تعیین تکلیف و ساماندهی شرکت‌های اقتصادی صندوق بازنشستگی

نعمت الله ترکی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: تعیین تکلیف شرکت‌های زیان‌ده در حوزه سرمایه‌گذاری از اولویت‌های این صندوق به شمار می‌رود. همچنین شرکت‌های با سوددهی پایین در قالب واگذاری تعیین تکلیف خواهند شد. 

به گزارش آتیه آنلاین، ترکی امروز یکشنبه هجدهم تیرماه در جریان نشست خبری بیان کرد: اولویت اول واگذاری در قالب تفاهم نامه با معاونت تعاون وزارت کار در حوزه تعاونی‌ها قرار گرفته است. ادغام این شرکت‌ها همچنین به عنوان اقدام دیگر مورد توجه و اولویت صندوق است. این موضوع کاهش هزینه‌های شرکت‌ها، افزایش نظارت و ارتقا ارزش افزوده‌ را به دنبال خواهد داشت. تا پایان این برنامه بیش از ۱۰۰ شرکت تعیین تکلیف و ساماندهی خواهند شد.
وی ادامه داد: یک میلیون و ۶۵۰ هزارنفر بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند. این صندوق ۲ وظیفه عمده را به بهترین شکل باید انجام دهد که تامین معیشت از طرق مختلف را شامل و تامین حقوق و مستمری در این حوزه قرار می‌گیرد.
او ادامه داد: ناترازی شکل گرفته در حوزه کشور شاغلین از محل ورود و خروج شاغلین و بازنشستگان شکل گرفته است.
او همچنین اضافه کرد: بخشی از تامین منابع از محل فعالیت‌های اقتصادی صندوق تأمین می‌شود. بخش دیگر تعهداتی است که از محل بودجه عمومی کشور تامین می‌شود. چالش‌های حوزه منابع مربوط به بیش از ۵ یا ۶ دهه گذشته است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: صندوق‌های بازنشستگی را باید سازمان‌های بین نسلی دانست که چالش‌های حوزه منابع را ناشی از وضعیت دهه‌های گذشته است.
او در ادامه افزود: افزایش سن و سابقه قابل قبول برای احراز بازنشستگی را باید از چالش‌های صندوق بازنشستگی کشوری دانست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امروز میانگین سن بازنشستگی حدود ۴۸ سال است.
وی توضیح داد: برای اصلاح این وضعیت اصلاحات سنجه‌ای باید در نظر گرفته شود. نرخ امید به زندگی در این حوزه بسیار تعیین کننده است. نرخ امید به زندگی در کشور ما در ۷۶ سال قرار دارد و از طرف دیگر باید سن بازنشستگی با این رقم تناسب داشته باشد.
ترکی بیان کرد: همچنین اصلاح قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور را در راستای حل چالش صندوق مورد توجه قرار داد. در برخی دستگاه‌های اجرایی افراد با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند و در واقع از بیمه‌های ارفاقی استفاده می‌کنند. همچنین تغییر روش تعیین مستمری بازنشستگان را دراین راستا باید درنظر گرفت.
او همچنین ادامه داد: برای اولین بار سند راهبردی همگام با برنامه‌های توسعه‌ای در صندوق تدوین شده است که در این سود ماموریت صندوق شفاف ارائه شده است. رویکرد ما در حوزه نظام تامین و پرداخت حقوق از طریق ارائه خدمات بیمه‌ای و با نشستگی بین نسلی در برنامه هفتم توسعه دنبال می‌شود.
وی اضافه کرد : چشم‌انداز ما در حوزه فعالیت‌های صندوق شفافیت سازمانی تثبیت یافته است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: پایداری مالی تامین شده نیز فعالیت و سیاست‌گذاری دیگر صندوق در حوزه راهبردی است و البته بازدهی اقتصادی بهبود یافته را باید اولویت دیگر صندوق دانست. بازخورد و بهره‌وری را در این حوزه موردتوجه داریم. تعداد ۵ هلدینگ و ۱۸۵ شرکت در حوزه اقتصاد صندوق مشغول به فعالیت هستند که البته بازنگری در این حوزه باید صورت گیرد. در این حوزه برنامه عملیاتی در کنار سند راهبردی برای فعالیت و چشم انداز شرکت‌ها تدوین شده است. در حوزه فعالیت شرکت‌ها و مجموعه اقتصادی، بهره‌وری و سود و زیان شرکت‌ها مورد توجه است و تا پایان برنامه ۱۲۰ شرکت تعیین تکلیف خواهند شد.
او گفت: شرکت‌ها در بخش‌های اشتغال، تولید و فعالیت‌های اقتصادی نقش‌آفرین هستند. در حوزه پتروشمی برای تکمیل زنجیره تولید حدود ۲ میلیارد دلار طرح و پروژه تعریف شده است که منجر به ایجاد منابع مالی پایدار برای صندوق شود. همینطور در حوزه فولاد نیز سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. ۲ مجموعه ما در قالب فولاد در حال فعالیت اقتصادی و تولید هستند.
وی ادامه داد: معدن آهن در حوزه مشارکتی برای تامین مواد اولیه و خوراک درنظر گرفته شده است. فولاد اکسین خلیج فارس در حوزه فولاد از زیرمجموعه های تولیدی و اقتصادی صندوق به حساب می‌آیند.
ترکی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری سهام تمام مراکز گردشگری و ایرانگردی در قالب ۵۶ مرکز در اختیار دارد. امکان توسعه این فعالیت برای صندوق وجود دارد. خدمات حوزه گردشگری صندوق در قالب تسهیلات به بازنشستگان صندوق ارائه می‌شود که این مهم از امروز اجرایی می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: صندوق در سراسر کشور در حوزه فعالیت های گردشگری ظرفیت های بزرگی دارا است.
وی همچنین تاکید کرد: در هفت ماهه گذشته حدود 14 هزار میلیارد تومان با اشتغالزایی حدود هفت هزار نفر در حوزه ظرفیت‌های کشت و صنعت سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
ترکی در ادامه توضیح داد: رویکرد اصلی این سند راهبردی، صندوق بازنشستگی را از حوزه بنگاه‌داری خارج و به سمت سهامداری هدایت می‌کند. بیشترین سود اقتصادی صندوق به شرکت‌هایی مربوط می‌شود که در حوزه سهامداری فعالی هستند.
وی گفت : فسادستیزی اولویت اول رویکردی ما در صندوق بازنشستگی کشوری است. با کوچکترین تخطی در حوزه فعالیت‌های صندوق برخورد خواهیم کرد.
او ادامه داد: در حوزه اجتماعی اولین نگاه ما در قالب سند راهبردی، حفظ منزلت و کرامت بازنشستگان است. تامین معیشت این افراد را باید دغدغه‌ اصلی خود بدانیم. تلاش ما پرداخت به‌موقع حقوق بازنشستگان است. همچنین در حوزه کسورات تمام اقدامات لازم به روز صورت گرفته است.
ترکی افزود: نظام بهداشت، سلامت و درمان بازنشستگان برای ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. در سال‌جاری نظام بیمه و بیمه تکمیلی بازنشستگان با ارتقا همراه بوده است که تعرفه‌های آن در 14 مورد درنظر گرفته شده است. رشد منابع این حوزه را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم. قرارداد بیمه تکمیلی با سرانه 205 تومان منعقد شده است. 2 بخش در این حوزه برای افراد بدون سقف درنظر گرفته شده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت : در حوزه حمایت از بازنشستگان به ویژه در بخش درمان و سلامت از هیچ حمایتی دریغ نخواهیم کرد. ما با تمام مراکز درمانی سراسر کشور تسویه حساب را تا امروز انجام داده‌ایم. در این حوزه همچنین تنخواه در اختیار استان‌ها قرار گرفته است. ناظرانی در بخش نظام بیمه و سلامت در سراسر کشور وظیفه نظارت را عهده دار هستند.
وی بیان کرد: امسال اشتغال فرزندان بازنشستگان را از اولویت‌ها قرار داده‌ایم که در این حوزه در بخش حرفه‌آموزی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای منعقد شده است. در این راستا ارائه تسهیلاتی درنظر گرفته شده است. همچنین تفاهم‌نامه کلی اشتغال با بنیاد برکت امضا شده است. سال جاری تسهیلات ضروری به رقم 30 میلیون تومان رسیده است که به صورت ماهانه 35 هزارنفر را شامل می شود. تسهیلاتی نیز برای ازدواج فرزتگندان بازنشستگان و همچنین تسهیلاتی برای تهیه جهیزیه این افراد لحاظ شده است. تا به امروز تعداد 64 هزار فقره وام ضروری به افراد در ماه های اخیر پرداخت شده است.
او تاکید کرد: همچنین تسهیلات و امکاناتی برای حوزه فعالیت‌های ورزشی بازنشستگان درنظر گرفته شده است.
ترکی ادامه داد: صندوق بازنشستگی کشوری براساس قانون‌ از ابتدا باید به این شکل وارد حوزه بیمه تکمیلی نمی‌شد و قانون تاکید بر تعمیم ارائه تعهدات بیمه تکمیلی کارکنان صندوق به بازنشستگان است.
او اضافه کرد : ما در این دوره بیمه تکمیلی با هفت هزار میلیارد تومان این حوزه را پوشش داده‌ایم. قرارداد با مراکز تامین اجتماعی، مراکز درمانی دولتی و خصوصی در حوزه بیمه تکمیلی تاکید و اجرایی شده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه افزود: ما در این حوزه قصد داریم که نظام بیمه ملت را باید در قالب یک بیمه تکاقل مورد استفاده قرار دهیم. مذاکرات این مورد به زودی آغاز و از سال 1403 از بیمه ملت در این حوزه بهره مند خواهیم شد که سهامدار آن خواهند شد.
وی تاکید کرد : ادغام صندوق‌های بازنشستگی چارچوب و ضوابطی را نیاز دارد. براساس برنامه هفتم تا پایان این برنامه باید موضوع ادغام صندوق‌های بازنشستگی ارائه شود.
ترکی بیان کرد: با توجه به حوزه نظام اجتماعی خانوادگی در کشور ما، ارائه خدمات به جامعه بازنشستگان و خانواده تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی هستند.
او توضیح داد : از معیشت بازنشستگان خبر داریم و دغدغه‌های آنان را دنبال می‌کنیم. استفاده از خودروهای خارجی در صندوق بازنشستگی کشوری ممنوع شده است. برخی هلدینگ‌های صندوق که محل فعالیت آنان مناطق دور از تهران است، صرفه‌جویی مکان و نیروی انسانی مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: تا نیمه اول سال 1399 همسان‌سازی صورت گرفت و از نیمه دوم این سال برای یک میلیون و 500 هزار نفر مطالبه در قالب سه هزار و 800 هزار میلیارد تومان وجود دارد.
وی تاکید کرد: بازنشستگان از سال 1400 حقوق با شرایط همسان دریافت می‌کنند. براساس توافق با سازمان برنامه، همسان‌سازی در مورد گروه‌های دارای مطالبه محقق می‌شود. با محقق شدن 9 هزار میلیارد تومان مطالبات حوزه همسان سازی بخش هایی از بازنشستگان، مطالبات این جامعه تحت پوشش صندوق تحقق خواهد یافت.
ترکی ادامه داد: در حوزه انرژی صندوق خدمات و اقدامات موثری در بخش‌های اقتصادی داشته‌ایم که بخش صادرات را نیز شامل می‌شود.

کد خبر: 61953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =