رشد نماد «شستا» همپای شاخص کل بورس

بازار سهام در هفته‌ گذشته روند صعودی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۱.۶ درصد رشد نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۳۲۱ هزارو ۳۳۶ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۳۴۵ هزارو ۹۶۷ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد افزایش روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۵۷۵.۷۰۲ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته با کاهش ۴۱ درصدی به ۶۳۶.۷۰۵ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع ۴ روز معاملاتی هفته گذشته ۳۲۸ میلیارد تومان نقدینگی به وارد خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و رشد یک درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به رشد شاخص بیش از ۱.۶ درصد بوده، می توان گفت، رشد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته همپای شاخص کل بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۱ درصد
سیتا ۱۲ درصد
تیپیکو ۶ درصد
صبا ۳ درصد
تاپیکو ۲- درصد
تاصیکو ۲- درصد
حکشتی ۰.۱۶- درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های ختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، لعابیران (شلعاب)، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر (زملارد)، توریستی ورفاهی آبادگران ایران (آباد)، داروپخش‌ (وپخش)، سیمان فارس و خوزستان (سفارس)، صنایع‌کاغذسازی‌کاوه‌ (چکاوه)، شیمی‌ داروئی‌ داروپخش‌ (دشیمی)، کشت‌ودامداری فکا (زفکا) و داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
چخزر ۳۲ درصد
شلعاب ۲۱ درصد
زملارد ۲۰ درصد
آباد ۲۰ درصد
وپخش ۱۸ درصد
سفارس ۱۶ درصد
چکاوه ۱۴ درصد
دشیمی ۱۴ درصد
زفکا ۱۳ درصد
ددام ۱۳ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته جاری

با توجه به وضعیت نوسانی و فرسایشی یازار سهام، مهم‌ترین توصیه به سهام‌داران خّرد و تازه وارد، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است تا از این طریق ضمن کاهش ریسک، نقدشوندگی پرتفوی سهامداران حفظ شود. همچنین اگر سهامداران به دنبال ورود مستقیم به بازار هستند بهتر است تا سهام از چند صنعت با نسبت p/e کمتر از متوسط بازار خریداری و بر اساس تحلیل خود اقدام به خرید و فروش در بازار کنند.

این درحالیست که بورس تهران از نیمه اردیبهشت تاکنون روندی نزولی را به خود گرفته و همین مسئله باعث شده نقدینگی هوشمند از بازار خارج شود، در چنین شرایطی سهام داران نیز نگان این هستند که روند صعودی بورس به طور کلی از بین رود و بازار یک روند فرسایشی شود، همان اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ و نیمه دوم سال گذشته رخ داد.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که رد اخیر بورس باعث شد جاماندگی بسیاری از نمادهای بورسی نسبت به سایر بازارهای موازی از بین برود و شاهد هستیم که دیگر آن حس عقب‌افتادگی در بورس آنچنان وجود ندارد، در این شرایط سهامداران باید به سمت انتخب نمادهایی بروند که با اصلاح خوبی همراه بوده‌اند و از طرف دیگر شرایط مناسبی نیز از لحاظ بنیادی دارند.

کد خبر: 60561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =