تکمیل ۷ خط مترو تا پایان سال اولویت شهرداری تهران است

شهردار تهران اعلام کرد: ۷ خط مترو نیمه کاره را با ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل گرفتیم؛ اگرچه شهر تهران ۱۱ خط مترو طراحی شده دارد، اولویت ما تکمیل این هفت خط تا پایان سال خواهد بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا زاکانی روز دوشنبه در آیین تحویل قطارهای بازسازی شده (اورهال) به متروی پایتخت در شرکت واگن سازی جنوب تهران گفت: علاوه‌ بر این امسال خط پرند در حومه نیز به طول ۲۰ کیلومتر افتتاح می شود.

او اظهار امیدواری کرد که ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط چهار و ادامه خط ۲ را به سمت ترمینال شرق شروع کنیم و زمان کار را هم زمان حداکثر ۲ ساله دیده‌ایم.

این مسئول افزود: مطالعات نشان می‌دهد اگر این هفت خط تکمیل شود ۶۰ درصد مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا می‌کند.

زاکانی ادامه داد: ۲۲ ماه و یک روز از خدمتگزاری ما در شهرداری می‌گذرد و توفیق داریم که ۱۴ کیلومتر خطوط مترو و ۱۰ ایستگاه را افزایش دادیم، امسال نیز ۲۲ کیلومتر خط متروی جدید داریم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ را کامل و ۱۳ ایستگاه دیگر نیز امسال افتتاح می‌کنیم که البته یک مورد آن افتتاح شده است.

شهردار تهران گفت: خطوط الحاقی نیز ظرف ۲ سال تکمیل و در کنار آن چهار خط جدید خواهیم داشت که بخشی از حفاری تونل خط ۱۰ تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.

این مسئول افزود: در بخشی دیگر تفاهم‌نامه خط ۹ را هفته آینده منعقد خواهیم کرد که این مسیر یک خط دو طبقه است و علاوه بر آن خط ۸ و ۱۱ را سال آینده آغاز خواهیم کرد.

شهردار تهران همچنین با بیان اینکه تغییر الگوهای بهره مندی از خطوط بی‌آرتی نکته دوم فعالیت‌ها است، گفت: به دنبال این هستیم کاستی‌ها از طریق هوشمندسازی در این بخش کاهش یابد و نکته سوم اینکه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده اساسی را وارد ناوگان خواهیم کرد.

او افزود: امروز بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و امیدواریم ۵۰۰ دستگاه دیگر اضافه کنیم؛ ۴۰۰ دستگاه ملکی شهرداری و ۱۰۰ دستگاه بخش خصوصی است که با این تعداد به سه هزار دستگاه تا مهر ماه می‌رسد.

شهردار تهران در ادامه گفت: قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده و بالغ بر هزار و ۲۵۰ دستگاه امسال تحویل داده خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه با اسنا برای ۵۰۰ دستگاه، عقاب ۱۰۰ دستگاه، سبلان ۵۰۰ دستگاه مینی بوس و عماد خودرو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی قرارداد بسته‌ایم، یادآور شد: در حال رایزنی برای انعقاد قراردادهای جدید هستیم که غیر از تعهدات وزارت کشور است.

شهردار پایتخت گفت: ما ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس بر اساس اسناد بالادستی نیاز داریم که یکهزار و ۸۶۰ دستگاه تحویل گرفته ایم و امروز ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و تا پایان امسال یکهزار و ۲۶۰ دستگاه نوسازی و ۵۰۰ دستگاه بازسازی می‌کنیم و با یکهزار و ۷۶۰ دستگاه خطوط ما متحول خواهد شد.

او تغییر مهندسی خطوط را یادآور شد و افزود: تراموا را نیز از طریق شورای اسلامی شهر و مسیر خاص خود دنبال می‌کنیم تا مردم در سال آینده از این الگو استفاده کنند، از سویی دیگر به دنبال برقی سازی وسایل حمل و نقل عمومی هستیم که پول ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه پرداخت شده اما با سایر مجموعه ها نیز وارد عمل شدیم به عنوان مثال با مپنا تأمین ۵۰۰ دستگاه را مطرح کرده‌ایم.

زاکانی با بیان اینکه کار جدی دیگر ما این بود که بتوانیم در مسیر مترو، تراموا و اتوبوس شرایط را به سمتی ببریم که الگوی جدید دیگری داشته باشیم، گفت: با تفاهمی که با وزارت صمت داشتیم تفاهم نامه ۳۰ هزار ون را منعقد کردیم که برابر با نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس و شرایط این ون ها ارتقاء یافته است.

این مسئول اضافه کرد: با ایران خودرو دیزل نیز برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس واردمذاکره شده‌ایم که اگر وزارت کشور تأمین نکرد خودمان خریداری خواهیم کرد تا برای مهرماه به ناوگان اضافه شود.

او با بیان اینکه امروز برای اولین بار واگن DC را اورهال کرده‌ایم، یادآور شد: غیر از خط پنج که لوکوموتیو دارد و دو طبقه است، در خطوط شهری ۱۲۹ واگن AC و ۴۲ رام قطار AC داریم که در گذشته ۲ رام از این واگن‌ها بازسازی شده بود اما تا امروز این نحوه از بازسازی که اینگونه ارتقاء پیدا کند، به هیچ عنوان صورت نگرفته بود. افتخار داریم برای اولین بار یک رام قطار DC پلاس بازسازی شده و ارتقاء یافته را تحویل می‌دهیم.

شهردار پایتخت گفت: ۲ رام نیز در مسیر ارتقاء و بازسازی است و شاهد این هستیم که ۶ رام قطاری که وعده بازسازی آن را داده بودیم، وارد مدار قرار می گیرد و ۲۳ رام دیگر نیز تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه خرید هر رام قطار ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما رقم اورهال ۴۰ میلیارد تومان به میزان تقریبا یک نهم است، گفت: کنار این مسیر که سه ساله است، مقرر شده کلیه رام‌های نیازمند به بازسازی را ارتقاء دهیم و ۲ اتفاق دیگر را نیز دنبال کردیم.

این مسئول گفت: مصوبه ای در سال ۱۳۹۵ داشتیم که بنا بود ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران در نظر گرفته شود که از همان سال مانده بوده و توفیق پیدا کردیم در سال قبل با سازمان مدیریت تفاهم نامه و توافق نامه تنظیم کنیم و امروز تعهدات کاملاً و به شکل صد درصد انجام شده و ۱۵ درصد پیش پرداخت برای کشور خارجی تسهیلات ارائه داده و در یک بازه حداکثر ۲ ماهه به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد.

وی اظهار امیدواریم کرد که این ۶۳۰ دستگاه را با ۱۶۰ واگن دیگر که در مجموع به ۷۹۰ واگن می‌رسد، داشته باشیم، در کنار این مسائل موضوع دانش فنی و تولید و گسترش فناوری را نیز در داخل کشور دنبال خواهیم کرد.

شهردار تهران گفت: از سال ۸۵ تا ۹۹ طی ۱۵ سال ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده بود، اما از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و در این ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن را بازسازی کردیم و بازسازی ۴۲ واگن در حال انجام است و تا خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن را بازسازی می کنیم و تحویل می‌دهیم.

زاکانی ادامه داد: سه رام قطار از رده خارج شده را نیز بازسازی و ارتقا می‌دهیم و وارد میدان کار و خدمت می‌کنیم.

این مسئول تاکید کرد: در حوزه اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوس داریم که از این خطوط ۳۰ درصد آن ۷۰ درصد مسافران را جابجا می‌کنند، اولین نکته ما مهندسی خطوط بود, در طراحی ۹ خط بی آرتی داریم اما در واقع هشت خط فعال داریم که البته نیاز به بازطراحی دارد، یکهزار و ۸۶۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم اما اتفاقاتی که رقم‌زدیم این بود ۳۶۰ دستگاه اتوبوس جدید اضافه که ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک وزارت کشور تهیه و ما بقی را از ظرفیت شهرداری خریداری کردیم.

زاکانی گفت: در راستای برقی سازی، خط یک بی آرتی را به تراموا تبدیل می‌کنیم؛ تفاهم نامه آن را هفته بعد می‌بندیم که خط یک بی ارتی از ترمینال شرق تا ازادی تبدیل به تراموا شده تا الگویی جدید را در تهران داشته باشیم و برآورد ما این است که سالانه جابجایی ۵۵ میلیون مسافر را از طریق این خط داشته باشیم و تلاش می‌کنیم در ۱۸ ماه این خط ایجاد شود.

شهردار تهران با اشاره به تقویت ناوگان حمل و نقل معلولان، گفت: ۴۰ دستگاه ون نیز در حال خریداری است تا بتوانیم خدمات خوبی را به این قشر از شهروندان ارائه دهیم.

او با پرداختن به تولیدات داخل گفت: در این واگن سازی محصول جدیدی را می‌بینیم که ۱۱۳ دستگاه تولید می‌کند، امیدواریم از ارتباط بین واگن سازی، مپنا و جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی این مسیر را برویم که ترک تشریفات آن را گرفتیم و امروز می‌توانید شروع این اقدام را ببینید که این یک افتخار ملی است.

زاکانی یادآور شد: در مترو امروز حدود ۲۷۰ کیلومتر خط داریم و ۱۵۰ ایستگاه‌، همچنین ۱۵۰۰ واگن داشتیم که از این تعداد ۲۸ دستگاه از رده خارج شده و دو سوم آن نیاز به بازسازی دارد؛ امروز بازسازی را در اولویت گذاشتیم البته علاوه بر بازسازی به دنبال ارتقا نیز هستیم.

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری با محوریت خودکفایی در نوسازی مترو یادآور شد: ما دانش فنی را در مجموعه اندوخته می‌کنیم و از سویی برای ۶۳۰ دستگاه واگن نیز بخش عمده ای از آن داخلی سازی خواهد شد، در نهایت ۵۵ درصد این واگن ها داخلی سازی خواهد شد اما ۱۱۳ واگن ملی که تعهد داده شده، تعهد ما بدنه، مپنا بوژی، بخش خصوصی ترمز و الحاقات است که ما بخش خود را آغاز کرده‌ایم که ۸۵ درصد آن بومی است و قطعاً و یقیناً ما از کشورهایی خواهیم بود که جشن خودکفایی را برگزار خواهیم کرد.

او در ادامه این نشست پاسخ پرسش خبرنگاری دیگر در رابطه با خرید اتوبوس های متروباس و هدف از خرید این اتوبوس ها را داد و گفت: در حال خرید از تولیدکننده داخلی هستیم. یک‌هزار دستگاه اتوبوس را امسال وارد خواهیم کرد و از سویی دیگر نیز تفاهم نامه متروباس را به تعداد ۱۰۰ دستگاه دنبال می‌کنیم که برای این بخش به ترکیه سفر کرده‌ایم.

این مسئول گفت: کارخانه‌ای در تبریز تولیدکننده این متروباس‌هایی است که در ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و چند دستگاه را پایان سال تحویل خواهند داد، این اتوبوس ها فوق العاده با کیفیت و با توجه به بازدید تیم ما و جلسه بنده با تولیدکننده، به این نتیجه رسیدیم که کیفیت آن فوق العاده است که امیدواریم شاهد خدمت رسانی این نوع از الگوی حمل و نقلی باشیم.

شهردار تهران در پاسخ به خبرنگاری درخصوص خطوط مترو توضیح داد: خط ۶ و ۴ و ۲ الحاقیه داشته که اتمام آن ۲۴ ماه طول می‌کشد و آن چیزی که برآورد اولیه خطوط هفت گانه بود تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

شهردار پایتخت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص گره‌های ترافیکی موجود در معابر اصلی تهران و راه حل‌های آن گفت: بنده اعلام کردم که سه سیاست را دنبال می‌کنیم که در دسترس قرار دادن خدمات و هوشمندسازی را پیش بینی کرده‌ایم تا تقاضای سفر را کاهش دهیم، از سویی با افزایش ناوگان و ایجاد زمینه حمل و نقل هوشمند، در صددیم تا بهترین روش ارائه خدمات را داشته باشیم و آلودگی هوا را نیز کنترل کنیم.

او تأکید کرد: در برنامه ای که بنده اعلام کردم به افقی خواهیم رسید که شهر تهران هیچ وقت چنین افقی را نداشته است، بالاترین تعداد اتوبوس های فعال به سال ۱۳۸۹ به تعداد چهار هزار و ۹۵۰ دستگاه برمی‌گردد که ما در حال عبور از بهترین شرایط اتوبوسرانی هستیم، این عبور همین امسال اتفاق خواهد افتاد و در سال آینده نیز کیفیت در ارائه خدمات تشدید خواهد شد و در این صورت اقبال عمومی افزایش خواهد یافت که امیدواریم با حمل و نقل ترکیبی، تهران را از این شرایط خارج کنیم.

زاکانی با تأکید بر اینکه در زمان شیوع کرونا حمل و نقل با افت روبه رو بود، گفت: به دنبال این هستیم کیفیت بالای ارائه خدمات به شهروندان را داشته باشیم و قدر السهم خود را در کنترل ترافیک و آلودگی بپذیریم و حتی از قدرالسهم دیگران نیز استفاده کنیم تا خدمات خوبی ارائه دهیم.

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر درباره استفاده از کولر در ناوگان و بحث سرفاصله ها در خطوط مترو گفت: هیچ راهی جز تقویت ناوگان نداریم؛ در موضوع اتوبوس امسال یکهزار دستگاه افزایش داریم و ۵۰۰ دستگاه جدید است و وارد کار می‌شود و ۵۰۰ دستگاه را بازسازی می‌کنیم. در واگن، نوسازی امسال دست ما را نخواهد گرفت، لذا همین بازسازی و نوسازی امکانی را ایجاد می‌کند که در مترو سرفاصله ها را کمتر کنیم و در اتوبوس خدمت بهتری داشته باشیم.

شهردار تهران افزود: برای بحث کولر قاعده این است که باید برای رفاه مسافرین رانندگان از کولر استفاده کنند و بنده این موضوع را دنبال می‌کنم.

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر درخصوص قرارگاه حمل و نقل، بحث پیش پرداخت ون ها و موضوع تراموا توضیح داد: ما هیچ وقت نامه نزدیم برای ون ها که پول ما را برگردانید، ۶۳۰ دستگاه را از طریق ایران خودرو دیزل دنبال کردیم که ۱۹۵ تا تحویل شد و در مسیر شماره گذاری است که سایر آن را هم وزارت کشور تعهد کرده که تحویل شود.

او گفت: مطالعات ما در بحث تراموا تکمیل شده و بازدیدها را انجام دادیم. یک تیم کارشناسی را برای بازدید و جلسات با طرف خارجی اعزام کردیم که نتایج خوبی داشت، در نوع جدید مشکل کابل‌ها و برق حل شده، هنوز مسیر تحویل به کمیسیون را انجام ندادیم اما به سرعت آن را پیش می‌بریم؛ ضمن اینکه در اجلاس مترو پلیس در بلژیک مشاهده کردیم که عمده خدمات از طریق تراموا انجام می‌شد.

شهردار تهران اضافه کرد: در مورد قرارگاه حمل و نقل نیز باید بگویم همه این کارها که اشاره شده از طریق این قرارگاه بوده است. ۲۵۰۰ قرارداد در حوزه اتوبوس و مینی بوس داشتیم که همه آنها در قرارگاه مطرح شد و این قرارگاه پابرجا است به طوری که بیشترین وقت ما برای حوزه حمل و نقل صرف می‌شود.

شهردار پایتخت ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ دولت مکلف شده بود در مورد ۶۳۰ دستگاه واگن پیش پرداخت آن را انجام دهد اما اهمال کردند در حالی که دولت اخیر کار را پیگیری کرد و از بهمن ماه با سازمان برنامه صحبت کردیم و بانک مرکزی و وزارت نفت کمک کردند، دولت بزرگترین خدمت را انجام داد که ما از دولت تشکر می کنیم، در مورد اتوبوس ها هم که ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک دولت وارد ناوگان شد و درباره ون نیز ۱۹۵ ون را از طریق کمک دولت تحویل گرفتیم.

این مسئول افزود: تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن با تعهد دولت برای پرداخت ۱۵ درصد معادل ۱۱۸ میلیون یورو انجام می شود و طرف قرارداد اعلام کرد که اگر هزینه واریز شود به ۷۹۱ واگن خواهد رسید؛ دولت وظیفه خود را انجام داده و در مسیر نقل و انتقال پول هستیم و روز گذشته صحبت هایی با رییس کل بانک مرکزی داشتیم تا گام نهایی قرارداد از سمت ما برداشته شود، به چین خواهیم رفت تا فاصله کمی را در تأمین اولیه داشته باشیم.

او با بیان اینکه قیمت بلیت مترو ۲۲ هزار تومان و اتوبوس ۱۲ هزار تومان است، یادآور شد: ما تمام این مبلغ را دریافت نمی‌کنیم و یارانه می‌دهیم، شورا موافقت کرد که به حوزه ون نیز خدمات ارائه دهیم تا مردم با قیمت نازل بتوانند از ون استفاده کنند و فاصله کمی با قیمت بلیت مترو و اتوبوس داشته باشد که برای تأمین چهار هزار دستگاه اتوبوس، ۵۰ هزار تاکسی، ۴۰۰ هزار موتورسیکلت و ۳۰ هزار ون با وزارت صمت وارد تفاهم شده‌ایم.

شهردار تهران با اعلام اینکه ۱۹۵ دستگاه ون تحویل داده شده است، گفت: در بخش تاکسی نیز با تدابیر اندیشیده شده، به دنبال برقی سازی تاکسی ها هستیم. ۶۰ تا ۷۰ درصد تاکسی های ما فرسوده هستند که هم صورت شهر را به هم زده و هم به رانندگان و شهروندان آسیب می زنند؛به دنبال برقی سازی گسترده از طریق وارد کردن ون به ناوگان حمل و نقل عمومی و گشایش جدی در این حوزه هستیم.

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر درباره خط ۱۰ مترو و هوشمندسازی حمل و نقل عنوان کرد: هر پولی مربوط به شهر باشد را برمی‌گردانیم و بنده می‌توانم درباره مفاسد مفصل توضیح دهم، منابع مان را از طریق مولدسازی و مشارکت تهیه می‌کنیم.

او ادامه داد: اولین بار در بودجه سهم مترو ۶ برابر شده است و تا امروز توانسته ایم ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و یا به بیانی ۱۵۸ درصد بودجه را محقق کنیم؛ اجرای خط هشت مترو سال آینده شروع می‌شود.

شهردار تهران اضافه کرد: هر کیلومتر مترو یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه بر می‌دارد که همه این کارها از طریق مولدسازی انجام می‌شود؛ هدف ما ۱۴۱۰ است تا پرونده های شهر را ببندیم و امیدواریم بحث مترو را زودتر از آن جمع کنیم.

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر با محوریت متوسط زمان رسیدن اتوبوس ها در خطوط اتوبوسرانی و همچنین اقدامات انجام شده برای تأمین اتوبوس و روند واردات اتوبوس های دست دوم یادآور شد: اتوبوس های در سطح شهر دارای یورو ۴ و پایین تر هستند که این اتوبوس ها را باسازی تا مجدداً از آن استفاده کنیم و ۵۰۰ دستگاه تا مهرماه بازسازی می‌شود اما نیاز ما ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس است، این در حالی است که یکهزار و ۸۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم.

او گفت: دوره چهارم به پنجم مدیریت شهری پایتخت سه هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل شد که به یکهزار و ۸۶۰ دستگاه رساندند و مصاحبه‌های آنها نیز موجود است که گفتند یک اتوبوس هم نتوانستند اضافه کنند، رئیس شورای سابق نیز این ادعا را دارد که ما طی این ۲۲ ماه و یک روز ۳۶۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی کرده‌ایم.

شهردار پایتخت با بیان اینکه واردات یکهزار دستگاه اتوبوس دست دوم مجوز گرفته است، گفت: در بدترین وضعیت اتوبوس های یورو ۴ و یورو ۵ وارد می‌شود که باید تمام این دستگاه ها تست محیط زیستی داشته باشند. اتوبوس های فعلی ما با اتوبوس هایی که در حال وارد کردن آن هستیم، فاصله بسیاری دارند و اگر امسال وارد شوند مردم رفاه در این حوزه را تجربه خواهند کرد. خدمتی که ارائه می‌کنیم با اتوبوس‌هایی است که بسیار بیشتر از اتوبوس‌های وارداتی است. ما در کنار این به شدت به دنبال برقی سازی می رویم و تهران را در آینده نزدیک به عنوان شهر برقی خواهیم دید.

وی شهردار تهران با اعلام اینکه ما برای ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس پول داده‌ایم، یادآور شد: هنوز برای واردات هیچ کاری انجام نداده ایم و تیم‌هایی را ارسال کردیم که بررسی کنند، اما هنوز به نتیجه ای نرسیده‌ایم. در سفر به چین و روسیه موضوعات کاری را دنبال می‌کنیم.

این مسئول گفت: با سفر به چین و روسیه نیز در خصوص کارکردهای شهری در حوزه حمل و نقل، محیط زیست و هوشمندسازی بابی برای همکاری باز خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در خصوص اتوبوس های کارکرده و کاتالیزور جاذب دوده گفت: اتوبوس‌های جدید شرایط استاندارد را دارند، در مجوزی که دولت داده در خصوص اتوبوس‌های کارکرده، عدد سه تا ۵ سال کارکرد مطرح است و مسیری دارد که در آن استاندارد و شرایط لازم در نظر گرفته شده است. هر چقدر بتوانیم کیفیت و کمیت حمل و نقل را افزایش دهیم، انتقال مسیر استفاده از خودروهای شخصی به عمومی افزایش پیدا می‌کند.

او توضیح داد: روزانه ۱۲ میلیون لیتر مصرف بنزین در شهر داریم، یک سری اصلاح تقاطعی را برنامه ریزی که ۹۸ مورد آن را شناسایی و بخشی از آن ها را شروع کردیم که اگر این اصلاحات تمام شود حدود ۷۳۰ کیلومتر راه مردم را نزدیک می کنیم، ۱۱ مورد را سال گذشته افتتاح و ۲۸ مورد را امسال افتتاح می‌کنیم که با کوتاه کردن مسیر روزانه یک میلیون لیتر بنزین در شهر ما که امروز اضافی می سوزد صرفه جویی می‌شود و آلاینده‌ها در هوا کاهش پیدا می‌کند.

زاکانی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با ناوگان حمل و نقل برقی، گفت: مطالعات کلی در بخشی از کلانشهرهای کشور رقم خورده و به تبع در تهران نیز انجام شده و مجموعه‌های مختلفی این مطالعات را انجام داده اند که کاملاً قابل ارائه است و میزان بهره مندی از انرژی برق برای حوزه حمل و نقل ۲۰ درصد است و عملاً یک به پنج هستیم که اگر بنزین بسوزانیم پنج برابر قیمت برق خواهد بود.

شهردار تهران همچنین گفت: یکهزار و ۵۰۰ نقطه شارژ در تهران پیش بینی شده است که با برخی استانها که قابلیت تولید برق با کیفیت و پاک را دارند، وارد مذاکره شده‌ایم که به بهترین کیفیت تولید شود تا بتوانیم به تهران منتقل کنیم، با استاندار کرمان جلسه برگزار کرده‌ایم و با هدف صرفه جویی در این حوزه وارد می‌شویم. ۳۲۰ هزار چراغ روشنایی ۱۴۰ وات در تهران داریم که از طریق ال ای دی کردن آن مصرفش به ۲۰ وات می رسد که صرفه جویی را به ۲۰۰ مگاوات در سال خواهد رساند.

او افزود: از طریق ذخیره سازی برق نیز امکانی فراهم می‌کنیم تا بتوان خدمات را ارائه کرد که امروز صبح در مورد آن بحث شد و قرار شد هفته آینده مختصات کار ارائه شود تا اقدام جامعی را آغاز کنیم که امیدواریم تا پایان سال فاز اول کار انجام شود.

این مسئول در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر درخصوص اختلاف قیمت برای واردات اتوبوس و خرید اتوبوس‌های داخلی گفت: مساله واردات اتوبوس، مصوبه دولت است و سازمان محیط زیست نمی‌تواند مخالفت کند چرا که خود سازمان در جلسات و کارگروه‌های دولت بوده و برای واردات یکهزار دستگاه مصوبه دولت را داریم؛ در مصوبه بحث کارکرده یا کار نکرده مطرح نیست و واردات با قابلیت و کیفیت مطرح است. ضمن اینکه بنا نیست فقط از اروپا بیاوریم. اتوبوسی که ما می‌آوریم باید قابلیت‌های استاندارد را داشته باشد و طبق تفاهم اقدام کنیم.

او گفت: اینکه اتوبوس نو یا کارکرده بیاوریم هنوز تصمیم گیری نکرده‌ایم و در حال تحقیقات هستیم. با چند گروه وارد مذاکره شده‌ایم اما اتوبوس‌های کم کارکرد حدود یک سوم قیمت نو را خواهند داشت، همچنین درباره ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس‌ با شرکت‌های داخلی قرارداد بسته ایم که ۲۶۰ دستگاه را می‌توانتد تا پایان سال به ما ارائه دهند.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگای دیگر در خصوص واگن‌ها، سوپر اپلیکیشن استفاده از مترو و بازنگری خطوط بی آرتی گفت: در بی آرتی مطالعات گسترده‌ای را شروع و خطوط را به سه دسته تقسیم کرده‌ایم، اما همه آنها را به سمت هوشمندسازی و نظارت دوربینی می‌بریم؛ برخی از این خطوط از وسط به کنار می‌آیند و باند کندرو به خط بی آر تی تبدیل می‌شود و در بخشی از آنها ۲ طرف جمع و فقط وسط خیابان بسته و خط بی آرتی با خطوط جدا و با دوربین کنترل و حتی در بعصی مواقع با نمایش خط سبز امکان تردد سایر خودروها نیز به این محدوده ایجاد می‌شود و در بخش دیگر نیز ساماندهی از جنبه‌های دیگر را داریم.

او با پرداختن به بحث هزینه‌کرد، افزود: هزینه کرد در مترو و اتوبوس بالا است، و اضافه درآمدها را به حوزه زیرساخت‌ها و بدهی‌ها می‌بریم؛ در سال گذشته سه هزار میلیارد تومان هزینه تسویه با پیمانکاران را که از سال ۸۹ مانده بود، پرداخت کردیم و بیش از هشت هزار میلیارد تومان هم بدهی بانک‌ها داده‌ایم که بیش از دو برابر آن را تسهیلات گرفتیم.

زاکانی بیان کرد: در بحث ای. بی. تی، کیف پول، سوپر اپلیکیشن و تسهیلات نیز در مورد مترو این کار انجام و کامل شده اما برای اتوبوس کامل نشده است، در مورد اینکه برای مترو این کار را شروع کنیم یا اینکه برای شروع منتظر اتوبوس بمانیم، هنوز تصمیم نگرفته‌ایم.

شهردار تهران با اشاره به انتشار اوراق مشارکت نیز گفت: قدر السهم ۵۰ درصدی برای تأمین یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداری در نظر گرفته شده و مبلغ یکهزار میلیارد تومان و یک مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به صورت صددرصدی توسط ما برای تأمین اتوبوس است که اسناد آن را سه هفته پیش امضا کردم.

او با اشاره به بودجه ۷۸ هزار میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومانی امسال، اظهار داشت: تاکنون از یک سوم این بودجه عبور کرده‌ایم و از ۲۰ همت رد و هفت همت نیز از سال قبل به امسال منتقل شده است، برای تراموا اعتبار لازم را داریم و در متمم اصلاحیه بودجه ارائه دهیم که وارد تفاهم شده ایم تا سپس به قرارداد برسیم، رقم تأمین تراموا ۲۰۰ میلیون یورو پیش بینی شده است.

مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز در این نشست پیرامون تاثیر فرونشست زمین بر خطوط روباز مترو گفت: خطوط روباز بعد از گذشت بیش از دو دهه نیاز به بازسازی دارند، همانطور که خط ۵ مترو بازسازی شد؛ امسال در برنامه‌مان بازسازی خط یک را داریم که طبیعتا در خطوط روباز این معضلات اتفاق می‌افتد اما هیچ نگرانی و دغدغه‌ای برای مسافران در حوزه ایمنی وجود ندارد.

کد خبر: 61789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =