فرزندخواندگی ۲۳ کودک زیر پوشش بهزیستی خراسان شمالی

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۲۳ کودک و نوجوان دختر و پسر زیر پوشش این سازمان حمایتی در سال گذشته فرزند خوانده شدند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، محسن توحیدی مقدم با بیان این مطلب گفت: ۱۴ مرکز نگهداری کودک و نوجوان بی‌سرپرست و بدسرپرست در این استان وجود دارد که ۲۲۰ کودک و نوجوان را زیر پوشش دارند. از مجموع این مراکز یک مرکز شیرخوارگاه دولتی با ظرفیت ۱۸ کودک و ۱۳ مرکز نیز با مشارکت مردم و خیران توسط موسسه‌های خیریه مدیریت و اداره می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی بیان کرد: کودکان به تفکیک سنی سه تا هفت، هفت تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سال در این مراکز نگهداری می‌شوند که هزینه تمامی این مراکز توسط موسسه‌ها و خیران تامین خواهد شد و از سازمان بهزیستی نیز یارانه دریافت می‌کنند.

وی افزود: بیشترین تقاضای سرپرستی کودک از بهزیستی، کودکان زیر دو سال هستند اما افرادی نیز شرایط پذیرش این گروه سنی را ندارند که سایر کودکان بالای دو سال را به سرپرستی خواهند گرفت.

نگهداری ۸۸۰ کودک توسط اقوام

وی گفت: علاوه بر کودکانی که در مراکز شبه خانواده هستند ۸۸۰ کودک بی‌سرپرست نیز در نزد اقوام درجه یک از جمله پدربزرگ، مادربزرگ، عمو، دایی خانه و عمه نگهداری می‌شوند که این خانواده‌ها نیز یارانه دریافت خواهند کرد.

توحیدی مقدم ادامه داد: از خانواده‌ها می‌خواهیم که کودکان اقوام بی‌سرپرست و بدسرست را به سرپرستی بپذیرند تا این کودکان نیز طعم کانون گرم خانواده را بچشند و از حمایت آنان برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: ۱۲ خانواده در سطح این استان از ۱۲ کودک دارای معلول بی‌سرپرست نگهداری می‌کنند و تمام هزینه‌های درمان، توانبخشی و سایر موارد را نیز پذیرفته‌اند.

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هزینه‌های نگهداری کودکان در مراکز از عهده موسسه‌ها بر نمی‌آید چرا که علاوه بر صرف هزینه‌های خوراک، پوشاک، درمان، آموزش و سایر موارد باید حقوق نیروی انسانی را از جمله مددکار، روان شناس، خدمات و سایر را نیز تامین کنند.

وی بیان کرد: مبلغ یارانه فرزندان مراکز شبه‌خانواده ماهانه با توجه به سن بین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و مبلغ یارانه کودکانی که اقوام آنان را به سرپرستی می‌گیرند نیز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

دریافت خدمات فرزندپذیری از طریق سامانه فرزندخواندگی

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه تمامی کودکان و نوجوانانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند شرایط واگذاری برای فرزندخواندگی به خانواده‌ها را ندارند گفت: برخی از سرپرستان این کودکان و نوجوانان در زندان به سر می‌برند و یا معتاد هستند که بعد از دوره‌ای فرزندشان را تحویل می‌گیرند.

وی ادامه داد: مراجعان برای دریافت خدمات فرزندپذیری می‌توانند از طریق سامانه فرزندخواندگی اقدام کنند و تمامی مدارک مورد نیاز را در آن بارگذاری کنند.

توحیدی مقدم افزود: وظیفه اصلی سازمان بهزیستی تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین والدین از بین متقاضیان سرپرستی و تامین حداکثر منافع عالیه برای کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست است که این سازمان بر اساس مدارک شناسایی، تحصیلی، شغلی و مالی، پاسخ استعلام سازمان‌های مربوطه راجع به صلاحیت متقاضیان اظهار نظر می‌کند.

وی بیان کرد: بعد از اینکه فرزند به خانواده‌ای سپرده می‌شود در مرحله اول به صورت آزمایشی به مدت شش ماه به خانواده سپرده می‌شود که در این مدت خانواده و کودک از مشاوره‌ها برخوردار خواهند شد و همچنین مددکاران از محل زندکی کودک در این مدت بازدید می‌کنند که در نهایت در صورت رعایت تمامی قوانین و شرایط لازم، فرزند به صورت دائم به خانواده داده می‌شود.

۱۱۷ هزار و ۴۱ نفر از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی زیر پوشش این نهاد قرار دارند که از مجموع این تعداد ۲۵ هزار نفر معلول هستند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال‌شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت استان در روستاها سکونت دارند.

کد خبر: 59852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =