دو میلیون تومان در نظر گرفته شد.

کد خبر: 58895

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =