۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 61802
تجارتی به‌نام اسکناس فروشی

خرید و فروش اسکناس و سکه‌های قدیمی از سال‌ها قبل برای عده‌ای تبدیل به کسب‌و کار شده بود اما این روزها و به‌ویژه در آستانه عید غدیر به نظر می‌رسد بازار خرید و فروش انواع اسکناس بخصوص اسکناس‌های نو رایج این روزها از همیشه داغ‌تر است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، فرقی نمی‌کند ساکن کدام محدوده تهران باشید و به چه دلیلی نیاز به چه اسکناسی داشته باشید، در هر نقطه از شهر خرید و فروش این اسکناس‌ها به تجارت برخی افراد تبدیل شده است.

از اسکناس‌های قبل انقلاب که به شاهی معروف شده تا اسکناس‌های ۱۰،۲۰،۵۰،۱۰۰،۲۰۰ تومانی و حتی اسکناس‌های رایج امروز، از خرید و فروش اسکناس‌های معروف به ارور (اسکناس‌های غیر اصل که مشابه طرح اصلی طراحی شده و به راحتی غیر اصل بودن آنها قابل تشخیص است) تا اسکناس نو؛ خرید و فروش این اسکناس‌ها امروز برای خود یک کسب‌و کار به نسبت پردرآمد شده است.

اگر شما گذرتان به نقاطی از شهر مانند حوالی میدان فردوسی خورده باشد قطعا افرادی را دیده‌اید که سال‌های سال است آنجا حضور داشته و شغلشان خرید و فروش این دسته اسکناس‌ها است.

اما حالا به لطف تکنولوژی و ابزارهای جدیدی که در دسترس مردم قرار داده بسیاری هم در فضای مجازی این کسب و کار را دنبال می‌کنند و از خرید فروش اسکناس‌های ایرانی و سکه گرفته تا انواع ارز(به ویژه قدیمی) از این راه امرار معاش می‌کنند.

طبیعی است با توجه به اینکه این شغل جزو مشاغل کاذب محسوب می‌شود نه نظارت دقیقی بر این بازار وجود دارد و نه قیمتی مشخص برای داد و ستد در این فضا می‌توان تعیین یا اعلام کرد. هر کس بر اساس سلیقه و خواسته خود و بر اساس بازار عرضه و تقاضا اقدام به قیمت‌گذاری برای خرید و فروش این اسکناس‌ها می‌کند.

در میان آگهی‌هایی که روی یکی از سایت‌های فروش اینترنتی قرار گرفته فردی چند اسکناس قدیمی متعلق به قبل و بعد از انقلاب را یکجا به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشته است و از آنجا که درباره فروش اسکناس یا سکه‌ها و حتی تمبرهای قدیمی توضیح دیگری نداده می‌توان حدس زد فردی است که به‌طور اتفاقی از قدیم این اسکناس‌ها را نگه داشته و حال ترجیح می‌دهد آنها را به فروش برساند. در این تصاویر چند اسکناس ۱۰ تومانی و ۵۰ تومانی و حتی ۱۰۰ تومانی که تا همین چند سال پیش هم موجود بود دیده می‌شود و علاوه بر آنها چند اسکناس ۲۰ ریالی و ۵۰ ریالی دوره پهلوی هم برای فروش گذاشته شده است. در مجموع طبق چیزی که در تصویر پیداست ۲۰ اسکناس که ۱۰ عدد آنها مربوط به بعد از انقلاب و ۱۰ عدد آنها به اصطلاح شاهی است، به قیمتی معادل ۸۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است یعنی بطور میانگین هر اسکناس ۸۰ هزار تومان.

آگهی دیگر مربوط به اسکناس‌هایی است که اتفاقا نو هم نبوده و به اصطلاح کارکرده هستند.۲۰ اسکناس شاهی کارکرده برای فروش گذاشته شده و آگهی دهنده چنین عنوان کرده که علاوه بر این اسکناس‌ها تمبرهای قدیمی و زیبا و همچنین تعدادی سکه و ژتون ایرانی و خارجی نیز دارد که به بالاترین قیمت پیشنهادی واگذار می‌کند.

یک آگهی دهده دیگر عکس‌هایی از چند سکه بعد انقلابی و تعدادی اسکناس کارکرده و حتی مچاله ۱۰،۲۰،۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی گذاشته و برای آن قیمتی دو میلیون تومانی تعیین کرده و چنین توضیح داده که تعدادی سکه و اسکناس قدیمی برای فروش دارد.

فروش چند میلیونی اسکناس‌های قدیمی خارجی

فرد دیگری که از تبریز آگهی گذاشته به عرضه اسکناس‌های شوروری قدیم پرداخته و تاکید کرده که این اسکناس‌ها مناسب کلکسیون است. این فرد در آگهی خود آورده است: «با سلام تعدادی اسکناس قدیمی کلاسیک و تابلویی از شوروی سابق که بسیار بسیار کمیاب هستن

فروش تکی ندارم

عکس اول اسکناس‌های صوم تورکستان قیمت ۷ میلیون

عکس دوم اسکناس‌های روسیه جنوبی قیمت ۱۰ میلیون

عکس سوم اسکناس‌های جمهوری آذربایجان ۹ میلیون

عکس چهارم اسکناس سایز خیلی بزرگ روسیه تزاری ۲.۵۰۰ میلیون

عکس پنجم روسیه تزاری نیگالای قیمت ۲.۵۰۰

عکس ششم جمهوری شوروی ۱ میلیون» وی همچنین تاکید کرده که قیمت‌هایش مقطوع بوده و جای تخفیف ندارد.

یا در آگهی دیگر آمده است: « بسته اسکناس لیر ترکیه کلکسیونی ۱۰۰ عدد سریال مجموع ۱۰ هزار لیر بسته دست نخورده"؛ برای این اسکناس‌ها نیز قیمتی معادل ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است.

تجارتی به‌نام اسکناس فروشی

فروش اسکناس نو

اما بسیاری هم اقدام به فروش اسکناس‌های نوی رایج در همین روزها می‌کنند و آنها را به دلیل نو بودن به بهایی بالاتر به فروش می‌رسانند.

در یکی از این آگهی‌ها تعداد ۹۰عدد اسکناس تا نخورده ۱۰ هزارتومانی به قیمت یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است یعنی حدود ۲۵۰ هزار تومان بالاتر از قیمت واقعی که تقریبا معادل آن است که هر ۱۰ هزار تومانی حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش برسد، یعنی بیش از یک چهارم بیش از قیمت آن.

البته عده بسیاری هم هستند که در حجم به مراتب بالاتر اقدام به این کار می‌کنند و عدد و رقم خاصی هم برای فروش اعلام نکرده‌اند.

مخصوصا به مناسبت عید غدیر که مرسوم است افرادی که سید هستند بهنیت تبرک هدیه می‌دهند بازار این آگهی‌ها این روزها گرمتر شده و مثلا عده‌ای اسکناس ۱۰ هزار تومانی نو را به مناسبت عید غدیر با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای فروش گذاشته‌اند.

البته برخی هم هستند که اسکناس‌های نوی قدیمی را برای فروش گذاشته‌اند، مثلا یکی از آگهی‌ها مربوط به ۱۵ اسکناس نو ۱۰۰ ریالی است که به قیمت ۵۰۰ هزار تومان آگهی شده و فروشنده نیز تاکید کرده است که قیمتش مقطوع است.

کد خبر: 61802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =