رصد وضعیت آسیب‌های اجتماعی در زنجان به صورت محله‌محور

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از رصد مستمر وضعیت آسیب‌های‌اجتماعی به صورت محله‌محوری در این استان خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از بهزیستی استان زنجان، سلمان حسینی رصد مستمر وضعیت آسیب‌های اجتماعی به صورت محله محوری، تقویت رویکردهای مشارکت اجتماعی و توانمندسازی جامعه محلی را از سیاست‌های دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی عنوان کرد و افزود: برنامه‌های آموزشی و آگاه‌سازی بهزیستی در قالب محله‌محور و درمحلات آسیب‌خیز و حاشیه‌نشین اجرا می‌شود.

وی در این‌باره ادامه داد: برنامه رصد آسیب‌های اجتماعی ازسال ۱۳۹۶ دراستان زنجان با هدف رصد عواملی چون سلامت اجتماعی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، اعتیاد، طلاق و... در شهرهای پرآسیب، کم‌آسیب و مرکز استان اجرا شده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته دراستان زنجان این طرح برای نخستین بار در تمامی شهرستانها به اجرا درآمد گفت: با توجه به تحلیل جامعه شناختی ابعاد مختلف آسیب‌ها، آخرین وضعیت آسیب‌های اجتماعی دراستان زنجان براساس نرخ شیوع و بروز ازسوی سازمان بهزیستی کشور به دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی استان اعلام شد.

حسینی با بیان اینکه درسال ۱۴۰۱ نیز برنامه احصاء تعیین‌کننده‌های استانی آسیب‌های اجتماعی با استفاده از روش‌های پژوهش کیفی تدوین و دراستان زنجان نیز اجرا شد، بیان کرد: این طرح در سه مرحله تخصصی انجام شد که در مرحله اول آن مصاحبه عمیق با مطلعان آسیب‌های اجتماعی، مرحله دوم آن از طریق برگزاری جلسات بحث گروهی با متخصصان آسیب‌های اجتماعی و مرحله سوم روش دلفی از طریق اعتبار سنجی عوامل استخراج شده انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی یادآور شد: سامانه پیمایش و رصد آسیب‌های اجتماعی (سراج) در سطح ملی راه‌اندازی و اطلاعات حاصله از رصد آسیب‌های اجتماعی کل کشور در این سامانه ثبت شده است. اطلاعات این سامانه با داده‌های استخراج شده از مداخلات اورژانس اجتماعی، سامانه ملی اعتیاد و خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ و سامانه تصمیم هم‌رسانی شده و علاوه بر این اطلاعات مدیریتی از طریق ثبت احوال، وزارت بهداشت، پزشکی قانونی و دیگر نهاد های مرتبط نیز اخذ و در این سامانه مورد تحلیل قرار گرفته است.

وی همکاری و تعامل بین ارگانهای مرتبط همانند سپاه، بسیج، آموزش وپرورش (مدارس)، و دانشگاه علوم پزشکی (مراکز بهداشت)، کتابخانه های عمومی استان و مساجد را مهم و ضروری خواند و گفت: امیدواریم با همکاری و تعامل بین‌ بخشی مناسب به ویژه درباره دسترسی به داده‌های ثبتی مورد نیاز و نتایج مطالعات انجام شده از سوی ارگان‌های مرتبط و تعاملات برون‌سازمانی و توجه به نتایج حاصل از رصد آسیب‌های اجتماعی در تدوین برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی همراه و همگام باشیم.

کد خبر: 60128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =