دلایل بالا رفتن قیمت لوازم خانگی

افزایش قیمت لوازم‌خانگی طی ماه‌های گذشته از موضوعاتی بوده که تولیدکنندگان این بخش را هدف انتقادات متعدد قرار داده است. سرپرست شرکت کارخانجات لوازم خانگی پارس با تاکید بر اینکه تولیدکننده نیز ترجیح می‌دهد بتواند کالای خود را با قیمتی ارزان به دست مصرف‌کننده برساند، افزایش ۵۵ درصدی قیمت مواد اولیه در این بخش را عاملی تاثیرگذار در بالا رفتن قیمت لوازم خانگی دانست.

سرپرست شرکت کارخانجات لوازم خانگی پارس در گفتگو با آتیه‌آنلاین، در پاسخ به سئوالی درباره گرانی لوازم‌خانگی ایرانی در بازار گفت: اکنون قیمت محصولات خارجی در بازار چندین برابر قیمت نمونه‌های داخلی است. در این شرایط باید توجه کرد که اگر قرار باشد قیمت لوازم‌خانگی یا هر محصول دیگری به شکل دستوری تعیین شود این موضوع ایجاد تورم می‌کند.

فریبرز ظروفی افزود: از سوی دیگر چنانچه آنالیزهای قیمتی به‌درستی انجام نشود مشکلاتی ایجاد می‌کند. بهمن ماه سال گذشته دولت مجوزی مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی را ابلاغ کرد اما در همان زمان قیمت مواد اولیه ما از فولاد بورسی گرفته تا فوم و ABS هر یک تا حتی ۵۵ درصد افزایش قیمت داشتند. در چنین شرایطی چطور تولیدکننده لوازم خانگی می‌تواند تنها با ۱۰ درصد افزایش قیمت محصول تولید کند؟

وی ادامه داد: در کنار این موضوع مسائل دیگری مانند افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در سال گذشته را نیز در نظر بگیرید آیا همچنان می‌توان با این رقم‌ها تولید را ادامه داد؟

ظروفی افزود: خواسته ما این است که اگر دولت برای حفظ و ثبات قیمت‌ها برنامه دارد همه را یکسان ببیند و از تامین کننده مواد اولیه تا سایر بخش‌ها همه را لحاظ کند نه اینکه با وجود افزایش ۵۵ درصدی قیمت فولاد به تولیدکننده لوازم خانگی اجازه افزایش قیمت ۱۰ درصدی بدهد. ما هم ترجیح می‌دهیم قیمت تمام شده ما پائین‌تر باشد تا مصرف کننده ناراضی نباشد و خرید بیشتری داشته باشد. باید فکری به حال این موضوع کرد و یک بازه قیمتی مساوی در تمام بخش‌ها از تولید، مواد اولیه، بازرگانی و مصرف کننده لحاظ کرد.

وی گفت: اکنون بازار ما واردات رسمی ندارد و در نهایت ۱۰ تا ۱۵ تولیدکننده اصلی این بازار را می‌گردانند اما چنانچه قرار باشد واردات هم داشته باشیم قیمت‌ها همچنان بالاتر می‌رود.

این تولیدکننده در پاسخ به این سئوال که با توجه به شرایط فعلی و قیمت‌های این روزهای لوازم خانگی، تولیدکنندگان داخلی تاچه اندازه در جلب نظر مصرف کننده موفق بوده‌اند، گفت: آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صمت گویای آن است که رضایت مشتریان از لوازم خانگی ایرانی بیش از ۶۰ درصد است و ما در کارخانه خود نیز بالای ۸۰ درصد رضایت مشتری داریم البته ممکن است از نظر ظاهر محصولات ما کمی قدیمی شده باشند اما از نظر کیفیت شرایط بسیار مناسبی دارند.

این تولیدکننده لوازم خانگی در عین حال به موضوع قیمت محصولات این شرکت پرداخت و گفت: طی این سال‌ها نحوه فعالیت پارس به‌گونه‌ای بوده که از نظر قیمتی برای مصرف‌کننده جذابیت داشته باشد و حال و در شرایط اقتصادی فعلی نیز این بحث مورد توجه قرار داشته و همه باید کمک کنیم که شرایط بهبود پیدا کند.

ظروفی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز در ارتباط با برنامه‌ احتمالی این شرکت برای صادرات، توضیح داد: تاکنون ما به بحث صادرات ورود نکرده‌ایم اما برنامه‌ریزی‌هایی برای صادرات محصولاتمان در نیمه دوم سال جاری صورت گرفته تا با کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان و کشورهای حوزه CIS استارت بزنیم. اکنون تیمی را هم برای پیگیری این موضوع و انجام بررسی‌های لازم مامور کرده‌ایم.

کد خبر: 61679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =