صرفه اقتصادی کالاهای ایرانی برای کشورهای همجوار

مدیرعامل شرکت عرشیا الکترونیک کژال، با اشاره به اهمیت ورود کالاهای ایرانی در چرخه تجارت دنیا و به ویژه کشورهای همسایه، گفت: با اطمینان می‌گویم که خرید کالاهای ایرانی به لحاظ قیمت، حمل‌ونقل، کیفیت و دسترسی برای کشورهای منطقه به‌صرفه‌تر است.

مجتبی قاضی‌خانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو) که در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، افزود: دولت‌ها با تمام قدرت پشتیبان صادرات خود هستند؛ زیرا تنها درآمد ارزی کشورها از طریق صادرات حاصل می‌شود. در کشور ما طی سالیان متمادی درآمدهای ارزی وابسته به نفت بوده است و بیشترین برنامه‌های صادراتی نیز براین اساس طراحی می‌شد.

وی درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه اکسپو، ادامه داد: این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا تولید کننده‌های داخلی با عرضه محصولات و تولیدات خود وارد بازارهای جهانی شوند و امکان ایجاد رقابت با سایر کشورها را به دست آورند. این توسعه تجاری به ویژه در شرایط تحریم‌های اقتصادی می‌تواند حائز اهمیت باشد.

مدیرعامل شرکت عرشیا الکترونیک کژال، در بیان محصولات شرکت متبوع خود، افزود: در زمینه تولید لوازم خانگی مانند جاروبرقی، یخچال و ماشین لباسشویی فعالیت داریم. کالاهای ما ۱۰۰ درصد ایرانی است و از نظر مواد اولیه به‌جز قطعه موتور باقی قطعات، تولید داخل است و حتی بورد الکترونیک محصولات نیز در داخل تولید می‌شود. باید اشاره کنم که بیش از ۹۰ درصد کارخانه‌های دنیا قطعه موتور تولیدات خود را از نوع وارداتی استفاده می‌کنند و این مسئله فراگیر است.

قاضی‌خانی گفت: در این شرکت ۱۱۰ نیروی انسانی فعالیت می‌کنند و بیشترین صادرات ما به کشورهای همجوار انجام می‌شود. امروز با اطمینان می‌گویم که خرید کالاهای ما حتی از نوع چینی به لحاظ قیمت، حمل‌ونقل، کیفیت و دسترسی برای کشورهای منطقه به‌صرفه‌تر است.

او با بیان اینکه حتی کالاهای تولید ما قابل رقابت با نوع اروپایی است، ادامه داد: کیفیت محصولات تولید داخلی ما به نحوی است که برای مصرف کننده‌های داخلی ضمانت ۱۰ روزه عودت محصول و دریافت وجه آن بدون قید و شرط گذاشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت عرشیا الکترونیک کژال، ادامه داد: با توجه به قیمت و کیفیت مناسب، محصولات ما با استقبال ارگان‌ها و خیریه‌ها نیز در سطح کشور مواجه می‌شود و سال گذشته کمیته امداد حدود ۸۰ هزار جهیزیه در سراسر کشور به نوعروسان هدیه داد و ما نیز یکی از تامین کننده‌های این کالاها بودیم.

قاضی‌خانی با اشاره به میزان استقبال از لوازم خانگی ایرانی در اکسپو ۲۰۲۳، اعلام کرد: در این نمایشگاه سه محصول جاروبرقی، یخچال و لباسشویی را عرضه کرده و این محصولات با استقبال خوبی از کشورهای عمان، عراق، افغانستان و پاکستان مواجه شده است. به دلیل قیمت مناسب کالاها که با صرفه‌تر از اقلام چینی و ترکیه است، برخی از کشورها خواهان انعقاد قرارداد همکاری شده‌اند.

وی درباره اهمیت ایجاد تعامل تجاری با کشورهای همسایه، گفت: آداب و رسوم و فرهنگ کشورهای همجوار به هم نزدیک است و نظر نوع کالاهای مصرفی نیز تشابه‌هایی بین سلیقه ایرانی‌ها با کشورهای همسایه وجود دارد و در نتیجه روابط تجاری تسهیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت عرشیا الکترونیک کژال، تاکید کرد: برای رونق صادرات در کشور و عدم اتکا به صادرات نفت، ضرورت حمایت دولت از تولید کننده‌ها وجود دارد و این حمایت تنها در ابعاد مالی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه لازم است تا از جنبه‌های تبلیغاتی نیز در حوزه برنامه‌های تجاری اقدامات موثری انجام شود و برای مثال صدا و سیما می‌تواند از یک ماه قبل از شروع نمایشگاه‌ها در سطح گسترده اطلاع رسانی کند تا امکان مشارکت بیشتر تولید کننده‌های ایرانی و تجار خارجی فراهم شود.

قاضی‌خانی با اشاره به یکی دیگر از مزایای تشکیل نمایشگاه‌ اکسپو، افزود: در این نمایشگاه‌ها امکان ایجاد تعامل رو در رو با فعالان عرصه تجارت فراهم می‌شود و در نتیجه برای تولید محصولات، نظر و سلایق مصرف کننده‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. برای مثال برخی کشورها خواهان خرید یخچال‌هایی با گنجایش کوچک‌تر برای صرفه‌جویی در مصرف برق هستند و تولید کننده‌ها نیز سعی می‌کنند کالاهای خود را مطابق با نظر خریداران تطبیق دهند.

او با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد، ابراز امیدواری کرد: به امید روزی که همه تولید کننده‌های ایرانی بتوانند کالاهای خود را با حفظ آبروی محصول ایرانی، عرضه کنند و جزو برندهای جهانی شوند.

کد خبر: 60040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =