حدود ۵ درصد از سرمایه بورس‌بازها آب رفت

 بازار سهام در هفته‌ گذشته روند نزولی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۴.۶ درصد کاهش نسبت به هفته پیشین مواجه شد.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد کاهش روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم به ۴۱۲.۰۸۱ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع ۵ روز معاملاتی هفته گذشته ۳.۰۰۸/ میلیارد ریال نقدینگی از بازار خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد نزولی داشت و کاهش ۶ درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به کاهش ۴.۶ درصدی شاخص کل می توان گفت، کاهش قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته همپای شاخص کل بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا -۶ درصد
حکشتی -۷ درصد
تاپیکو -۹ درصد
تاصیکو -۵ درصد
تیپیکو -۱ درصد
سیتا -۲ درصد
صبا -۸ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های ختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: سیمان خوزستان (سخوز)، کشتیرانی دریای خزر (حخزر)، سیمان قائن (سقاین)، گازلوله‌ (پلوله)، پشم‌شیشه‌ایران‌ (کپشیر)، سیمان‌ بجنورد (سبجنو)، سرمایه گذاری هامون صبا (وهامون)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، فراورده‌ های‌ نسوزایران‌ (کفرا) و فارسیت اهواز (سفاسی).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
سخوز ۱۸ درصد
حخزر ۱۶ درصد
سقاین ۱۴ درصد
کپشیر ۶درصد
سبجنو ۵ درصد
وهامون ۵ درصد
شفارا ۳درصد
پلوله ۱درصد
کفرا ۱درصد
سفاسی ۱درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته جاری

کارشناسان بازار سهام معتقدند، روند فعلی بازار سرمایه از نظر اقتصادی تحت تاثیر پنج فاکتور اصلی شامل نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بهره، قیمت‌های جهانی و سیاست‌های اقتصادی کشوراست. از سویی اگر رشد و افول بازار سرمایه براساس این پنج عامل در نظر گرفته شود، می‌توان گفت امروز بازار سرمایه نه گران است نه ارزان زیرا تورم در سطوح بالایی است، اما نرخ ارز با توجه به اخبار مثبت سیاسی در نوسان است،

نرخ بهره بین بانکی در سطوح نزدیک ۲۴ و نرخ بهره موثرحدود ۲۵ درصد بوده و از سوی دیگر بازارهای جهانی به کف خود رسیدند و انتظار رشد و افول نیز برای آن پیش بینی نمی‌شود همچنین سیاست‌های دولت در حوزه پولی و مالی نیز در ثبات قرار دارد.مجموعه این عوامل در کنار p/e بازار نشان می‌دهد که نباید انتظار اصلاح بزرگ یا رشد عجیب بازار را داشت و پیش‌بینی می‌شود بازار سهام در ۲ یا سه ماه آینده در سطوح فعلی مثبت و منفی در نوسان باشد

بنابراین اکنون بازار متعادلی داریم و برای جهش بورس باید عواملی مانند رشد قیمت‌های جهانی کالا، تحرک نرخ دلار و یا تزریق پول گسترده به بازار را شاهد باشیم که این عوامل فعلاً مشاهده نمی‌شود.از نظر تحلیل بنیادی انتظار اصلاح عمیق و رشد بزرگی در بازار نداریم، مگر آنکه اتفاق غیر عادی سیاسی و اقتصادی رخ دهد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال و با تغییر برخی از مولفه‌های اقتصادی، شاهد رشد بورس باشیم.

اگر بخواهیم از جنبه دیگری به وضعیت این روزهای بازار سهام نگاهی بیندازیم، باید گفت،اخباری که درمورد توافقات سیاسی منتشر شده، واکنش بازار ارز را در پی داشت، البته نرخ در بازار غیررسمی نیز با کاهش روبرو بوده، که این مسئله بر روی بازار سرمایه تاثیر گذاشته و نوساناتی را به همراه داشته است، از سویی اگر تحریم‌ها تا حدی برداشته شود، این موضوع از اهمیت بسزایی برای بازار سهام برخوردار خواهد بود.

در این بین به طور مثال برخی صنایع از جمله بانکی‌ها در این چند سال فشار بیشتری تحمل کردند، که اگر توافقاتی انجام شود، آن ها شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد. بنابراین همه این موضوعات باعث شده است در کل بازار سهام امیدواری ایجاد شود و سهامداران به برخی از صنایعی که طی چند سال گذشته تحت فشار بودند توجه و نگاه بیشتری کرد. این شرایط باعث شده است که در رشد بازار فقط نرخ تورم مورد توجه قرار نگیرد و به رشد اقتصادی نیز توجه شود.

کد خبر: 61167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =