تاثیر افزایش جمعیت بر پایداری صندوق‌های بیمه‌ای

علی دهیان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران به تاثیر افزایش جمعیت بر پایداری صندوق‌های بیمه‌ای تاکید کرد و گفت: در صورتی که قوانین جدیدی به این سازمان‌ها و صندوق‌ها تحمیل نشود افزایش جمعیت باعث تأمین منابع در سازمان تأمین اجتماعی می‌شود.

دهیان‌کیا در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره افزایش جمعیت بیمه‌شدگان افزود: با توجه به آمارهای موجود در چند سال آینده جمعیت کشور به سمت سالمندی حرکت خواهد کرد و بر همین اساس تعداد بازنشستگان و مستمری‌بگیران روند صعودی خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه باید با اقدامات اساسی برای جلوگیری از این روند و افزایش جمعیت حرکت کنیم، ادامه داد: تنها در صورت افزایش جمعیت در جامعه امکان رشد تعداد بیمه‌شدگان در صندوق‌های بیمه‌ای همچون تأمین اجتماعی را شاهد هستیم.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: در صورتی که جمعیت افزایش پیدا کند پایداری صندوق‌های بیمه‌ای و همچنین منابع آنها نیز بیشتر می‌شود زیرا وصول حق بیمه‌ها در قبال هر بیمه شده از سوی سازمان می‌تواند برخی از کمبودها و کسری‌ها در هزینه‌ها و مصارف تأمین اجتماعی برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران را به دنبال داشته باشد.

او افزود: بخش اعظمی از منابع سازمان تأمین اجتماعی از طریق حق بیمه‌ها تأمین می‌شود و با توجه به اینکه برخی کمبودها برای اجرای تعهدات در سازمان، امکان تأمین آنها از طریق بنگاه‌های اقتصادی فعال در سازمان وجود دارد.

قوانین جدید به تأمین اجتماعی تحمیل نشود

دهقان‌کیا تاکید کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات موجود قوانین تحمیلی به سازمان تأمین اجتماعی است که باید با اقدامات جدی از تحمیل قوانین جدید به سازمان جلوگیری کرد.

او ادامه داد: به واسطه قوانین تحمیلی به تأمین اجتماعی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مهمان ناخوانده سفره‌های این سازمان شده است به همین دلیل بخشی از منابع درآمدی به این افراد اختصاص داده می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای این سازمان بیمه‌ای در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان خواهد شد. در صورتی که بخشی از بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شود برخی از این مشکلات نیز کاهش خواهد یافت.

به گفته او، در صورتی که این موضوع به خوبی اجرایی شود افزایش جمعیت و حتی رشد صعودی تعداد بازنشستگان، مشکلی برای سازمان ایجاد نخواهد کرد اما اگر حق بیمه‌ها پرداخت نشود در آینده، سازمان برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان با مشکلاتی مواجه می‌شود.

دهقان‌کیا افزود: در مجموع افزایش جمعیت، رابطه مستقیمی با پایداری منابع صندوق‌های بیمه‌ای دارد و این مسئله در صورتی اثربخشی دارد که قوانینی خارج از مجموعه به تأمین اجتماعی تحمیل نشود.

وی ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بخشی از بدهی‌های سازمان در سال جاری پرداخت شود تا با تأمین این منابع، خدمات بهتر و مطلوب‌تری را به بیمه‌شدگان ارائه دهد.

کد خبر: 60336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =