نقش بازار سرمایه در تأمین مالی زیرمجموعه‌های شستا

با عرضه اولیه سهام شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی امکان جذب سرمایه فراهم می‌شود. در واقع با ورود سهام این بنگاه‌ها به بورس، شرکت‌های زیرمجموعه شستا می‌توانند سرمایه لازم برای توسعه و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و فعالیت‌های خود را تأمین کنند. از سوی دیگر، حضور در بازار سهام منجر به افزایش شفافیت و قابلیت دسترسی به اطلاعات شرکت‌ها خواهد شد. این شرکت‌ها با عرضه سهام در بورس، ملزم به رعایت قوانین و مقررات بازار سرمایه و ارائه اطلاعات منظم و دقیق به سهامداران و عموم مردم می‌شوند.

ورود به بازار بورس و عرضه سهام باعث افزایش شهرت و اعتبار شرکت‌های زیرمجموعه شستا می‌شود. از سوی دیگر نشان‌دهنده رعایت اصول حسابرسی و شفافیت است که اعتماد سرمایه‌گذاران و همچنین مشتریان و همکاران تجاری را برای شرکت به‌همراه می‌آورد. این امر می‌تواند باعث افزایش ارزش سهام شرکت‌های شستا و ورود سرمایه‌گذاران جدید و افزایش تقاضا در بازار و در نهایت باعث رشد ارزش بنگاه‌ها شود. حضور در این عرصه به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا به منابع مالی بیشتری دسترسی پیدا کنند. این منابع مالی می‌تواند شامل استفاده از تسهیلات بانکی، سرمایه‌گذاری‌های حقیقی و حقوقی، منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری عمومی ‌باشد. این منابع مالی به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا برنامه‌های توسعه و سرمایه‌گذاری خود را بهبود بخشند.
با ورود به بورس، شرکت‌ها امکان دسترسی به ابزارهای متنوع تأمین مالی بازار سرمایه را پیدا می‌کنند. موضوعی که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق انتشار اوراق قرضه و صکوک، سرمایه جذب کرده و به منابع مالی جاری دسترسی داشته باشند. همچنین، بازار سرمایه فرصتی برای شرکت ایجاد می‌کند تا در آینده احتمال ورود سرمایه‌گذاران جدید و افزایش ارزش سهام را داشته باشد. از طرفی عرضه اولیه سهام معمولاً با ارزش‌گذاری شرکت همراه است. این فرایند به شرکت کمک می‌کند تا ارزش واقعی خود را تعیین کرده و از سرمایه‌گذاران بهترین ارزش‌گذاری را دریافت کند. همچنین با ارزش‌گذاری شرکت، امکان انتشار گزارش‌های مالی با شفافیت بیشتری در ارتباط با شرکت و اطلاعات مالی آن وجود دارد. با حضور در بازار سرمایه، شرکت‌ها امکانات لازم برای رشد و توسعه را به دست می‌آورند. از جمله این امکانات می‌توان دسترسی به سرمایه‌گذاران بزرگ و معتبر، ارتباط با افراد خبره و حرفه‌ای در بخش‌های مالی و حقوقی، امکان گسترش فروش و بازاریابی وتبلیغات و ارتباطات بهتر در بازار را نام برد.

تغییر مدل تأمین مالی از بانک به بازار سرمایه
در چنین شرایطی می‌توان گفت، با ورود شرکت‌های شستا به بازار سهام، نقدینگی بسیار مناسبی وارد این هلدینگ می‌شود که راه را برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر باز می‌کند. به‌دلیل اینکه به‌صورت سنتی تأمین مالی تمام ‌شرکت‌ها و بنگاه‌ها از طریق بانک بود، با ورود آن‌ها به بازار سرمایه علاوه بر اینکه از عرضه اولیه سهام نقدینگی مناسبی وارد شرکت می‌شود، با توجه به ابزارهای تأمین مالی نوینی که در بورس وجود دارد، می‌توانند از این راهکار هم استفاده کنند.
به‌دلیل بانک‌محور بودن نظام تأمین مالی در ایران، بخش عمده‌ای از تأمین تقاضای پولی از سوی بنگاه‌ها به‌صورت اخذ وام از شبکه بانکی است. با توجه به کمتر بودن نرخ‌های سود از نرخ تورم، تقاضای زیادی برای دریافت تسهیلات به وجود می‌آید. در نتیجه با توجه به صف زیاد متقاضیان تسهیلات و کمبود و ناتوانی بانک‌ها در پاسخگویی به همه نیازها، گسترش راهکارهای غیرپولی یک ضرورت برای اقتصاد است.
در بازار بدهی بورس، به‌منظور تأمین مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی، انواع اوراق صکوک شامل اوراق مشارکت، اجاره، مرابحه، منفعت، خرید دین، صکوک رهنی و گواهی اعتبار مولد (گام) عرضه می‌شود که به‌واسطه آن شرکت‌های بازار سرمایه می‌توانند با سهولت و دردسر کمتری اقدام به تأمین مالی کنند.

کد خبر: 61441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =