از صف خرید وام چهار درصدی و ازدواج تا پیدا کردن ضامن

فرقی نمی‌کند چه مبلغی مد نظرتان باشد، از ۱۰ میلیون تا چند ۱۰ میلیارد تومان مبلغ وام‌هایی است که این روزها از فضای مجازی گرفته تا در و دیوار خیابان‌های شهر آگهی فروش آنها را می‌توان دید.

به گزارش آتیه‌آنلاین، هفت‌خان وام گرفتن از بانک‌ها موضوعی است که بر کسی پوشیده نیست و همین شرایط سخت است که در موارد بسیار به‌عنوان مانعی غیرقابل حذف پیش روی متقاضیان وام‌های بانکی قد علم می‌کند و باعث می‌شود بسیاری افراد عطای دریافت این وام‌ها را به لقایش ببخشند.

در سوی دیگر هستند افرادی که نیاز به وام دارند و چه بهتر از اینکه بتوانند از وام‌های کم‌بهره دیگران بهره‌مند شوند و به‌جای پرداخت سودهای بانکی بالای ۱۸ درصد مثلا گره کار خود را با وامی مثل وام ازدواج که تنها چهار درصد کارمزد بانکی دارد باز کنند. اینجاست که بازار نقل و انتقال وام‌های بانکی داغ شده و فردی که شرایط دریافت وام را ندارد می‌گوید حداقل از طریق فروش وام مبلغی دریافت کرده و وام خود را مفت از دست نمی‌دهد.

بر همین اساس این روزها کافی است شما در فضای مجازی جستجویی کوتاه درباره خرید و فروش وام داشته باشید تا در کسری از دقیقه با لیستی بلند بالا از موسساتی که برای خرید و فروش انواع وام‌ها ایجاد شده‌اند مواجه شوید.

داغ‌ترین بازار هم مربوط به وام‌های ازدواج می‌شود. البته وام‌های با کارمزد چهار درصدی بانک رسالت هم چیزی کم از وام‌های ازدواج ندارند. وام‌های دیگری مثل وام جانبازی، خرید ملک، وام کالا، وام جعاله تعمیر مسکن، وام خودرو و ... از جمله وام‌هایی هستند که ممکن است آگهی خرید و فروش آنها به چشمتان خورده باشد.

موسسات آگهی‌کننده این وام‌ها خیالتان را هم راحت می‌کنند که صفر تا ۱۰۰ پرداخت وام با فردی است که وام را خریداری کرده و هیچ مشکلی در این زمینه برای شما ایجاد نخواهد شد.

از صف خرید وام چهار درصدی و ازدواج تا پیدا کردن ضامن

چرا برای خرید و فروش وام بازار سیاه راه می‌افتد؟

سختگیری بانک‌ها در دریافت تضمین بازگشت مبلغ وام را شاید بتوان اصلی‌ترین دلیلی دانست که منجر به علاقمندی افراد به فروش وام‌هایشان می‌شود. البته گاه نیز ممکن است دلایل دیگری مانند نداشتن شرایط پرداخت قسط یا حتی احتیاج نداشتن به این وام‌ها باعث شود فرد علاقمند به فروش وام خود شود که این موضوع به‌ویژه در وام ازدواج که بدون درخواست فرد امکان دریافتش مهیا می‌شود بیش از سایر وام‌ها دیده می‌شود. جالب اینکه کارمزد پائین این وام و اقساط طولانی‌مدت آن نیز دلیلی است که دیگران را به دریافت وام ازدواج ترغیب می‌کند.

از صف خرید وام چهار درصدی و ازدواج تا پیدا کردن ضامن

آگهی‌های پرطرفدار فروش وام چهار درصدی

بر همین اساس است که از در و دیوار شهر گرفته تا فضای مجازی آگهی‌های فروش وام ازدواج با قیمت‌هایی بین ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان به‌چشم می‌خورد که اگر وام عروس و داماد همزمان برای فروش گذاشته شود رقم آن حدود ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان خواهد شد. همین حاشیه سود باعث شده در موارد متعدد حتی زوج‌هایی که مثلا ۲۰ سال قبل ازدواج کرده‌اند بطور صوری از هم جدا شوند تا برای ازدواج مجدد موفق به دریافت وام ازدواج شوند.

البته همان‌طور که اشاره شد وام ازدواج تنها وامی نیست که برای آن بازار سیاه راه افتاده است و حتی برخی موسسات خود را درگیر این وام‌های خرد نکرده و از ابتدا اعلام می‌کنند تنها به خرید و فروش وام‌های میلیاردی می‌پردازند؛ حال در نظر بگیرید حتی یک درصد سود از خرید و فروش این وام‌ها چه سودی را بدون دردسر نصیب این شرکت‌ها می‌کند. احتمالا به همین دلیل است که موسسات خرید و فروش وام طی سال‌های گذشته مثل قارچ از زمین روئیده‌اند و دائم هم به تعداد آنها اضافه می‌شود.

از صف خرید وام چهار درصدی و ازدواج تا پیدا کردن ضامن

حکم خرید و فروش وام‌

در اغلب موارد موسساتی که مشغول خرید و فروش وام هستند چنین تاکید دارند که برای فعالیت خود مجوز گرفته‌اند اما برخی سایت‌ها و منابع خبری اینگونه اعلام می‌کنند که پیگیری‌های آنها از بانک مرکزی گویای آن است که مجوزی برای فعالیت این دسته موسسات صادر نشده است؛ البته حتی اگر مجوزی هم صادر نشده باشد در شرایطی که حتی اگر فردی بدون مجوز اقدام به فروش غذای خانگی کند به‌سرعت کسب‌ و کار او تعطیل می‌شود، در مواجهه با این موسسات به‌نظر نمی‌رسد نهاد یا ارگانی ممانعت به‌عمل آورده باشد وگرنه این اندازه آزادی عمل این موسسات در فعالیت و تبلیغات گسترده منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

از سوی دیگر برخی حقوقدانان بر این نکته تاکید دارند که در ارتباط با وام‌های بانکی یکی از موضوعات مهم قابلیت انتقال آنهاست و اگرچه بانک‌ها برخی وام‌ها را به‌طور مطلق غیرقابل انتقال می‌دانند اما در بسیاری موارد هم در قوانین منعی برای انتقال وام درنظر گرفته نشده است. در این موارد بیع‌نامه‌ای نیز میان خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود که از نظر قانونی خیال فردی که وام خود را می‌فروشد راحت می‌کند که در قبال عدم پرداخت اقساط وام مسئولیتی متوجه او نخواهد بود.

نکته دیگر آنکه اگرچه در شرایط تورمی دریافت وام و به‌ویژه وام‌های کم‌بهره چنان منطقی می‌نمایند که حتی پرداخت مبالغ چند ۱۰ میلیون تومان نیز توجیه‌پذیر است اما نکته دیگر این ماجرا ایجاد کسب‌و کاری جدید است که با خرید و فروش این وام‌ها با کمترین دردسر و زحمت سودهای چند میلیونی را کسب کرده و مثلا برای خرید و فروش وام ازدواج مبلغی معادل ۱۰ میلیون تومان تنها از خریدار وام اخذ می‌کنند.

از صف خرید وام چهار درصدی و ازدواج تا پیدا کردن ضامن

کد خبر: 60379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =