بازدهی ۶ درصدی شستا در بازار سهام

 بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند صعودی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۶.۶ درصد افزایش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۱۷۹ هزارو ۹۲۲ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۳۲۵ هزارو ۴۳۷ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد افزایش روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۶۸۶.۰۶۲ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته به ۹۰۵.۲۵۱ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع ۵ روز معاملاتی هفته گذشته ۵.۶۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بورس وارد شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و بازدهی آن بیش از ۶ درصد بود، که با توجه به بازدهی شاخص بیش از ۶.۶ درصد بوده، می توان گفت، بازدهی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته برابر بازدهی شاخص کل بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۶ درصد
سیتا ۱۴درصد
تیپیکو ۸ درصد
تاصیکو ۶ درصد
صبا ۶ درصد
تاپیکو ۳ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های ختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از:

پارس الکتریک (لپارس)، کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی)، داروسازی کاسپین تامین (کاسپین)، سیمان سفید نی‌ریز(سنیر)، توریستی ورفاهی آبادگران ایران (آباد)، سیمان درود (سدور)، پارس‌ دارو (دپارس)، داروسازی‌ ابوریحان‌ (دابور)، داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام) و سیمان فارس نو (سفانو).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
لپارس ۲۷ درصد
حکشتی ۲۵ درصد
کاسپین ۲۱ درصد
سنیر ۲۱ درصد
آباد ۲۱ درصد
سدور ۲۱ درصد
دپارس ۱۹ درصد
دابور ۱۹ درصد
ددام ۱۸ درصد
سفانو ۱۸ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

کارشناسان بازار سهام معتقدند، بازار سرمایه به طور سنتی تا فصل مجامع که تیرماه است، رشد ملایمی را تجربه می‌کند،اما امسال شتاب رشد قیمت‌ها زیاد بوده و اگر قیمت ارز در بازار و قیمت‌های جهانی صعودی نباشند، در اواسط بهار اصلاح خواهیم داشت و به طور کلی تا آخر بهار قیمت‌ها از سطوح فعلی بالاتر می روند.

از سویی در مورد دلایل صعود یک ماه اخیر بازار سرمایه می‌توان گفت، با توجه به اتفاق سال گذشته در مورد نرخ ارز، سود شرکت‌ها افزایش یافت و فضای تورمی که در اقتصاد در سال قبل و در اکثر کالاها رخ داد، اکنون تاثیر خود را روی بازار سرمایه گذشته است، به عبارت دیگر شاهد تعدیل سهام با تورم هستیم.

این درحالیست که بازار سرمایه دچار حباب نیست، به معنی اینکه قیمت‌ها از ارزش سهام شرکت‌ها فاصله نگرفته‌اند. در این زمینه باید به این نکته توجه داشت که اگر موضوعاتی از جمله قیمت‌گذاری دستوری وجود نداشت قیمت سهام پتانسیل رشد داشت. همچنین با توجه به ریسک‌هایی که در کشور وجود دارند بازار سهام در سال گذشته نسبت به سایر دارایی‌ها رشد کمتری را تجربه کرد و اکنون درحال جبران است. البته هر رشدی اصلاحی هم دارد که به نظر می‌رسد این اصلاح طی یک هفته یا دو هفته آینده رخ دهد که باید توجه داشت اصلاح به معنی ریزش نیست.

البته ذکر این نکته ضروری است،اتفاقی که سال ۱۳۹۹ برای بازار سهام رخ داد تکرار نمی‌شود، در این رابطه باید اشاره داشت که نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نسبت به سال ۹۹ بیشتر شده است که همین موضوع باعث می‌شود بازار دچار هیجان شدید نشود. از سوی دیگر نرخ بهره مخصوصا نرخ بهره بین بانکی نسبت به سال ۱۳۹۹ در سطوح بالاتری قرار دارد.

کد خبر: 59322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =