تبعات قطع گاز صنعت سیمان در تابستان

طبق نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برق این صنایع در قالب سه برنامه پیشنهادی از خردادماه تا مردادماه امسال سهمیه‌بندی خواهد شد. بر اساس اعلام شرکت توزیع نیروی برق به جهت برنامه مدیریت بار مشترکان سیمان و فولاد، آن‌ها باید یکی از سه برنامه همکاری از تاریخ ۱۵ خردادماه الی ۱۵ شهریورماه، کاهش بار ۳۰ درصد از ساعت ۱۱ تا ۲۳، همکاری از تاریخ یکم تیرماه الی ۳۱ مردادماه، کاهش بار ۶۰ درصد از ساعت ۱۱ الی ۲۳ و همکاری از تاریخ ۲۴ تیرماه الی ۲۴ مردادماه، کاهش بار ۹۰ درصد از ساعت ۱۱ الی ۲۳ را انتخاب کنند. این در حالی است که شرکت‌های تولید سیمان با این اقدام با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند، زیرا علاوه بر تأمین نیاز داخل، بحث صادرات نیز به‌طور جد در دستور کار آن هاست. در این شرایط هلدینگ سیمان تأمین «سیتا» (یکی از هلدینگ‌های زیرمجموعه شستا) که بسیاری از شرکت‌های تولید سیمان زیرمجموعه آن هستند، با مشکل روبه‌رو می‌شود. با توجه به اینکه بخشی از درآمدهای سازمان تأمین‌اجتماعی از طریق شرکت‌های تحت مالکیت شستا تأمین می‌شود، این قطعی برق کارخانه‌ها، با تبعاتی همراه خواهد بود. در همین زمینه «مسعود جلیلیان»، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سیمان غرب، از زیرمجموعه‌های هلدینگ شستا مشکلاتی را که در این رابطه برای کارخانجات سیمانی ایجاد می‌شود، تشریح کرده است.

نامه اخیر وزارت نیرو در مورد قطع برق سیمانی‌ها به‌صورت پلکانی در فصل تابستان چه مشکلاتی را برای صنعت سیمان به وجود می‌آورد و راهکارهای شما برای عدم قطع تولید در این فصل چیست؟
در چند سال اخیر این یک درد همیشگی برای بخش تولید از جمله تمام تولیدکننده‌های سیمان است. در این فصل، یعنی از پایان خرداد ماه تا ۱۵ شهریورماه که عملاً فصل ساخت‌وساز است و مصرف سیمان در بازار افزایش پیدا می‌کند و پروژه‌های عمرانی رونق می‌گیرند، همه دچار مشکل می‌شوند. ما به‌عنوان یک تولیدکننده عملاً در این سه ماه که در نامه آمده، تا ۹۰ درصد محدودیت برق داریم که در این صورت خطوط تولید ما باید با ۱۰ درصد ظرفیت کار کنند. یعنی عملاً می‌توان گفت قطعی کامل، اما بعضی کارخانه‌ها مثل سیمان غرب از فرصتی که در گذشته برای خود ایجاد کرده بهره می‌برد. با توجه به زمان تأسیس این کارخانه که قدمت بسیاری دارد، ما نیروگاه خودمان را داریم و در حد پنج مگاوات برق از دو نیروگاهی که می‌توان گفت بالای ۴۰ سال است از رده خارج شده‌، برق می‌گیریم. سال گذشته سعی کردیم این نیروگاه‌ها را بازسازی کنیم، یعنی عملاً ما توانستیم پنج مگاوات برق را در داخل تولید کنیم، اما برای تولید برق نیز محدودیت‌هایی داریم. اگر از طرف شرکت پخش فراورده‌های نفتی گازوییل در اختیار ما بگذارند، می‌توانیم نیاز خود را از این دو نیروگاه
برطرف کنیم.

در سال گذشته تولید شما در فصل تابستان چگونه بود؟
سال گذشته هم محدودیت‌هایی داشتیم، اما خدا را شکر با همکاری‌های لازم توانستیم تولید نصفه‌ونیمه‌ای داشته باشیم. در بخش صنعت، مدیریت دپارتمان‌ها را انجام دادیم و توانستیم بازار سیمان استان کرمانشاه را پوشش دهیم، اما نتوانستیم تعهد به مشتری خارجی را انجام دهیم. ما با تلاش تعهداتی ایجاد کرده بودیم، اما آن زمان به این خاطر ‌که با محدودیت روبه‌رو بودیم، صادرات دچار مشکل شد.


این روند برای صادرات چه تبعاتی دارد؟
وزارت صمت باید به این مسئله توجه کند که با این شرایط صدای مشتری خارجی بلند می‌شود. با وضعی که برای تولید سیمان در کشور به وجود می‌آورند، آن‌ها روی شرکت‌های سیمانی ایران حساب نمی‌کنند. این اشکالی است که در تابستان چند سال گذشته پیش آمده و الان هم دوباره تکرار سال‌های گذشته بخصوص سال پیش است. پارسال گفته بودند حداقل تا ۳۰ درصد برق می‌دهیم، اما الان گفته‌اند ۱۰ درصد! یعنی سال به سال این وضعیت بدتر می‌شود. ۱۰درصد یعنی عملاً در حد یک روشنایی کولرگازی یا چراغی که روشن شود.

به غیر از بحث برق و تأمین انرژی، در صادرات سیمان با چه مسائلی روبه‌رو هستید؟
موضوع دیگر هم که در بحث صادرات، قیمت‌های حمل است که ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده، به‌رغم اینکه هنوز کوچک‌ترین افزایشی برای قیمت سیمان داده نشده است. این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون همه کالاها و خدمات به جز سیمان گران شده‌اند.

مگر محصولات سیمان غرب در بورس کالا عرضه نمی‌شود؟
بله، نه‌تنها سیمان غرب، بلکه همه شرکت‌ها محصولات‌شان را در بورس کالا عرضه می‌کنند.

آنجا روی قیمت پایه فروش می‌رود؟
بله، در حال حاضر به دلیل اینکه ساخت‌وساز کمتر است، تولید سیمان کشور نسبت به مصرف، بیشتر است.

یعنی عرضه بیشتر است؟
بله، اما بیشتر کارخانه‌ها در مچینگ قیمت می‌خورند و خیلی بعید است که قیمت رقابتی شکل بگیرد. چون عملاً عرضه بیشتر از تقاضاست.

برخی از فعالان صنعت سیمان معتقدند که انجمن سیمان باید با وزارت نیرو و وزارت صمت به یک راه‌حلی برسند؛ مثلاً کارخانه‌ها حتی در شیفت شب، از ۱۲ تا ۶ صبح بتوانند فعالیت کنند. شما به‌عنوان یک فعال صنعت سیمان و مدیر کارخانه، آیا این امر را شدنی می‌دانید؟ (با توجه به اینکه در شب مصرف عمومی برق کمتر است)
من به ‌عنوان فردی که سابقه مدیریت کارخانه‌ دارم و در عین حال کار فنی هم کرده‌ام، می‌گویم در بخش کوره چنین مسئله‌ای عملاً مقدور نیست، چون کوره با حرارت سروکار دارد و باید پیوسته کار کند. ایراد دیگر این است که قطعاً هزینه برای کارخانه‌ها بالا می‌رود بخصوص اگر بخواهند هر روز کوره را خاموش کنند. به بیان دیگر کوره چیزی نیست که صبح خاموش‌اش کنی و شب روشن. به‌خاطر نسوزهایی که داخل کوره است، حدود سه، چهار ساعت زمان لازم است تا گرم شود. در واقع ۱۲ ساعت طول می‌کشد که کوره گرم شود و به مرحله تولید برسد.

با وجود این شرایط برای نیمه دوم سال برنامه صادراتی دارید؟
در حال حاضر بله، ما توقف نداریم. یعنی عرضه را کمتر کردیم. الان با توجه به اینکه این مشکل در سیمان غرب پیش آمده، میزان صادرات را کم کردیم. به‌طوری که اگر روزی ۱۵۰۰ تُن صادرات داشتیم، الان به روزی ۳۰۰ تا نهایتاً ۷۰۰ تُن تبدیل شده است. اما اگر این‌طور پیش برود، کم‌کم مجبوریم این مقدار را هم قطع کنیم. از سوی دیگر قطع صادرات مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. چون مشتری مجبور است محصول را با قیمت بالاتر و از کشور دیگر بخرد. در این صورت اعتماد مشتریانی که سال‌هاست سیمان تولید ایران را مصرف می‌کنند، از میان خواهد رفت.

کد خبر: 61442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =