رشد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی منابع پایدار ماهانه تأمین اجتماعی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه پوشش‌های بیمه‌ای با حمایت و مشارکت شرکای اجتماعی، ظرفیت بزرگی برای مردم فراهم شد، گفت: ظرف کمتر از دو سال، بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید به صندوق اضافه شدند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، موسوی در دیدار اعضای کانون عالی شورای اسلامی کار که به مناسبت هفته تأمین‌اجتماعی برگزار شد، بیان کرد: طبق آخرین برآوردها، رقمی که ماهانه از محل ورود این تعداد بیمه‌شده جدید منابع مالی پایدار، به منابع سازمان تأمین‌اجتماعی افزوده می‌شود، بالغ بر هزار میلیارد تومان است که نقش جدی در پایداری منابع صندوق تأمین‌اجتماعی دارد.

او ضمن تأکید بر اهمیت سه‌جانبه‌گرایی در سازمان تأمین‌اجتماعی و مشارکت مالی کارگر و کارفرما در تأمین منابع طرح‌های بیمه اجتماعی، افزود: عظمت کارگر در هستی‌بخشی این قشر است و اگر چنانچه آنان در کنار همه بخش‌های حکمرانی کشور حضور نداشته باشند، ارائه خدمات و رونق تولید دچار اختلال می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن تبریک هفته تأمین‌اجتماعی، آن را هفته آسایش، امنیت، کرامت و عدالت توصیف کرد و گفت: یکی از شرکای مهم ما در مسیر تحقق آرمان عدالت، کارگران عزیز هستند. حضرت امام (ره) تعالیم بلندی درباره این عزیزان دارند. مقام معظم رهبری هم در دیداری که امسال در روز کارگر با کارگران عزیز داشتند، از نقش مهم آنها در چرخه تولید کشور تعابیر بسیار والایی مطرح کردند.

موسوی با اشاره به اینکه ما در تأمین‌اجتماعی باید مفتخر باشیم در سازمانی هستیم که وظیفه و مأموریت آن خدمت به کارگران است، اضافه کرد: اگر امروز وضع تأمین‌اجتماعی نسبت به دیگر صندوق‌ها بهتر است، یکی از دلایل آن نقش راهبری، نظارتی و تعاملی است که شرکای اجتماعی خصوصاً جامعه بزرگ کارگری در این سازمان دارند. به خاطر ندارم زمانی را که تأمین‌اجتماعی در تصمیم‌گیری‌های خود به کلی نسبت به این جامعه بزرگ بی‌توجه باشد. شاید گاهی در عمق و شدت آن غفلت شده است اما هیچ‌گاه نسبت به اصل مشارکت آنان در تصمیم‌گیری‌ها بی‌توجهی نشده است. چنان‌که امروز در توسعه خدمات درمانی و بیمه‌ای و در جریان رویکردهای تحولی، شرکای اجتماعی ما مشارکت کامل دارند و این مشارکت هم بنا بر قرائن متعدد، کاملاً واقعی است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان کرد: یکی از تصمیماتی که در دوره جدید با مشارکت شرکای اجتماعی گرفته شد و از یک خسارت بزرگ در سازمان تأمین‌اجتماعی جلوگیری کرد، تسویه بدهی‌های کلان بانکی سازمان بود.

موسوی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) شأن و ارزشمندی جایگاه مقام و مسئولیت را در ادای حقوق مردم می‌دانستند، گفت: امام (ره) می‌فرمودند که پست و مقام اصالت ندارد و آنچه اصالت دارد ادای حقوق مردم است. از این باب اولین حق کارگران بر ما در سازمان، بیمه‌کردن آنها است. ما باید ریسک‌هایی را که ممکن است در طول خدمت و بعد از خدمت متوجه این قشر زحمتکش شود، مورد توجه قرار دهیم و از او در برابر این خطرات حمایت کنیم. یکی از کارکردهای ما و شرکای اجتماعی ما این است که حقوق آحاد مردم خصوصاً کارگران را ادا کنیم و هویت میز و مسئولیت ما به همین احیای حقوق مردم است ...

او با اشاره به اینکه جایگاه تشکل‌های کارگری ما به عرصه داخلی محدود نیست بلکه یک جایگاه بین‌المللی دارد، تاکید کرد: پس از انقلاب جایگاه تشکل‌های کارگری و نقش راهبردی آنها در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به شدت ارتقاء یافت. در نشست اخیر اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی دیدیم که گفتمان نماینده جامعه کارگری ما چطور جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار داد و این به برکت انقلاب اسلامی به دست آمده است که توانست نگاه توأمان به بعد مادی و معنوی زندگی را به همه عرصه‌ها تسری بدهد.

موسوی با تأکید بر اینکه ضعف‌ها و کاستی‌های تعامل میان تأمین‌اجتماعی و شرکای اجتماعی باید به‌سرعت رفع شود، گفت: برخی از اقداماتی که بعد از انقلاب در حوزه بیمه‌های اجتماعی صورت گرفت، نه تنها با پیش از انقلاب قابل قیاس نیست بلکه حتی با دستاوردهای برخی کشورهای پیشرفته دنیا نیز قابل قیاس نیست. قبل از انقلاب تنها ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند درحالی‌که امروز بیش از ۷۳ درصد از جمعیت هشتاد و چند میلیونی کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و این از برکات انقلاب اسلامی است. در دنیا امروز کشورهایی هستند که تنها ۲۰ درصد از جمعیت ۸ میلیونی آنها تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و تنها خدمتی هم که به بیمه‌شدگان آنها ارائه می‌شود، پاداش سنوات خدمتی است که به‌صورت مقطوع در پایان خدمت به افراد پرداخت می‌شود. درحالی‌که امروز تأمین‌اجتماعی ۱۸ خدمت کلان از پیش از تولد تا پس از مرگ به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد؛ اما گاهی کسانی آن‌چنان ذهن‌ها را منحرف می‌کنند که از این دستاوردها و از جایگاه سازمان تأمین‌اجتماعی غافل می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه توسعه درمان مستقیم از اولویت‌های اساسی سازمان تأمین‌اجتماعی است، گفت: طبق قانون الزام باید با توسعه خدمات مستقیم، به آرمان خدمات درمانی رایگان برسیم که این از اهداف اساسی نظام جمهوری اسلامی است. برای حرکت به این سمت، باید نقطه تعادل درمان مستقیم و غیرمستقیم را پیدا کنیم و این با آمایش سرزمینی و نظام سطح‌بندی درمان ممکن و میسر می‌شود.

او افزود: از ابتدای دوره جدید مدیریتی بودجه توسعه زیرساخت‌های درمان مستقیم را با رویکرد توسعه در مناطق کمتر برخوردار از ۴۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، به ۹۵۰۰ میلیارد در سال ۱۴۰۱ و ۱۱۵۰۰ میلیارد در سال ۱۴۰۲ رساندیم.

مدیرعامل تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه طی دو هفته گذشته بدهی معوقه تمام مراکز درمانی طرف قرارداد با پرداخت معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان تسویه شده است، گفت: در ماه‌های اول سال ۱۴۰۰ و پیش از استقرار مدیریت جدید، برای پرداخت مستمری‌ها باید هر ماه چندهزار میلیارد تومان استقراض بانکی انجام می‌شد، اما امروز طی سه ماه گذشته با وجود افزایش حقوق و دستمزدها، پرداخت مستمری‌ها بدون استقراض انجام شد و این به دلیل تصمیمات و اقداماتی است که با مشارکت شرکای اجتماعی رقم خورد. اگر تعامل میان ما مبتنی بر این نگاه راهبردی و با رویکرد مسئله‌محوری صورت بگیرد، افق پیش‌روی سازمان تأمین‌اجتماعی و آتیه بیمه‌شدگان ما روشن خواهد بود و در مقابل، فقدان تعامل یا ضعف در سه‌جانبه‌گرایی در عملیاتی شدن راهبردها اختلال ایجاد می‌کند.

موسوی در مورد دستاوردهای حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در دو سال گذشته نیز گفت: فروش تجمیعی ما در شستا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳ درصد افزایش داشته و از ۱۶۰ هزار میلیارد به ۲۳۰ هزار میلیارد رسیده و به تبع آن، سود تجمیعی ما نیز با رشد ۵۰ درصدی از ۳۷ هزار میلیارد به ۵۷ هزار میلیارد رسیده است. همچنین در سال گذشته ۹۰ پروژه اقتصادی بر اساس ۱۲ راهبرد کلان در مجموعه شستا برای یک مدت ۴ ساله برنامه‌ریزی شده است که در سال گذشته ۲۱ پروژه محقق شده و امسال نیز ۲۹ پروژه از آن به سرانجام خواهد رسید. هدف‌گذاری ما در این حوزه باید طوری باشد که منابع ما به معادل تولید ناخالص داخلی برسد؛ چیزی که در بسیاری از کشورهای موفق رقم خورده و ما نیز باید با حرکت به این سمت، آتیه صندوق و بیمه‌شدگان خود را تأمین کنیم.

اوبا اشاره به ضرورت همکاری و تعامل نزدیک‌تر سازمان تأمین‌اجتماعی با شرکای اجتماعی گفت: مزیت سازمان تامین‌اجتماعی نسبت به دیگر صندوق‌ها همین سه‌جانبه‌گرایی و حضور شرکای اجتماعی است و من بسیار امیدوارم با یک تعامل نزدیک بتوانیم ارتقای رفاه عمومی را برای همه آحاد مردم رقم بزنیم.

مردم از خدمات درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی رضایت دارند

اولیاء علی‌بیگی، رئیس کانون‌عالی شورای اسلامی کار در این دیدار ضمن تقدیر از زحمات سازمان تأمین‌اجتماعی خصوصاً در دوره جدید مدیریتی، دیدگاه مردم نسبت به خدمات سازمان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: خدماتی که سازمان خصوصاً در مراکز درمانی ارائه می‌دهد، قابل انکار نیست و براساس رصد ما، مردم نسبت به این خدمات که در مراکز ملکی به‌صورت رایگان ارائه می‌شوند، رضایت دارند.

او افزود: با این حال به‌خاطر جذابیتی که این خدمات دارند، معمولاً مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی با ازدحام مواجه هستند که توسعه ظرفیت مراکز و کلینیک‌ها می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

علی‌بیگی همچنین در مورد انفعال برخی کارگاه‌ها در سالم‌سازی محیط کار و در نتیجه سوءاستفاده برخی از قانون سخت و زیان‌آور گفت: نمی‌شود که عده‌ای برای افزایش سودآوری خود به هر دلیلی از سالم‌سازی محیط کار امتناع کنند و شائبه سوء‌استفاده از این قانون، باعث شود کسانی که واقعاً در مشاغل سخت و زیان‌آور شاغل هستند، از بهره‌مندی از این قانون محروم شوند.

رئیس کانون‌عالی شورای اسلامی کار نسبت به حفظ حقوق افرادی که واقعاً مشاغل سخت و زیان‌آور دارند در جریان بازنگری سازمان تأمین‌اجتماعی در فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور ابراز امیدواری کرد.

در این دیدار همچنین تعدادی دیگر از نمایندگان جامعه کارگری نیز به طرح و ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند و بر ضرورت توسعه و عمق‌بخشی به خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی تأکید کردند.

کد خبر: 62142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =