استان فارس جز ۶ استان اول کشور در امر فرزندخواندگی

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به واگذاری ۱۲۲ فرزند به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی در سال گذشته گفت: بنا بر اعلام آمارهای سازمان بهزیستی کشور، استان فارس جز ۶ استان اول کشور در امر فرزندخواندگی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی بهزیستی فارس، محمدرضا هوشیار با بیان این که از ۱۲۲ فرزند واگذار شده، ۵۰ فرزند پسر و ۷۲ فرزند دختر بوده‌اند گفت: تعداد خانواده‌های پشت نوبت متقاضی فرزندخواندگی در استان فارس ۶۵۰ خانواده است. این در حالی است که در واگذاری فرزندان دو موضوع اصلی وجود دارد؛ اول تایید صلاحیت خانواده‌های متقاضی و دوم وجود فرزند قابل واگذاری در مراکز، زیرا بخشی از فرزندانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند شرایط واگذاری برای فرزندخواندگی را ندارند، بی‌سرپرست بودن یا بدسرپرست بودن کودک باید مورد تایید مقام قضایی قرار بگیرد، لذا تعداد فرزندان قابل واگذاری نسبت به تعداد متقاضیان محدود است.

وی در ادامه افزود: متقاضیان فرزندخواندگی ابتدا در سامانه فرزندخواندگی ثبت نام نموده و مدارک خود را بارگذاری کنند. پس از تماس با آنها مصاحبه و مراحل بعد توسط کارشناسان بهزیستی انجام و پیگیری می‌شود، اولویت اول واگذاری فرزند با زوج‌های دارای صلاحیت بدون فرزند و اولویت دوم زنان مجرد هستند؛ خانواده های دارای فرزند نیز اولویت سوم در واگذاری فرزندان هستند.

مدیرکل بهزیستی فارس، بیشتر بودن متقاضیان کودکان شیرخوار با جنسیت دختر را از چالش‌های موجود برشمرد و بیان کرد: این نگرش باید اصلاح شود زیرا تمامی فرزندان در سنین مختلف و با هر جنسیتی نیاز به والدین دارند و حق دارند که از آغوش گرم خانواده بهره‌مند شوند.

عبدالرحمن سلیم حقیقی، مدیر روابط عمومی و مشاور مدیرکل بهزیستی فارس نیز با بیان اینکه افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به خدماتی که بهزیستی ارائه می‌دهد موجب ترغیب ایشان به موضوع فرزندخواندگی شده است گفت: در سال پیش رو تلاش بهزیستی بر این است که با تکیه بر موضوع امین موقت از طریق شناسایی خانواده‌های دارای صلاحیت، کودکان را بجای نگهداری در مراکز اقامتی به خانواده‌های امین بسپارند تا امور مددکاری کودک انجام و کودک به خانواده نسبی یا سببی بازپیوند یا وارد خانواده جایگزین شود.

سلیم حقیقی در توضیح برنامه امین موقت افزود: واگذاری فرزند به صورت امین موقت، در پاره‌ای موارد به دلیل اینکه والدین زیستی و یا بستگان فرزندان به صورت موقت شرایط پذیرش فرزندشان در خانواده را ندارند، کودک بعضً مجبور است مدتی که گاهی تا دو سال به طول می انجامد در مراکز ماندگار شود تا تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: این مدت در واقع کلیدی‌ترین زمان زندگی کودک است. آنها از داشتن خانواده یا تجربه لمس عشق پدر و مادر محروم می‌مانند. خانواده‌های متقاضی می‌توانند در مدت زمان کمی بعد از درخواست در صورت داشتن شرایط، این کودکان را پذیرش کنند. در بعضی مواقع ممکن است این روند امین موقت پس از گذشت دو سال که والدین زیستی نتوانند شرایط بازگشت کودک به خانواده را مهیا کنند، فرزند در خانواده فرزند پذیر تبدیل به فرزندخوانده شود.

مشاور مدیر کل بهزیستی فارس به موضوع کودکان با نیازهای ویژه نیز اشاره کرد و افزود: تعداد قابل توجهی از فرزندانی که در طول سال به دلیل بی‌سرپرستی و بدسرپرستی در شیرخوارگاه‌ها و خانه‌های کودکان و نوجوانان پذیرش می‌شوند به دلایل متعدد دچار معلولیت‌ها و بیماری‌های مادرزادی یا ژنتیکی هستند و به همین دلیل شانس ورود آنها در خانواده جایگزین نسبت به دیگر کودکان کمتر است.

وی اضافه کرد: بسیاری از این کودکان در صورت حضور در کانون گرم خانواده می‌توانند محدودیت‌های ناشی از مشکلات جسمی و روانی را بهبود ببخشند، همانطور که همیشه بیان شده است معلولیت محدودیت نیست و امکان رشد توانایی‌ها و پتانسیل‌های این کودکان در خانواده فراهم خواهد شد. در همین راستا شرایط سپردن فرزندان با نیازهای ویژه به خانواده ها تسهیل شده است و طی پروسه‌ای با کمترین زمان ممکن انجام می گیرد. سال گذشته هفت نفر از کودکان با نیازهای ویژه بهزیستی فارس به فرزندخواندگی سپرده شده‌اند و در حال حاضر ۳۵ فرزند با نیاز ویژه در مراکز بهزیستی فارس نگهداری می‌شوند.

کد خبر: 60408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =