کاهش دو میلیون تومانی حباب سکه با بهبود روابط سیاسی با کشورهای همسایه

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر از کاهش دو میلیون تومانی حباب سکه خبر داد.

محمد کشتی‌آرای در گفتگو با آتیه‌آنلاین، گفت: بر کسی پوشیده نیست که طی دو تا سه ماه گذشته شرایط عمومی کشور تا حدودی دستخوش تغییر شده و از نظر اقتصادی در شرایط بهتری قرار گرفته‌ایم. در این مدت اتفاقاتی رخ داده که از جمله آنها می‌توان به ارتباطات ایجاد شده با کشورهای منطقه و حتی فراتر از منطقه اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به بهبود روابط سیاسی با کشورهای همسایه، روابط تجاری ما نیز با این کشورها بهتر شده و داد و ستدهای تجاری توسعه پیدا کرده است که این موضوع نشان از رونق اقتصادی دارد.

کشتی‌آرای ادامه داد: زمانی که تراز تجاری کشور مثبت شود و میزان صادرات از واردات پیشی بگیرد ارزش پول ملی یا همان ریال نیز بالا می‌رود که این امر به معنای کاهش نرخ ارز خواهد بود و مانند همان اتفاقی است که طی ماه‌های اخیر رخ داده است.

وی افزود: اکنون نرخ ارز که زمانی حتی تا نزدیک ۶۰ هزار تومان هم پیش رفته بود بار دیگر به کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومان بازگشته و بهایی کمتر از ۵۰ هزار تومان دارد که نشان از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی این قیمت‌ها دارد. بازار طلا هم تحت تاثیر بازار ارز است و برهمین اساس قیمت‌ها در این بازار نیز کاهشی شده است. طی یک هفته اخیر نیز در بازار ارز قیمت هر دلار با رقمی حدود ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان به نوعی تثبیت شده که این امر باعث شده قیمت سکه و طلا هم به نسبت قیمت‌های تثبیت شده‌ای را تجربه کنند و به همین دلیل طی یک هفته گذشته نوسان قیمتی چندانی نداشته‌اند.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر این روند را در بازار عرضه و تقاضا نیز تاثیرگذار دانست و گفت: به دنبال کاهش قیمت سکه و طلا، تقاضا نیز در بازار کمتر شده و به نظر می‌رسد در هفته جاری نیز شاهد این ثبات قیمت در بازار سکه و طلا خواهیم بود.

پیش‌بینی قیمت سکه و طلا

وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد طی روزهای آتی بازار هیجان خاصی را تجربه نکند، گفت: شاخص‌های قیمتی در اقتصاد بر اساس برخی مولفه ها و شاخص‌ها تعیین می‌شوند. حال نیز می‌توان گفت بازار سکه و طلا به دور از هیجانات احتمالی قرار گرفته و عرضه و تقاضا نیز در این بازار تقریبا به حالت تعادل درآمده و برهمین اساس حباب سکه رشد نکرده و طلا نیز بطور کلی حباب ندارد.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: طبق برخی اظهارات سیاستمداران بخشی از ارز بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر در حال آزادسازی است که این روند منجر به کاهش مجدد قیمت ارز خواهد شد.

کشتی آرای در ادامه به حباب سکه پرداخت و گفت: حباب سکه به دلیل میزان تقاضایی است که در بازار وجود دارد. در حال حاضر بانک مرکزی تنها مرجعی است که به عرضه سکه می‌پردازد و فعلا هم برنامه‌ای برای عرضه بیشتر ندارد که این امر باعث شده برای قیمت سکه همچنان شاهد حباب باشیم.

وی افزود: اکنون حباب سکه حدود دو پنجم کاهش پیدا کرده و در حالی که تاچند هفته پیش حباب سکه به هفت میلیون تومان رسیده بود اکنون این حباب در حد پنج میلیون تومان است.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر قیمت جهانی طلا را نیز عامل تاثیرگذار دیگری دانست که در این مدت تاثیر اندکی روی بازار طلای ایران داشته چراکه نوسان‌های اندکی داشته است.

اما کشتی‌آرای در ادامه در پاسخ به گلایه‌های برخی از مردم که عنوان می‌کنند برخی صرافی‌ها و طلافروشی‌ها با پائین آمدن قیمت سکه از فروش آن امتناع می‌کنند، توضیح داد: برخی از همکاران ما سکه‌ها را در گذشته به بهایی به مراتب بالاتر خریداری کرده‌اند و ممکن است حالا برایشان سخت باشد که مثلا سکه‌ای که ۳۲ میلیون تومان خریده‌اند را به قیمت ۲۹ میلیون تومان بفروشند اما باید توجه داشت که این مسئله عمومیت نداشته و تنها مربوط به عده بسیار کمی از فعالان این صنف می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر اتفاقات متعددی که طی این چند هفته در عرصه سیاسی رخ داده، گفت: مردم شاهد این اتفاقات هستند و بر این اساس نمی‌توان گفت کاهش قیمتی که رخ داده حالت دستوری داشته است.

قیمت روز سکه و طلا

در جدول زیر قیمت انواع سکه و طلا در عصر روز شنبه، ۲۷ خرداد ماه آمده است:

انس جهانی طلا

۱۹۵۸ دلار

سکه طرح قدیم

۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

سکه طرح جدید

۲۹ میلیون تومان

نیم سکه

۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

ربع سکه

۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

سکه گرمی

۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

طلا مثقال آب شده

۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

دو میلیون و ۳۶۴ هزار تومان

هر گرم طلای ۲۴ عیار

سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان

کد خبر: 61223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =